STOR hund.

E

equitouch

Vi vill ha en stor hund när det är dags att skaffa en ny.
Jag har haft allt från små hundar till labrador och nu en labrador/grandis korsning.

Egentligen vill jag ha en släthårig ras, men stor och maffig.
Skall vara bra mot barn, övriga djur.
Skall älska ligga i sängen, jobba, gärna till sök.
Har ni en bra ras att rekommendera?

Varför jag vill ha en stor hund är att jag älskar stora hundar, det skall vara rejäla djur. :love:

Gärna en ras som blir gammal, min äldsta var en cavalier som blev 12 år, min labbe blev 9 år, min drever blev 9 år.

Sv: STOR hund.

Japp mastiff har jag också tänkt på... den har ju allt jag vill ha.
Men kom gärna med fler förslag

Det låter som att du vill ha min hund :)

Hon är korthårig (ingen jobbig pälsvård här inte) och ganska stor & maffig.
Hon älskar människor och framför allt barn.
Får visserligen inte ligga i sängen (även om hon gärna skulle vilja...) men ligger mycket gärna i knät och myser.
Gillar att jobba. Vi tränar sök och det tycker hon är super roligt. Hon är även mycket duktig på spår.

Ras? Rottweiler så klart!

Min man vill ha en rotte.
Jag vet inte, gillar rasen. men vill ha något större :love:
men ett bra förslag.

Har du någon bild på din labrador/grandiskorsning, vore spännande att se!

Något som är svårt att få i samma förpackning är storlek och benägenhet att bli gammal. JU större hunden är desto kortare livslängd har de. Medan en liten ras såsom papillon kan bli 15 år blir de stora raserna såsom st bernard bara runt tio, om ens det. Ingen av de stora hundar vi haft har blivit över åtta år.

De stora hundarna är heller inte några optimala sökhundar. De blir helt enkelt för stora och klumpiga för att kunna ta sig fram i sökskogen relativt snabbt. Vill man bara köra sök på skoj så går det, men inte om man vill ta sig någonstans tävlingsmässigt.

De flesta arbetshundar ligger ju i mellanstorlek, såsom Schäfer och rottis. De flesta större hundar har ett helt annat användningsområde och inte alls samma förighet eller fallenhet för bruks. Om du absolut vill ha en större hund kan du ju titta närmare på Grosser Schweizer Sennen som är den största av sennenraserna och korthårig. Ursprungligen gårdshund och det är mer hund än exempelvis Berner Sennen.

Övriga stora korthåriga är mest soffpotatisar såsom Bullmastiff, Engelsk Mastiff, Grand Danois och liknande. De stora långhåriga är herde- eller bergshundar med en självständighet som man inte riktigt vil ha om man ska jobba med hunden. De kan lika gärna strunta i en och gå iväg åt sitt håll. De har inte riktigt lust att hålla på med lydnad och liknande, utan vill mest vakta och lalla runt med sitt.

Jag gillar också stora hundar, men jag fick välja. Storlek eller en hund som man kan jobba med.

Jo jag har ju krav :D stor hund som skall bli gammal :rofl:
Grandis e ju underbara, mastiffer lika så, rottisar, shäfer...
ojojoj, kanske man skall ha en av varje? :o

Sankt berner eller sennen är ju inte fel, tänk nu i vintervädret och gosa i sängen... hrmmm...

jag skall verkligen ta mig en funderare på detta med raser.
Vill ju verkligen hitta rätt...

Bestäm dig för vad som är viktigast. Ska du ha en hund att jobba med eller en stor hund till mys och sällskap.

Är det jobb du vill ha så gäller rottis och Schäfer, men om det är mys och sällskap så är det grandis, mastiff och Berner. Du kan nämligen inte få allt det du vill ha i en och samma hund. Något måste få ge vika.

Här kommer en huvudbild på honom, har ingen bra kroppsbild, skall leta lite till :)

narsynt.JPG

Jag har en engelsk mastiff. Han är STOR och snäll och alldeles, alldeles underbar:love:
Men, så där alldeles förfärligt gamla blir de ju inte, tyvärr. Å andra sidan vet man ju aldrig om hunden blir gammal, så det finns ju inga garantier vilken ras man än köper. Innan har vi haft 4 new foundlandshundar, det är också en underbar ras. De blev 10, 11, 14 och den siste dog vid 9 års ålder pga av en allvarlig infektion:cry:
Njuffarna var nog smartare och mer kvicktänkta än mastiffen, han är lite "trög" och långsam. Dessutom är han valpigt klumpig, springer gärna omkull folk när han leker. Han är bara 2 år, så han lär sig väl:crazy:
Lycka till med ditt hundköp!

Som Jadzia skriver så måste du nog välja, antingen jobb alt bruks, sök och spår eller en mer sällskaplig hund ..

Väljer du Grand Danoisen så får du en STOR vänlig kompis som älskar att vara med jämt och följa med till skogen samt springa lös och busa.
Någon vidare lydnads hund är rasen INTE, man får inget gratis och det finns rätt lite med "will to please".
Möjligtvis att man kan hålla på med spårning/sök i mindre utsträckning.

/ Grandis ägare

Riesenschanuzer! Det är ju i och för sig pälsen där.... man måste ju hålla efter den en hel del... men stor hund och bra bruks hund ska det ju vara, vi tittade på den mycket men vi bestämde oss för en vanlig schanuzer till (mellan). Insåg att det blev nog lite för stor för lilla mig.... :banana:

visste ju det :angel: ;)
nä men ärligt talat alla dom jag har mött har varit helt underbara :love: :love:

Hmm förutom min kompis importerade hane , som hade en förkärlek att drapera sina läppar över armstödet på soffan och se ut som om han sov ,medans han sakta åt upp det :crazy: :eek:

men annars var han underbar *hihihihi*

tesora

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 764
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 116
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka