Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.
Sådär ja, nu har ännu en tråd förvandlats till anti-AR. Det tog iofs inte många inlägg innan första kommentaren kom, men sedan har det bara byggts på.
Jag kan inte låta bli att undra vad det är som driver er som hatar akademisk ridkonst till att ständigt ge er in i trådar och förstöra? Håll er utanför, om det enda ni kan skriva är negativt och elakt!
Sekt! Våga inte ifrågasätta! Ni vet inte vad det handlar om!
Varför är man så rädd för kritik?
Det är väl det som är ruggigt. Jag var lika emot barfotasekten-
Jag ska förklara vad det är som är elakt-att inte tänka på hästarna.
När man finner argument att metoden är mkt bättre för hästen, när det i själva verket gynnar hästägaren. Man får sätta in ett skarpt bett i munnen- ngt som inte skulle tillåtas av en vanlig tränare- Lär dig rida bättre istället!
att man i en lära inte alls tänker på att hästar ska arbeta ergonomiskt.
Folk lär sig inte vad som är en väl arbetande häst!
Här har man funnit ett alternativ som man kan
sälja till en viss klick. Där ingår även mantrat att metoden är så mkt bättre- att man kan klappa sig för bröstet o klanka på de i VD. Kvinnor har även en benägenhet att bli småkära i upphovsmannen som ofta är karismatisk, har en säregen klädstil, utséende mm. Han har förstått vad vissa kvinnor vill ha. Jag tycker att han o PK är skitfula
Jönsar i sina caper.
Du skulle aldrig kunna sälja detta till de som redan är mkt duktiga dvs. inget alternativ.
Stick inte under stol med att det är ridning för att ryttaren ska sitta bekvämt o slippa arbeta ngt själv. Låga krav- boost för självförtroendet= bra metod för de oambitiösa.
Bärkraft.
Visa en enda häst som rider enligt denna metod som har det- där den bär upp sig mer bak med en lätt framdel. Där energin är komprimerad.
Menar nu inte bara levad eller piaff, utan när hästen även rör sig framåt.
Hästarna är inte starka nog o tvingas sätta sig.
Det kan jag oxå göra- sätta mig på huk, men inte sedan gå på detta viset.
Det finns m a o ingen som kan rida i korrekt samlad skritt, trav eller galopp
De har alltid för många ben i marken för att kunna klara av det ryttaren begär- tappar gångarten.
Det är som förr- när man trodde att KORT trav o galopp var = korta steg.
MEN... vad var då samlad trav?
Är det ngn som fick sin samlade trav bedömd? Nej folk red lika kort-samma trav/ galopp oavsett om det skulle vara kort eller samlat- när man inte visste skillnaden.
Nej det som man förlorar i längd ska vinnas i höjd- bärkraft. Inte trippeti trippeti på
framtung häst.
De oroliga munnarna är oxå ett kvitto på obehag.
Ser ingen häst som är vit runt munnen- trivs med bettet.
De enda som ser nöjda ut är ryttarna.
.