Stora blodmasken

Brunte

Trådstartare
Hej!

Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några av hagarna nu betraktas som smittade och ska stå orörda i 2 år? Obs ni har inte blivit informerade om detta förrän efter kontraktet var påskrivet

Mvh Brunte

Beror på hur de hanterat situationen och på vilket sätt det påverkar nu. Har de avmaskat som man ska efteråt? Finns det tillräckligt med hagar tillgängligt?

Hej!

Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några av hagarna nu betraktas som smittade och ska stå orörda i 2 år? Obs ni har inte blivit informerade om detta förrän efter kontraktet var påskrivet

Mvh Brunte
Väldigt konstigt att du inte fick info innan du skrev på kontraktet. Jag hade haft svårt att lita på den personen fortsättningsvis.

Nej, det skulle jag inte. Dock står min häst i nu ett stall där det testats positivt för stora blodmasken. Det fick jag inte reda på förrän efter min häst kommit dit. Det tycker jag var väldigt fult gjort - att inte delge mig den informationen när de själva fick den - men jag orkar inte ta den diskussionen med vederbörande. Vi följer en strikt avmaskningsplan nu (i samråd med veterinär) och mockar frenetiskt. Hade jag vetat att det fanns stora blodmasken där hade jag inte flyttat dit.

Trådkap -
Om en häst går på avmaskningsschema för stor blodmask, lämnar den ny smitta i hagarna under den tiden? Eller är allt dött som kommer ur hästen?

En till fråga!
Är en rasthage smittad med stor blodmask även om där inte ligger kvar några träckhögar? Vi har några hagar i stallet som står tomma pga smitta, men hur kan en häst bli smittad där i om där inte finns några högar kvar? Finns knappt något gräs i dom heller.

En till fråga!
Är en rasthage smittad med stor blodmask även om där inte ligger kvar några träckhögar? Vi har några hagar i stallet som står tomma pga smitta, men hur kan en häst bli smittad där i om där inte finns några högar kvar? Finns knappt något gräs i dom heller.
Tänk på träckproven, svaret anges i EPG vilket är ägg per gram träck. Det går inte mocka en hage helt ren från bajs, det kommer alltid vara lite man missar tyvärr. Och är det knappt gräs blir det oftast bara ännu högre tryck på det gräset

Varför känner du att du misstror veterinärer och forskning?

Det ÄR skitdrygt med sanering av stor blodkärl, men det är bara att tugga i sig tyvärr och acceptera. Been there, done that

Trådkap -
Om en häst går på avmaskningsschema för stor blodmask, lämnar den ny smitta i hagarna under den tiden? Eller är allt dött som kommer ur hästen?
I teorin nej (så som jag förstått det). Har du möjlighet att flytta hästen till ny (osmittad) hage och avmaskar är det ok efter det. Men man ska såklart hålla koll på träckprov framöver ändå.
En till fråga!
Ja den är fortfarande smittad. Det är två års karens på en hage som blivit smittad med stora blodmasken. Smittan finns kvar även om det inte är något träck kvar eller om det inte finns något gräs.

Tänk på träckproven, svaret anges i EPG vilket är ägg per gram träck. Det går inte mocka en hage helt ren från bajs, det kommer alltid vara lite man missar tyvärr. Och är det knappt gräs blir det oftast bara ännu högre tryck på det gräset

Varför känner du att du misstror veterinärer och forskning?

Det ÄR skitdrygt med sanering av stor blodkärl, men det är bara att tugga i sig tyvärr och acceptera. Been there, done that
Jag misstror ingen, men enligt det jag läst på olika hemsidor låter det som att det är minimal risk att hästen tar upp smitta om det t.ex. mockas ordentligt.
Från Hästsverige ”Vi har visat i en svensk studie att det är otroligt effektivt att mocka bort bajs i hagen. Ex mockning 2 ggr/vecka minskar infektiösa larver på betet med 99%.” Och ”Då blodmasklarver övervintrar kan de smitta hästar våren efter. Men, om hagen mockats regelbundet är sannolikt smittrycket mycket lågt.”

Det är därför jag undrar om en rasthage med i princip bara jord i och som är mockad regelbundet, kan anses smittad.

Men då tolkar jag det som att i den minsta lilla träckboll som ligger kvar, kan innehålla ägg? Eller inte ens träckboll, snarare något litet som blivit utsmetat av regn?

Jag misstror ingen, men enligt det jag läst på olika hemsidor låter det som att det är minimal risk att hästen tar upp smitta om det t.ex. mockas ordentligt.
Från Hästsverige ”Vi har visat i en svensk studie att det är otroligt effektivt att mocka bort bajs i hagen. Ex mockning 2 ggr/vecka minskar infektiösa larver på betet med 99%.” Och ”Då blodmasklarver övervintrar kan de smitta hästar våren efter. Men, om hagen mockats regelbundet är sannolikt smittrycket mycket lågt.”

Det är därför jag undrar om en rasthage med i princip bara jord i och som är mockad regelbundet, kan anses smittad.

Men då tolkar jag det som att i den minsta lilla träckboll som ligger kvar, kan innehålla ägg? Eller inte ens träckboll, snarare något litet som blivit utsmetat av regn?
Det här har jag också funderat mycket över, i perioder.
Kan en grep anses vara smittad, tex? Liksom hur lite/mycket krävs?

Ja precis, minsta gram bajs kan innehålla smitta som hunnit sprida sig till jorden.

Mockning ÄR otroligt effektivt för att minska smitta precis som det du citerar. Men det tar inte bort all smitta. Det behövs sällan heller eftersom det är förväntat och tolerabelt med en låg grad smitta. Man avmaskar ju tex inte hästar med lågt epg mot lilla blodmasken. Men när det gäller stor blodmask finns inte den toleransen. Den kan ställa till så mycket mer så den vill man utradera helt. Det är därför man ska odla även hästar med 0 epg på träckprov (för 0 betyder inte 0 utan pyttelite) och det är därför man avmaskar vid minsta positivt svar. Och vidtar de övriga kraftfulla åtgärderna med i första hand avmaska alla hagkompisar och byt hage och vila hagen 2 somrar och i andra hand avmaskar alla i hagen var ca 5 månad i två års tid helst kombinerat med mockning 2 gånger per vecka.

Om man därefter inte får in ny smitta via ny häst och fortsätter mocka varannan vecka och provta regelbundet kommer man dock komma ner på mycket låga nivåer på sikt

Det här har jag också funderat mycket över, i perioder.
Kan en grep anses vara smittad, tex? Liksom hur lite/mycket krävs?
I teorin så om grepen skulle vara kletig och så går du och mockar en frisk hage osv så skulle det ju kunna smitta. I praktiken händer det nog inte så det oftast är så isolerat vilka hästar och hagar som smittas även i stall där det mockas med samma redskap,gås med samma skor, lånas hagar kortvarigt mm
Alla högar innehåller ju inte smitta heller.

Ja precis, minsta gram bajs kan innehålla smitta som hunnit sprida sig till jorden.

Mockning ÄR otroligt effektivt för att minska smitta precis som det du citerar. Men det tar inte bort all smitta. Det behövs sällan heller eftersom det är förväntat och tolerabelt med en låg grad smitta. Man avmaskar ju tex inte hästar med lågt epg mot lilla blodmasken. Men när det gäller stor blodmask finns inte den toleransen. Den kan ställa till så mycket mer så den vill man utradera helt. Det är därför man ska odla även hästar med 0 epg på träckprov (för 0 betyder inte 0 utan pyttelite) och det är därför man avmaskar vid minsta positivt svar. Och vidtar de övriga kraftfulla åtgärderna med i första hand avmaska alla hagkompisar och byt hage och vila hagen 2 somrar och i andra hand avmaskar alla i hagen var ca 5 månad i två års tid helst kombinerat med mockning 2 gånger per vecka.

Om man därefter inte får in ny smitta via ny häst och fortsätter mocka varannan vecka och provta regelbundet kommer man dock komma ner på mycket låga nivåer på sikt
Tror du man kommer att hitta mer stor BM nu när vi kan använda PCR istället för att odla? Eller hur säkert svar var odling?

Tror du man kommer att hitta mer stor BM nu när vi kan använda PCR istället för att odla? Eller hur säkert svar var odling?
Rent generellt anses ju PCR mer sensitivt så ja det borde man. Vid en odling så krävs det ju att du i det aktuella provet fått med ägg från stora blodmasken. Med PCR så letar man ju DNA så der borde vara än mer känsligt och säkert, tänker jag, speciellt för de individer som har en mycket låg mängd smitta

Veterinären på Vidilab rekommenderade oss att spola hovarna på hästarna när vi avmaskade och hade dem i ”karantänhage” 4 dagar.
Oj :eek:
Vi avmaskade, hade i grushage och på box någon vecka innan vi släppte in i lösdriften, men spolade inga ben... Försökte läsa på på SVA innan.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
886
Senast: Lucifer
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 932
Senast: 13579vas
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 698
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka