Stor hund-stor ägare, liten ägare-liten hund

Zaria

Trådstartare
hej

Vill bara klargöra att jag idag inte kommer att skaffa hund, men när/om jag gör det är jag främst intresserad av en större hund, haft dvärgschnauzer innan och hållt på mycket med kompisens Dobermanns som jag är tokkär i :love:

Dock är jag en "liten"" människa på bara 156 cm och folk skrattar åt mig bara jag går ut med kompisens hundar, en del säger att det ser livsfarligt ut tom...kan tillägga att kompisen tränar och tävlar massor med sina hundar och de lyssnar jättefint på mig.

Är det helt uteslutet för mig som "liten" att skaffa en större hund?

Som med kompisens hundar som är såpass väluppfostrade att jag tom gått med dem sedan 10 års åldern utan problem (hur liten var jag inte då) , sitter det inte mer i lydnanden än i storleken?? Eller skall folk alltid känna sig rädda om jag kommer med en stor hund?

Finns det några storleksregler gällande hund?

Sv: Stor hund-stor ägare, liten ägare-liten hund

Jag ar obetydligt langre 5'3" (vilket jag intagit for mycket vin for att rakna om i cm just nu, men runt 158 eller sa... lol) och har inga som helst problem med att aga en Rottis. Hon ar valtranad... annars skulle det inte ga da hon ar mycket starkare an mig.

Jag är 160 cm lång, och har promenerat med Grand Danois sen jag var 10 år gammal ;) Den största var 99 cm i mankhöjd, och vägde 95 kg - jag var då i princip färdigväxt på höjden men vägde ca 47-48 kg. Det gick hur bra som helst, och har så alltid gjort.

Nu har jag mycket mindre hundar, men som är lika starka om dom drar i kopplet, och det går det med. Det krävs ingen superlydnad heller faktiskt, bara en relativt normal vardagslydnad.

(Dessutom lärde jag mig tekniken för att kunna hålla en fullvuxen GD som drog i kopplet, trots att dom hade dubbla min vikt! Ibland kunde ju saker hända, så då fick jag lära mig hur jag inte skulle tappa ändå..)

Ingen fara på taket alltså, funderat på om det kanske mer är rasen på hunfarna som skrämmer...

För de går snällt fot och varken drar eller skäller, den ena kan hoppa jämfota när han blir lite "stissig" men inget värre än så...

Kanske mer är rasen som skrämmer folk.

Ja, förmodligen är det mest rasen. Jag har ju Amstaff, och har flera gånger fått höra, bland annat, att dom hundarna är för starka* för mig.. Jag går på promenader med 4 st, två på varje sida! Hade dom velat hade dom kunnat släpa mig längs backen då ju, med tanke på att dom är riktigt muskulösa och lika starka psykiskt som fysiskt.

(*Och för tuffa, elaka, dumma, aggressiva och gud vet allt - för att bli hanterade av en "så liten tjej")

Min kompis är 147 cm lång och hade en stooor grandistik förut. Smulan gick typ upp till bröstet på henne nästan, så visst såg det kul ut. Och det får man nog höra med. :p T.o.m jag som är 160 och har en afghan på nästan 70 cm får höra att hunden ser stor ut, eller att jag ser liten ut.

T.o.m jag som är 160

Va? Är du inte längre än så? Jag som får för mig att du är runt 165 iaf.. Och Ceb ser ju inte så stor ut jämfört med dig? (nu blir en Ninni förvirrad :p)

Till TS:
Jag tycker inte att man ska låta hundens storlek styra om man köper den eller inte (om det inte är så att man vill ha en liten hund för att det är praktiskt eller stor hund för att det är lätt att belöna när man tränar osv).

Visst kräver det säkert att du har bättre lydnad på din stora hund än om du haft en plutthund om du inte vill bli ivägsläpad för att den vill någonstans. Men, är man bara beredd att träna hunden för att få i alla fall bra vardagslydnad förstår jag verkligen inte varför man inte ska kunna köpa hund som ser ut att vara "för stor".

Uppfödaren till min leonbergerhane är drygt 1 dm kortare än mig (alltså är hon då runt 157-160 cm) och har lång erfarenhet av både tikar och hanar (hon har bl.a. ställt min grabbs morfar som är drygt 78-79 cm i mkh och väger ca. 80 kg). :)

Jag är ca 154 och har två schäfrar varav den ene är gigantisk.
Oftast så har man väl så mycket pli på sin hund att det funkar.

hej

Vill bara klargöra att jag idag inte kommer att skaffa hund, men när/om jag gör det är jag främst intresserad av en större hund, haft dvärgschnauzer innan och hållt på mycket med kompisens Dobermanns som jag är tokkär i :love:

Dock är jag en "liten"" människa på bara 156 cm och folk skrattar åt mig bara jag går ut med kompisens hundar, en del säger att det ser livsfarligt ut tom...kan tillägga att kompisen tränar och tävlar massor med sina hundar och de lyssnar jättefint på mig.

Är det helt uteslutet för mig som "liten" att skaffa en större hund?

Som med kompisens hundar som är såpass väluppfostrade att jag tom gått med dem sedan 10 års åldern utan problem (hur liten var jag inte då) , sitter det inte mer i lydnanden än i storleken?? Eller skall folk alltid känna sig rädda om jag kommer med en stor hund?

Finns det några storleksregler gällande hund?

du kan skaffa vilken hund du vill, vi är väldigt korta i min familj min mamma är runt 160cm och hon har alltid haft grand danois som hon tävlat med. både lydnad och spår så jag antar att det inte finns några regler?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 543
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 574
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka