Stora, bra hagar eller rutor?

Sv: Stora, bra hagar eller rutor?

Vad menar du med

Att man inte vill att hästen skadar sig för HÄSTENS skull, för att den inte ska lida, är en sak ? Varför är det okej att tänka så om sin häst, men inte om sin katt? Är det mer synd om en häst som måste stå på box några veckor än om en katt som ligger i dikeskanten med tarmarna utanför och dör sakta av efter att ha blivit påkörd?

Självklart finns det folk som är tramsiga men sen finns det hästägare som jag som mer eller mindre har en skadad häst minst en gång i månaden pga skador som uppkommit i hagen. Och då syftar jag inte på lätta broddtramp eller småsår på benen utan skrapmärken utefter hela sidan på hästen, omkullramlingar, stukade leder mm. Jag har en väldigt lekfull häst som rusar genom hagarna i full fart och har lite tanke på underlaget. Han har gått i kuperad hade så länge jag haft honom (snart 4 år) och rids i kuperad terräng men ändå lyckas han skada sig. Flocken är riktigt bra balanserad så det är inga sådana problem.
Men jag skulle aldrig kunna ställa honom i en mindre hage för att undvika skador, han skulle bli lika galen där om inte mer. Dock ska jag tänka mer på vad det är för underlag i hagarna nästa gång jag flyttar.

Jag tror att åtminstone 1 av hästen hos oss är som din. På 2 år har han ridits 2 månader tror jag, stått skadad av olika skäl resten. De flesta skadorna orsakade i hagen. Infekterade sår, problem med skadade leder osv. Jag förstår att hon ger upp nu. Han kommer vad jag vet gå tillsammans med 1 annan häst, i större rasthage. Så han kommer ju fortfarande kunna springa i alla gångarter.

Man tycker ju att alla borde sträva efter att ha hästar i bra hagar

Frågan är vad "bra" betyder?

Min häst går i storhage i flock och det är jag så glad för. Jag tycker att hästar som står i rasthagar ser ut att ha så tråkigt.
Men jag känner till stora hagar på andra ställen där hästarna skadar sig stup i kvarten - och inte är det småskador heller - pga att det är så mycket sten i hagen.

Jag menar att om man inte kan hitta en någorlunda bra storhage får man kanske nöja sig med annat. Kan vara så hästägarna resonerar på ditt ställe.

Fast här finns som jag skrivit tidigare inte massa sten. Det är skog, berg och öppet. Inga stenar vad jag har sett.

Jag har alltid haft mina hästar i stora hagar, där det är en blandning mellan skog/bra bete och lite stenigt.. Har sällan haft skador :)

Jag vill först och främst ha min häst med andra hästar i hagen. Sen vill jag helst ha en så stor hage som möjligt, helst med varierande terräng som öppen mark, skog och berg.
Jag gillar inte dom små rutorna.
Nu är det så i mitt stall att under lerperioderna så får hästarna gå in i små fyrkanter men dom som går i flock under den torra perioden går oftast i två fyrkanter med en kompis.
Nu har jag haft turen att få ha min häst i mindre större hage under den leriga perioden med flock om 4 st.

Vad menar du med

Att man inte vill att hästen skadar sig för HÄSTENS skull, för att den inte ska lida, är en sak ? Varför är det okej att tänka så om sin häst, men inte om sin katt? Är det mer synd om en häst som måste stå på box några veckor än om en katt som ligger i dikeskanten med tarmarna utanför och dör sakta av efter att ha blivit påkörd?

Nu satte du ihop två skilda delar från mitt inlägg och tolkar det helt fel.

Jag menar att det är skillnad om man har hästen i mindre hage / icke kuperat för att man är rädd om hästens välbefinnande , eller om man har den i mindre hage / icke kuperat av ekonomiska eller andra egostiska anledningar (för att man t ex inte vill rida igång en het häst eller man missar tävlingar) . Sistnämda argumenten tycker jag inte är acceptabla, medan jag mer kan förstå den förstnämda anledningen.

Om du läst hela mitt inlägg så förstår du kanske att jag inte är för att ha hästen på frimärksrutor oavsett vilket av ovanstående som är anledningen, just för att låta hästen ha ett bra hästliv går före skaderisken enligt mig.

Att ha katten inomhus, och ha hästen i frimärkshage kanske minimerar risken för vissa fysiska skador, men jag tycker inte den risken väger mer än att låta djuret få ett trevligare liv.
Och som sagt - bor man nära större trafikerade vägar/stadsmiljö så kanske det inte är så lämpligt att ha katt - alls.

Senast ändrad:

Vad menar du med

Nu är det väldigt OT, men inte kan man väl hålla katter instängda inomhus för att de kan bli överkörda? Katter om något är väl djur som behöver få gå ut för att kunna vara katt.

*kl*

Min erfarenhet är att hästarna som skadar sig i stora kuperade hagar gör det för att de inte är vana att gå och röra sig i sådan terräng. Är de vana vid det så är inte ett problem.

Jag har helst mina hästar i stora kuperade hagar eftersom att jag vill att mina hästar ska röra sig hela tiden och de rör sig mer i stora hagar.

Nej, katter klarar ofta innelivet väldigt bra om man ger dom möjlighet att utföra "naturliga" saker inne. Klättra, jaga, leka osv. Katter har inte större behov av att få gå runt fritt ute än vilket annat djur som helst, det är bara en gammeldags myt. Sen finns det förstås individer även där med olika behov, precis som det finns hundar som inte kan bo litet eller hästar som måste stå på lösdrift.

Ja, så tycker jag med. Jag satte igång en häst förra året som stått i ett år, men hela tiden gått i stor, kuperad hage. Hon hade en väldigt bra grundkondis tack vare det. Min dröm om jag ska ha häst nån gång är ju att ha den i sånna hagar "vi" har, men samtidigt blir man ju lite orolig när det är en del skador. Men det kanske som många skriver kan förebyggas genom att köpa en häst som är van vid sådana hagar från liten.

Nej, katter klarar ofta innelivet väldigt bra om man ger dom möjlighet att utföra "naturliga" saker inne. Klättra, jaga, leka osv. Katter har inte större behov av att få gå runt fritt ute än vilket annat djur som helst, det är bara en gammeldags myt. Sen finns det förstås individer även där med olika behov, precis som det finns hundar som inte kan bo litet eller hästar som måste stå på lösdrift.

Det är stor skillnad på att "klara av" att leva inne, och att ha det optimalt/trivas.
Då skulle man inte behöva ha hästar ute alls, för motionen kan ryttaren tillgodose, och hästen behöver ju inte beta för det finns ju hö.
Och hundar behöver aldrig komma ut, ställ ett löpband i vardagsrummet, lägg ut lite godisgömmor här o där, och en låda med kattsand i nåt hörn så kan hunden få alla sina fysiska och psykiska behov uppfyllda utan att behöva gå utanför dörren.

För mig en stor hage med hästkompisar..

Köpte två hästar från ett stort stall med små frimärks hagar.. Det är en stor skillnad på deras livsglädje nu..

Men visst, idetta stora stall med frimärkshagar är det nog lättast med små hagar, hästar placerade 1 och 1 pga deras tränings och inridnings verksamhet..

Folk är tramsiga och saknar hästvett.

De skriker i högansky för ett mindre broddtramp som inte gör något, då kan de minsann inte rida å yadda yadda men inte tar de ut veterinär heller..
Fast egentligen är det inte värre än när vi får ett skrapsår eller skär oss i fingret när vi lagar mat.
Det är ju inte direkt något man blir handikappad av.

Har hästarna svårt med kuperad terräng får de väl helt enkelt lära sig då.
Det är bra, då får man gratismuskler på hästarna ;)

Jag har haft de flesta hästraser (men främst fullblod) i rejält kuperade hagar och alla har klarat av det, även om de kommer in med mindre skråmor ibland.
Men skråmor får jag också med jämna mellanrum.

Tja jag vet inte men jag har dock råkat ut för många skador i hagen jämfört med ridning.

Och då pratar jag inte om något broddtramp direkt. Det är allt från spark, staket, täckesskador och oförklariga.

Så här och lite till: http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/Lagoon/lgb1.jpg http://i77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/Lagoon/pluttensynd3.jpg

Många av oss tar ju ut våra katter på koppelpromenader, så det skiljer inget på hund och katt då. Optimalt är det inte, men det är få "ägda" djur som har det optimalt. Så länge folk inte släpper ut sina hundar utan uppsikt, eller vilka djur som helst egentligen så ser jag ingen anledning till att just katter ska ha det så. Katter är inte mer vilda än andra domesticerade djur.

Aj :(

En häst vi hade i stallet fick ett broddtramp. Pga infektion (första veterinären ville inte skriva ut antibiotika trots sårficka) kan hans tävlingskarriär vara över helt.

Jag har full förståelse för att man väljer bort en hästhållning som innebär att hästen står skadad 90% av tiden. Hur kan man inte ha det??

Inte för ryttarens skuld, men för hästen. Det är kanske tråkigt att stå i en grushage, men det är väldigt mkt roligare än att stå skadad och ha ont hela tiden!

Dessa hästar har ju om jag uppfattar dig rätt gått där i flera år, då är det knappast tal om att de måste vänja sig.....

Min häst går i stor gräshage med träd och det går lite väl häftigt för sig ibland, men han verkar tåla det. Måste dock ha skydd och boots.

Allvarligaste skadorna han har fått är i boxen och av en veterinär... :grin:

När min var yngre så skadade hon sig allvarligt i en större hage. En skada ledde till att hon fick vila i ett år i box/sjukruta
Hon fick därmed gå i liten hage så att hon inte kunde springa runt som en galning när det föll henne in. Sen lyckades hon
även få lymfangit tre gånger i samma ben på grund av sår i en krattad sandhage.... :grin: Till slut så fick hon gå lindad med
tjocka paddar bak för att hon sparkade sig själv på benen med sina broddar... Det blev minst en månads vila för varje lymfangitanfall.

Vet inte varför hon höll på, hon gick i normal hage innan jag köpte henne och hon gick liksom inte i dåliga hagar när hon gjorde sig illa
och började springa och ha sig.

Nu när hon är mycket äldre så tycks hon vara vettigare *peppar peppar ta i trä* och har hitills bara lyckats trampa sig rejält en gång nu i vinter,
så i sommar blir det en stoooor sommarhage och i vinter lösdrift med kuperad terräng och ängar på 10 ha.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama