Stora Howrsetråden nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

Jag kan ställa upp med en dräktig skräphäst om du fortfarande behöver det Flavor!
Skriv gärna till mig inne på spelet :-)
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

delvis kl

Fattar inte ritkigt vad det är ni pratar om att man skall släppa fri hästar? Förstår att det är ett nytt event, men vad går det ut på? :)
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

Det har inte kommit till svenska Howrse än utan bara till internationella, det kommer nog till svenska när det nuvarande eventet är slut! :)
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

Lily, Reds fölunge kom imorse! :love: En linfuxdam med GP på runt 470!

Nu har jag en fråga till er som gillar avelsbiten: hur beräknar man fölens förväntade GP? Jag har fått ett hannoveranersto med en GP på ca 543 och funderar på att betäcka henne med hennes halvbror som har ett GP på 538. Vad kan jag förvänta mig i GP-nivå av den kombinationen?

Och när jag ändå är inne på avel. Jag sitter på ett korsningsföl som står som hannoveranare till 73% - om jag betäcker mitt hannoverenarsto (helt renrasigt) med honom, ungefär hur många procent hannoveranare kommer fölet ha? Jag är inte så intresserad av korsningsavel men om det bara är några procent så kan jag ju försöka lite. Fölet hade 618 i GP så det kändes intressant med köp. :) (Åter igen, GP på 543 och 618, kan någon hjälpa mig med den förväntade genetiska potentialen?)
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

kl

alltså anv BROEN som leder den allmäna rankingen köpte precis en häst av mig. En av "mål-hästarna" som jag sålde för 3500 på auktion. Först och fräsmt, varför? Och sen funderar jag lite på hur fasen hen kan ligga överst i rankingen efter 61 dagars medlemskap :confused: Hur många pass han man inte köpt då :angel:
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

För att räkna ut fölets GP tar man mammans GP och pappans GP och delar med två, och lägger till 1.20. Alltså:



Mamman har 351.20 GP och pappan har 391.23 GP

350.2+391.23=742.43

742.43/2=371.215

371.215+1.20=372.415



Fölet kommer alltså födas med 372.42 GP (eftersom man avrundar uppåt). Har man tur så får fölet något högre GP än vad beräkningen anger, men den kan även få något mindre GP. (från alwarions howrsehjälp, googla;))


Och det där med blandraser, vill du föda upp renrasigt så blanda inte in någon blandras för de blir aldrig rena igen, till sist kommer det stå 1% av någon annan ras, 100% av rasen du vill avla på blir den aldrig igen:)
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

Ta mammans GP + pappans GP, dela med 2, lägg till 1.2 :) Så i ditt första exempel skulle det bli ca 542. :) Det stämmer inte alltid exakt men då får man iaf ett hum.

Angående korsningsavel, de där procenten av en annan ras kommer aldrig försvinna. Är du inte intresserad av renrasighet utan bara själva GP:t och färdigheterna så går det ju, jag tycker dock bäst om att endast avla på renrasiga hästar. Men det gör man ju precis som man själv vill :)
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

Hur spelar "blupp":andet in i aveln då? Är det bara de medfödda färdigheterna?

Om ett föl föds med mycket färdigheter, är det enklare att bluppa det i sin tur då?
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

+ Zassoo

Tack så mycket för svaren, båda två! :bow: Då blir det så att jag låter halvbrodern betäcka stoet då hon är i rätt ålder. Då borde fölets GP bli någonstans runt 540, det också. Korsningsfölet får jag BLUPa och försöka träna upp lite för att sälja sedan. Jag skulle inte ha så mycket emot en korsningsavkomma för eget tävlingsbruk och inte för avel - men framtiden får utvisa! :D
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

Ja, har du 100-bluppade hästar får man den största ökningen på färdigheterna. Och det är absolut lättare att bluppa en häst sedan som har mer färdigheter från början, det blir ju enklare att vinna tävlingar och så, tycker jag iaf:)
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

kl

En dum fråga till :laugh:

I "mitt kontor" så står det:
-du tjänade två ålderspoäng igår

Hur tjänade jag dem?
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

Om man inte har åp (eller om det under ett visst antal?) får man 2 åp vid uppdateringen för att kunna spela vidare
 
Sv: Stora Howrsetråden nr 7

jahaaaa, för man kan ju alltid natta hästarna en gång iaf annars :p
Men tjänade nog två åp även när jag hade några (få) kvar... Idag har hästarna "hittat" massa åp dock :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 723
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 082
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 049
Senast: sorbifolia
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp