Stora, bra hagar eller rutor?

MissFideli

Trådstartare
Kanske fel forumdel? I så fall kan det flyttas.
I vilket fall så har jag funderat mycket på en sak. I stallet jag hjälper till har dom stora, härliga hagar med skog, gräs och kuperad terräng. Alltså rena drömmen enligt mig.
Men nu har flera i stallet haft så många skador eller varit så rädda för skador att dom flyttar sina hästar till stall med "rasthagar". Säkerligen stora, men ändå.

Man tycker ju att alla borde sträva efter att ha hästar i bra hagar, men jag förstår att man inte orkar längre när hästen är skadad titt som tätt.

Så jag funderar på vad som egentligen är bäst?

Sv: Stora, bra hagar eller rutor?

Det beror ju helt på hagkvaliten.
Stora kuperade hagar i all ära men ibland verkar det som att det bara är det som gäller, man tittar inte på hur marken ser ut. Mycket sten? Dåligt underlag? osv.
Det finns "rutor" som kan vara bra också, bara för att det är en "ruta" behöver det inte vara en fyrkant med sand i.

Personligen skulle jag välja den stora kuperade, men om marken skulle vara dålig så det var stor risk för skador, ja då har man kanske inget val.

Om deras hästar skadar sig konstant undrar jag ffa vad det är för skador? Är det skador som uppkommit pga terrängen eller är det skador som uppkommit pga att det är osämja i flocken och det ofta blir stökigt?

Att det kan uppkomma någon liten skada då och då får man räkna med när hästarna går på sk naturbeten, dvs där det är kuperad terräng och inte bara en platt ruta, men om det är så att hästarna skadar sig upprepade gånger så börjar jag fundera lite på om det verkligen är själva idén med hagen som är problemet egentligen, eller om det kan vara så att flocken är stökig (eller att deras hästar helt enkelt är jäkligt klumpiga).

Det bästa är inte verken bu eller bä utan snarare den typen av hage som gynnar hästen mest. Om hästen inte ser vart den sätter fötterna i en naturhage och går och skadar sig stup i kvarten pga det ska den inte gå i en sådan hage, då är det bättre att den får gå i en icke-kuperad hage, trots allt är det inte kul för hästen att skada sig hela tiden (därmed inte sagt att den ska stå i en liten grusruta, det finns ju mellanting).

För mig är valet lätt, jag har en liten bergponny till häst som är stadig på foten, så en stor varierad hage är vad jag försöker ge henne. :)

Men skulle jag skaffa en häst som hela tiden blev skadad i sådan hage, så blir läget ett annat så klart.

Då kanske man kan göra hagen mer intressant på andra sätt, som sysslesätter hästen ändå.

Bra rutor säger jag. Det har alltid varit mitt huvudkrav när jag tittat på stall/stallplats. Platta hagar. Jag har en häst, som jag haft länge, som trampar sönder sig själv i kuperade hagar. Jag har även haft mycket hästar som varit hos mig kortare perioder (för försäljning, förberedelse inför bruks etc) och då finns det inte tid med några skador.

Hade jag haft en bunt islandshästar, så hade jag nog gärna haft kuperade hagar. Men nu har jag inte det.

Inte mycket sten och sämjan i flockarna är bra. För bra kanske? Det leks mycket. Skadorna är vad jag sett mest trampskador, sparkskador och kanske vrickningar. Ingen häst mobbas, men självklart busbråkar dom med varandra.

Mmm. Fast jag hade nog undrat över flocksammansättningen om var och varannan häst blev återkommande skadad... Som någon annan skrev, är hagen väldigt svårforcerad så hade jag kanske oroat mig - mycket branta klippor etc. Men en normal större blandhage (lite skog, lite äng, lite knöggel här och där...) borde en flock friska hästar kunna gå i oavsett vilken ras det är på dem.

Vi har en rätt så varierat hage, mycket skogsmark, relativt backigt, och en lugn flock med halvblod, travare och fullblod - "blandade storhästar" - och det är väldigt sällan några problem. På snart två år har det varit en vrickning... inget annat. Trots att de lever rövare rätt bra i perioder.

Jag kan köpa att en eller två hästar är lite klumpiga och behöver vänjas in lugnt, särskilt om de bara gått platt innan. Förstår också Popcornets argument, om man har kort tid på sig och inte har tid med skador just denna period då man kanske dessutom ansvarar för någon annans häst som ska matchas. Men jag har väldigt svårt att se varför friska hästar inte kan gå i varierad terräng, det om något är väl att be om skador när de väl börjar tränas, om de inte ens kan busa runt på en äng utan att skada sig...

Det är precis så hagarna ser ut och det är garanterat ingen osämja! Det är inte skador på alla, utan några få som ofta får skador.

Då gissar jag att det är hästar som vanligen rids i paddock/manege större delen av tiden, och som inte gått mycket i kuperad hage tidigare. De har väl inte lärt sig lyfta på fötterna. Rit ut i skogen så de lär sig att se sig för.

Förstår att man blir rädd om ens häst skadas ofta, och kanske bör just den hästen vänjas in långsammare, eller kanske gå platt helt enkelt om den inte klarar att hålla ordning på kroppen.

Men normala ridhästar som rids mycket ute, och är vana att gå ute... de borde inte ha några problem alls. Har ett stall i närheten som har riktigt tuffa hagar (tycker jag) - ordentligt brant och stenigt - de har fjorton hästar som går i dessa hagar varav flera unghästar, och inga skador alls. Stallägaren säger att det alltid är lite nervös med en nyinflyttad som ska släppas ut, men den får gå med stallets Cooling som snällt visar stigarna den första tiden. Sedan vänjer de sig.

Ja, så kan det ju vara. Har ingen aning om vad hästarna gjort innan så det kan nog vara så att dom inte är vana.

KL
Har hästarna hemma och har relativt stora hagar, tror aldrig jag har varit med om nån skada som uppstått pga hagen! Om man bortser från skador av staket och sparkar från hagkompisar vilket hänt då och då.

Men som tidigare skrivit är flocksamansättningen viktig. Tilläggas bör då kanske att jag har alla typer av hästar ponnyer, fullblod, swb travare.

De flesta av mina hagar är ganska platta( tänk typ gärde) sen är några mer åt våtmarkshållet alltså platta men blöta och med visst buskage och har ett par skogshagar med diken stenmurar och träd i alla storlekar. I en sådan skogshage går swb åringen nu och han har inte fått en skråma.

Folk är tramsiga och saknar hästvett.

De skriker i högansky för ett mindre broddtramp som inte gör något, då kan de minsann inte rida å yadda yadda men inte tar de ut veterinär heller..
Fast egentligen är det inte värre än när vi får ett skrapsår eller skär oss i fingret när vi lagar mat.
Det är ju inte direkt något man blir handikappad av.

Har hästarna svårt med kuperad terräng får de väl helt enkelt lära sig då.
Det är bra, då får man gratismuskler på hästarna ;)

Jag har haft de flesta hästraser (men främst fullblod) i rejält kuperade hagar och alla har klarat av det, även om de kommer in med mindre skråmor ibland.
Men skråmor får jag också med jämna mellanrum.

Självklart stora kuperade hagar!

Däremot gillar jag inte alls när man slarvar med att plocka bort sten, ris och gamla döda grenar. I vissa delar av hagen kan det väl vara ok men annars vill jag har "fri" mark för hästarna att röra sig på. Sten som sitter fast/berg/stenmurar har inget alls emot men när det ligger ett täcke av halvstora stenar toch "skräp" tycker jag man bör ta tag i att sköta sin hage.

Folk är tramsiga och saknar hästvett.

De skriker i högansky för ett mindre broddtramp som inte gör något, då kan de minsann inte rida å yadda yadda men inte tar de ut veterinär heller..
Fast egentligen är det inte värre än när vi får ett skrapsår eller skär oss i fingret när vi lagar mat.
Det är ju inte direkt något man blir handikappad av.

Självklart finns det folk som är tramsiga men sen finns det hästägare som jag som mer eller mindre har en skadad häst minst en gång i månaden pga skador som uppkommit i hagen. Och då syftar jag inte på lätta broddtramp eller småsår på benen utan skrapmärken utefter hela sidan på hästen, omkullramlingar, stukade leder mm. Jag har en väldigt lekfull häst som rusar genom hagarna i full fart och har lite tanke på underlaget. Han har gått i kuperad hade så länge jag haft honom (snart 4 år) och rids i kuperad terräng men ändå lyckas han skada sig. Flocken är riktigt bra balanserad så det är inga sådana problem.
Men jag skulle aldrig kunna ställa honom i en mindre hage för att undvika skador, han skulle bli lika galen där om inte mer. Dock ska jag tänka mer på vad det är för underlag i hagarna nästa gång jag flyttar.

Håller med!

Jag blir tokig på alla dessa små fyrkantiga plättar till hagar där hästarna hålls en och en eller kanske i par. Vedervärdigt!

Nej stora, varierande och kuperade hagar vill vi ha. Hade stora fina kuperade hagar i mitt första stall, helt fantastiskt fina hagar! Naturbete med både skog, öppen mark, sten, träd, backar, hus (!), ja allt! Hästarna mådde super och inga skador.
I mitt förra stall hade de fyrkantiga små hagar och hästarna en och en pga skaderisk. Satan vad skador de hade! Både i hagen, vid hantering och under ridning.

Det är svårt att få till kuperat när man bor på slätten, men man kan ju göra stora hagar och grupphållning för det. Hästarna trampar sönder mindre, de kan röra sig mer och får utlopp för sociala beteenden. Perfekt. Folk får väl lära sig häst istället för bara hantering.

Fast det är ingen katastrof om hästen har gått omkull eller stukat sig..
Har aldrig du ramlat och stukat dig någon gång?
Det botas bäst med rörelse och man är snart på topp igen.
Jag förstår inte varför en del ser det som katastrof, katastrof är om hästen bryter benet tex.

Men visst rentav farliga saker ska det ju inte finnas i en hästhage, typ vassa järnstänger och annat läskigt som man kan hitta hos en del :crazy:

Jag har full förståelse för folk som är försiktiga med hagval (oavsett hage) när 3 av fyra veckor per månad innebär skadad häst som inte går att träna. Och det fortgår år efter år.

Det vinner varken hästen eller ryttaren på. Däremot är det inte alltid den kuperade stora hagen som är boven, det kan lika gärna vara en för liten hage och för tvära vändningar för en aktiv häst. Det skapar stor belastning på benen och kan mycket väl ge ledproblem.

Don efter person, i det här fallet - hage (och sällskap) utifrån hästindivid.

Ingen katastrof nej, men ofta innebär de ett par dagars vila och eventuell behandling. Är man mitt i bra kondition och äntligen börjat komma någon vart är det bra surt. Jag har dessutom en häst som är väldigt jobbig att sätta igång, om det så bara är efter två dagar. Jag vill att min häst ska ha ett så bra liv som möjligt och vara glad men ibland blir man trött på att ständigt behöva börja om från början med all träning.

Fast det är ingen katastrof om hästen har gått omkull eller stukat sig..
Har aldrig du ramlat och stukat dig någon gång?
Det botas bäst med rörelse och man är snart på topp igen.
Jag förstår inte varför en del ser det som katastrof, katastrof är om hästen bryter benet tex.

Men visst rentav farliga saker ska det ju inte finnas i en hästhage, typ vassa järnstänger och annat läskigt som man kan hitta hos en del :crazy:

Jag tror nog faktiskt att de allra flesta har häst för att kunna rida och hålla igång och njuta av en frisk häst, inte för att betala veterinär räkningar eller åka skytteltraffik till kliniken titt som tätt, eller mecka med att hästen måste stå i sjukhage osv osv. Har man en häst som inte fungerar i en viss typ av hage har jag full förståelse för att man skaffar en annan lösning.

Skulle aldrig någonsin sätta en frisk häst i en frimärkshage bara för att undvika skador. Det är som att ha en innekatt bara för att man inte vill riskera att katten kommer till skada, t ex blir påkörd. (Förstår tanken om man bor i ett storstadsområde och/eller nära större trafikerade vägar, men då bör man inte ha katt heller kan jag tycka, det är ingen miljö för en katt, och jag tycker inte att ha den inne 24/7 är ett alternativ)
Vad är det för liv man erbjuder sitt djur då? Hur välmående psykiskt (och även fysiskt) kan en häst vara som står i en liten ruta? Mycket mycket hellre glada hästar i väl tilltagna hagar med kompisar, med vetskapen om att det finns en risk för skador, än en häst som lever utan en skråma i 25 år i en tändsticksask till hage..
Mina hästar går i stora kuperade hagar, har ett hblsto som i hagen gör slidestop, vändningar i luften, stora bocksprång, och har trillat en del gånger pga hennes vilda utspel. Har aldrig varit skadad. En liten sträckning en gång som troligen uppkom pga feltramp, (i en platt sandad paddock).
Skulle jag ta ifrån henne dessa ytor och göra ensamhäst av henne så skulle hon bli en mycket olycklig häst.

Och alla som brukar skriva om konstanta skador på sina djur eller hästar som inte fungerar med andra hästar, jag bara undrar vad ni gör för fel?
Eller har just era hästar hjärntumörer eller några andra psykiska åkommor som gör att era hästar som är FLOCKdjur inte fungerar med andra hästar?
Och går era hästar i ett stenbrott vid skadetillfällena eller har dom spenderat sina unghästår i en bomullskokong, så dom inte har några fungerande leder i kroppen?
Är bara nyfiken, har haft hästar i tjugo år, och jobbat en del med hästar och generellt sätt har vi/jag haft friska hästar genom åren, alltid haft stora hagar, ofta kuperade och hagrelaterade skador har varit få, nån häst som fått hovböld, kanske någon sparkskada (kan dock inte minnas någon nu). Småsår/trampsår som lätt undviks med hjälp av benskydd och/eller boots.
Aldrig haft hästar ensamma längre perioder och väldigt väldigt lite osämja i flocken/-arna genom åren. Haft hingstar med hingstar tillsammans, valacker med hingstar, valacker med ston, ston med ston.
Har även varit med om människor som påstått att deras hästar inte funkar med andra hästar, och sedan haft dem med annan häst, och det har alla gånger gått utmärkt. Så därför är jag lite nyfiken hur många klumpiga/skadebenägna/ensamvargar till hästar det egentligen finns, eller om det "späs" på eller det finns andra bakomliggande orsaker till varför så många hästar skadar sig / inte fungerar med andra hästar.

För övrigt så tycker jag vissa argument är löjliga. Att man inte vill att hästen skadar sig för HÄSTENS skull, för att den inte ska lida, är en sak. Men när man börjar prata pengar, eller; amen guuud vad jobbigt om min häst får stå i en vecka, den är så jobbig att sätta igång då, eller då missar jag årets viktigaste tävling, etc, då bör man kanske fundera på att byta sport till något som inte innebär levande djur..

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 508
Senast: tuaphua
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 201
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama