STOR schäfertik

Jaacquline

Trådstartare
Hur normalt är det att en schäfertik är 70 cm hög? Har nämligen en tjej som är så stor. När vi hämtade henne som valp så såg man ju att hon var väldigt stor för hon hade ca 10 cm längre ben än de andra valparna. Men inte trodde jag att hon skulle bli så stor! :eek:

Problemet är i alla fall att jag gärna vill ta valpar på henne. Har provat att para henne med två stycken jättefina schäfrar, men ingen av dem lyckades för de nådde inte upp. Försökte att ställa henne i en grop och ställa hanen på något högre, men det funkade inte.

Har inte hittat någon hane som är större än henne än så länge, det verkar omöjligt.. Så har ni där ute träffat många schäferhanar som har varit i den storleken så jag vet om det finns något hopp? Eller har ni några tips på hur vi skulle kunna hjälpa en mindre hane att nå upp?

Tacksam för svar! :)

Sv: STOR schäfertik

Tikarna ska vara 55-60cm höga, så är inte din tik riktigt extraordinär tycker inte jag du ska para henne. Schäfern behöver inte bli större.

Och du tycker det är rimligt att ha en sådan stor tik i avel på grund av vad? Det är en arbetande ras som jag anser ska hållas lite och nätt för att vara hållbar och sund!

Varför vill du avla på en rasotypisk tik i en ras som är så pass stor? Har hon spektakulära meriter måntro?

För övrigt så tycker jag att det är lite kosntigt att du som uppfödare ställer en fråga på ett hundforum om det är vanligt att schäfertikar är i den storleken, borde du som uppfödare inte besitta den kunskapen om rasen INNAN du funderar på att ta kullar?

Om det är din första kull och du vill bli uppdödare rekomenderar jag dig att gå en uppfödarutbildning- mycket lärorikt och ger mer kött på benen och kunskap!

I övrigt brukar hundarna kunna vara påhittiga när det kommer till parning oavsett stolekar på hundarna det kanske inte har klickat mellan de hundar du försökt med eller så är de oerfarna. Storleksksillnader brukar iaf inte vara största hindret för att hundar ska para sig

Det är ju lätt avhjälpt.
Man ger tiken ett par Roppar, väljer ut lämplig hane, stor/liten beroende på önskemål.
Man ger hanen några små blå piller så han inte ger upp för lätt, utan behåller svullnaden.
Under tiden måste man hålla tiken helt stilla, o guida den stackars okunnige hanen rätt.

:angel:

Min kompis hade en irländsk varghund och en dvärgschnauzer. Den lille ställde sig på bordet och puuutade med rumpan åt Irlaren.:D Snacka om att vara desperat!

Ja, man hör ju alla varianter av tjuvparningar som skett pga. hundarans uppfinningsrikedom- den brukar det inte vara något fel på ;)

Ja, man hör ju alla varianter av tjuvparningar som skett pga. hundarnas uppfinningsrikedom- den brukar det inte vara något fel på ;)

Första gången Fähunden stötte på en höglöpande tik var när vi bodde hos en polare, tillika BC uppfödare, vi hade varit där ofta o det hade aldrig varit några problem. denna gång var olika, ungtiken löpte för första gången o hade gett sig den på att förföra stackars Fäis, han visste inte vart han skulle ta vägen. Till slut tog matte i huset in en flygbur (typ stor kattbur i hårdplast), Fäis slank tacksamt in. Tik:devil: gav sig inte, hon kunde knappt släpas från buren där hon gnuggade baken mot luckan. Nåja, Fäis var mycket nöjd med att få sova i bilen.

Jobbigt med kåta tikar. "Finns det hjärterum så finns det stjärterum" får nästan en helt ny betydelse.
:d

Hahaha stackarn :rofl::rofl:

Satt o slösurfade på Bl**ket för ett par år sen och hittade Chihuahua / Rottweiler blandraser. Tiken rottis, så nog fan går det även fast hon är stor. Vissa killar gillar ju utmaningar :angel:

Hahaha stackarn :rofl::rofl:

Satt o slösurfade på Bl**ket för ett par år sen och hittade Chihuahua / Rottweiler blandraser. Tiken rottis, så nog fan går det även fast hon är stor. Vissa killar gillar ju utmaningar :angel:

För många år sedan, på bondetiden så hade sonen uppfödning av Norsk skogskatt. Vi håll på att bli galna när kattan löpte, enda lindringen var att låta fd Fäis förlusta sig med :devil: hon ställde upp sig så fint på sängkanten o hunden var känslig för hennes signaler. Juck juck, en till natts sömn.

Jo, herregud. Jag vet ju att en tik ska vara ungefär 55-60 cm och en hane 60-65 cm. Men tänkte mer om ni där ute har "stött på" schäfrar som har varit så stora då jag inte har det..

Varför skulle man inte kunna avla på henne? Hon är väldigt vacker, har ett bra lynne, en smäcker och fin kropp, rak rygg, är duktig på att spåra, lyder otroligt bra på kommandon och skulle säkert kunna bli duktig inom många hundsporter om jag hade ett sådant intresse. Hon är mycket lättare att arbeta med än de flesta andra schäfrarna jag har träffat! Så att de måste vara nätta och små för att kunna arbeta och hålla sig sunda tror jag inte.

Jag är inte någon uppfödare, men känner att jag ändå har tillräckligt mycket kunskap för att testa och ta en första kull. Familjen min har ju haft en del kullar, blandraser, så jag är ju inte någon nybörjare ändå.

Är ni emot blandraser med? För jag skulle inte ha något emot att ta en hane av en annan ras. Förstår inte det riktigt. Hästar, katter osv spelar det ingen roll om det är 3 raser i, men hundar ska alltid vara av en och samma ras och vara så rasspecifika som möjligt. :confused:

Åh vadå? Är alla här emot blandraser? :eek: Har träffat många trevliga blandraser som har varit friska och sunda hundar. Är det inte så att de oftast är friskare?

Schäfrar är ju oftast helt sönderavlade med sina sluttande ryggar och vissa hundar har ju så intryckt nos att de inte kan andas ordentligt! Men det kanske bara jag som tycker att det är fel :angel:

Om man har två friska hundar, både mentalt och fysiskt, så kan det väl inte vara så farligt att ta valpar på dem? Många blandraser är väl minst lika duktiga på att jaga, tävla osv som renrasiga? Och som sällskapshundar passar de väl också :)

Senast ändrad:

Nejdå, alla är inte emot. Det är bara de som är emot som hörs mest.
Men de brukar också ha väldigt bra och sunda argument.

Liknande trådar

X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 128
Senast: cirkus
·
S
Träning Hej kunniga fritidsryttare och forumister! Jag tänkte be om att få ställa en ödmjuk fråga igen, nämligen vilken typ av häst eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 297
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!