Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Katter far illa överallt i landet.

Det vimlar av oönskade katter. Har man hjärta och älskar katter så ska man nog focusera på dessa stackars djur. Dom är varken barnleksaker eller ormföda.
Men det är ju faktiskt en helt annan fråga.
När man driver en gård så behöver man bra katter för att hålla undan möss, råttor och sork. Allt annat är ogörligt.

Din argumentation är som att förbjuda brukshundar till Polisen, Tullen och Militären därför att det finns gatuhundar i Rumänien.

Katter far illa överallt i landet. Jag har tagit hand om otaliga katter genom åren. Kostat på kastrering vetrinärbesök mm. Katter som får föröka sig fritt på bondgårdar utan annan mat än mjölk.dessa unghanar blir sedan vandrare när alfa hannen kör bort dom. Livslängd kanske 1 beroende på vintern. Vildkatter på soptippar. I år har man skjutit 2 katter i närområdet. 1 har fångats i fälla och lämnats till ägaren. En kattunge räddade en kompis då den var utslängd från en bil ett par veckor gammal. Den hade magen full med gräs. Jag förstår inte hela grejen med detta. Om man sympatiserar med detta så bör man ha jobbat som volontär minst ett halvår på katthem samt vara stödhem till upphittade katter. Det enda som hjälper är att höja kattens status. Det vimlar av oönskade katter. Har man hjärta och älskar katter så ska man nog focusera på dessa stackars djur. Dom är varken barnleksaker eller ormföda.
Det är ingen här som säger att det inte existerar katter som far illa?

Det finns lantbruksdjur, trädgårdshöns, hundar, akvariefiskar... som missköts.

Ska vi förbjuda all djurhållning, av alla djurslag, för att ett fåtal missköter sig?

För att just kunna "höja katters status", så behövs verksamma åtgärder och en stor dos information.

För att välja ut verksamma åtgärder och rikta information till de målgrupper där det bäst behövs, så behövs det en analys av var missförhållanden är relativt sett vanligast, och varför.

Sedan så så är det bara för lämpliga organisationer att sätta igång och jobba med åtgärdsprogrammen och informationsinsatserna.

Personligen ser jag som de viktigaste åtgärderna vara:

Obligatorsik märkning, obligatorisk ägarregistrering, och kastrering av katter som inte är avsedda att fungera som avelsdjur.

På informationssidan så anser jag att information om nyttan av att vaccinera och kontrollera parasitstatus vara absolut viktigast, inte minst för att Toxoplasmos både är ett problem vad avser smitta till människor och produktionsdjur.

Därefter kommer kommer mer allmän information katters behov vad avser mat, skydd och tillsyn.

Jag har hört från flera håll att vill man hålla ner antalet råttor ska man ha Jack Russel terriers och inte katter. Flera som har både ock har sagt till mig att JRT är mycket effektivare mot just råttor.

Under samma period fram till till förra sekelskiftet som man i länder som Storbritannien roade sig med andra blodsporter, t ex hundkamp och tjurhetsning, höll man också på med rat-baiting. Hundar, oftast terriers, släpptes ner i en inhägnad full med råttor som de skulle bita ihjäl så fort som möjligt.

Idag är detta förstås olagligt, men i USA och Kanada finns sporten ”Barn Hunt”, erkänd och med officiella titlar, där hunden ska lokalisera levande råttor i ladugårdsmiljö och markera dem till föraren. Råttorna sitter dock skyddade i plaströr, så själva momentet med ihjälbitande utgår. Barn Hunt har kommit till Storbritannien också, men där använder man döda råttor eftersom djurskyddslagarna är strängare. För att vara säker på att en hund verkligen fungerar som råttjägare krävs ju att den också har tillräcklig dådkraft och skärpa för att attackera och snabbt döda råttan, men det är ändå lite intressant att man börjat med en sport som går ut på vissa rasers urgamla användningsområde.

Och så finns förstås det som @Inte_Ung nämner, folk som åker runt med råttdödande hundar och hyrs in av ställen som har problem.

https://metro.co.uk/2020/01/19/pack-terriers-kill-700-rats-farm-just-seven-hours-12083463/amp/

Nu svarar jag utan citat:

Det finns inte några "kattkolonnier", massor med förvildade katter, eller hemlösa katter på landsbygden! Tvärtom, det råder "kattbrist".

Det är nästan ingen som okastrerade katter alls längre på landet, och har man okastrerad katt, så är det för att man vill ha ungar efter katten.

Det må finnas hemlösa katter i Åkersberga (som ju har mer lantliga delar), i Arboga, i ett sommarstugeområde i närheten av Skellefteå, eller vid en soptipp i Lunds utkanter, men ingen av de nämnda platserna är "på landet", alltså i odlingslandskapet, många mil från närmaste stad/tätort/sommarstugeområde.

Jag har bara upplevt ett enda "kattproblem" på landet. En ensamstående äldre man som blev dement, och som inte kunde sköta sina katter.
Problemet löstes innan det hann eskalera, av oss "grannar". Grannar här innebär att man bor flera kilometer bort. Närmaste granne i det fallet var jag, vi bodde ca 1,5 kilometer, genom skogen, från den äldre mannen, men hade våra hästrundor och hundpromenader förbi den äldre farbrorns hus.
Det var alltså rätt enkelt att se att det inte stod rätt till, och med hjälp av släktingar i grannskapet, såg vi till att de katter han hade fick nya hem (han behövde också flytta...)
Jag bor på landsbygden, det finns definitivt hemlösa katter här. En koloni med ungefär 12 katter var lösgående fram tills för några år sedan då vi fångade in dem. Av dessa var 3 friska. 2 av dem har bra temprament (jagar och är lagom social och okomplicerad med både katter och människor). Av dessa 2 har en lämplig päls (tjock och relativt lång utan att behöva pälsvård). Alltså var det av dessa tolv katter en som hade varit lämplig till avel.

En bonde här i närheten har dock okastrerade katter ute, inom avståndet att en hankatt härifrån kan vandra dit. Hur ska bonden vara säker på att det inte är en av katterna från våran koloni som är pappa till ungarna? Varför inte då den skygga, aggresiva, sjuka hanen med otillräcklig päls?

(Om någon undrar kan jag tillägga att alla våra katter nu är kasterade, men de gick ju fritt några år innan)

Jag vet också att det finns lösa okasterade katter några mil bort. De katterna verkar inte vara lämpliga "bondkatter" men ändå går de fritt vid gårdarna (och lever på torrfoder). Hur ska det vara möjligt för bönderna i närheten att veta att det inte är någon av dessa hanar som parar hans honor?

En bonde här i närheten har dock okastrerade katter ute, inom avståndet att en hankatt härifrån kan vandra dit. Hur ska bonden vara säker på att det inte är en av katterna från våran koloni som är pappa till ungarna? Varför inte då den skygga, aggresiva, sjuka hanen med otillräcklig päls?
Därför att dessa okontrollerade kollonier inte skall finnas.
Den nya djurskyddslagen som gör det straffbart att överge djur skall tillse det.

Om man vurmar om lantraser har vi ju faktiskt en sådan som hållits och avlats bl a för sin kapacitet att hålla gårdar fria från råttor - den dansk-svenska gårdshunden.
Den är ju så oerhört trevlig.
Fungerar den också mot råttor?
Det är verkligen en ras som jag skulle vilja ha.

Den är ju så oerhört trevlig.
Fungerar den också mot råttor?
Det är verkligen en ras som jag skulle vilja ha.

Det verkar finnas många exempel på folk som har rasen i stall/ladugård där de håller efter råttor och möss.
Här har vi till och med en dansk-svensk som är officiell kommunal råttjägare:

Hunden Ludvig ska ge råttorna en match | SVT Nyheter
Tre år senare är han i tjänst som råttdödare:
Foråret pibler frem – det gør rotterne også - Hvidovre Kommune

Jag tror inte att råttor är det stora problemet på många gårdar, utan möss och sork.
Du verkar ha 0 koll om vad som sker på landet? vart i Sverige bor du? räcker med län/området.
Råttbekämpningen har enligt Anticimex ökat för varje år som går.

Tror det var år 2019 som var ett hemskt rått år.
Vi i stallet hade stora problem, råttorna bett sönder allt, även bonden som drev jordbruk på gården hade samma problem med att det var extremt mycket råttor det året, bonden och Anticimex sa att andra djurbönder/lantbrukare hade samma problem, pga att det var en så mild vinter.

Du verkar ha 0 koll om vad som sker på landet? vart i Sverige bor du? räcker med län/området.
Råttbekämpningen har enligt Anticimex ökat för varje år som går.

Tror det var år 2019 som var ett hemskt rått år.
Vi i stallet hade stora problem, råttorna bett sönder allt, även bonden som drev jordbruk på gården hade samma problem med att det var extremt mycket råttor det året, bonden och Anticimex sa att andra djurbönder/lantbrukare hade samma problem, pga att det var en så mild vinter.
Det är stora problem med råttor lokalt, t.ex. i delar av Stockholm.

Det är en helt annan fråga, hur man långsiktigt ska komma tillrätta med råttproblem, än hur man ska agera, så att den utrotningshotade lantrasen Bondkatt, ska få relevant möjlighet att överleva.

Det är stora problem med råttor lokalt, t.ex. i delar av Stockholm.

Det är en helt annan fråga, hur man långsiktigt ska komma tillrätta med råttproblem, än hur man ska agera, så att den utrotningshotade lantrasen Bondkatt, ska få relevant möjlighet att överleva.
Jag tror ingen säger att Bondkatten ska utrotas, det folk dock säger är att bondkatten är ingen utrotningshotad ras. Och ska man avla på att bevara den ska det göras seriöst.

Först måste alla vildkatter/hemlösa katter få hem så dem inte av misstag parar sig med dem bondkatter man vill använda i avel, sedan ska alla katter i avel märkas och vaccineras, och sedan ska det antingen genom p-piller eller liknande styras så honan inte får fler kullar är behov, inga friska kattungar ska avlivas, och vilken avelshane man ska använda ska planeras.
Som avelsplaneringen ser ut nu i dagsläget gör avel oseriös och onödig.

Jag förstår fortfarande inte vad som är skillnaden mellan en huskatt (aka en helt vanlig katt med oftast okänd härstamning) som bor på bondgård och fångar möss och en en 'bondkatt'.
Huskatter är inte avlade efter funktion, man har inte avlat på dem katter som är bäst på att jaga. Endel huskatter är även blandraser = man har korsat in raskatter.

Det man vill ha i bondkatter är en katt som är avlad för att överleva som utekatt på landet och är en duktig jägare.

Huskatter är inte avlade efter funktion, man har inte avlat på dem katter som är bäst på att jaga. Endel huskatter är även blandraser = man har korsat in raskatter.

Det man vill ha i bondkatter är en katt som är avlad för att överleva som utekatt på landet och är en duktig jägare.
Fast att en katt har vuxit upp ute på landet och jagat möss betyder ju inte att den är del av någon slags unik genbas eller att den är en egen "ras". Det utesluter inte heller att den är inkorsad hitan och ditan med en stadsfödd raskatt eller två. Jag förstår helt enkelt inte hur man ska kunna isolera eller ens identifiera vad som är en 'sann' bondkatt och vad som är en huskatt.
Det är ju bara katter som bor på landet helt enkelt. De flesta stall jag arbetat i på senare år har plockat alla sina nya kattungar från katthem, och de har varit fantastiska jägare hela högen. Är de bondkatter då, trots att de är födda i rännstenen på gatan, eller är de bara huskatter på landet?
Hur vet man?

Jag tror ingen säger att Bondkatten ska utrotas, det folk dock säger är att bondkatten är ingen utrotningshotad ras.
jag tänker inte lägga mig i debatten i övrigt, men... jag säger som jag sagt tidigare (i nån annan tråd)
OM alla fertila bondkatter, som går lösa på gårdarna, kastreras. Då finns det inga fertila bondkatter kvar som kan föra arvet vidare. Och vad är det om inte ett utrotningshot?
Nu tror jag inte att det kommer ske, för de bönder som är nöjda med sina råttjägare ser till att få avkommor efter dem innan de eventuellt kastreras, men faktum kvarstår som sagt - kastreras alla så är de definitivt hotade.

Fast att en katt har vuxit upp ute på landet och jagat möss betyder ju inte att den är del av någon slags unik genbas eller att den är en egen "ras". Det utesluter inte heller att den är inkorsad hitan och ditan med en stadsfödd raskatt eller två. Jag förstår helt enkelt inte hur man ska kunna isolera eller ens identifiera vad som är en 'sann' bondkatt och vad som är en huskatt.
Det är ju bara katter som bor på landet helt enkelt. De flesta stall jag arbetat i på senare år har plockat alla sina nya kattungar från katthem, och de har varit fantastiska jägare hela högen. Är de bondkatter då, trots att de är födda i rännstenen på gatan, eller är de bara huskatter på landet?
Hur vet man?
Jag skrev inte det heller?
Jag skrev att när det kommer till Bondkatter vill man avla på egenskaper som gör dem passande. Egenskaper ligger i flera generationer bakåt, en katt med okänd bakgrund (katthemskatt) är ju svår att säga om den kommer ge avkommor som är bra jägare eller inte.

jag tänker inte lägga mig i debatten i övrigt, men... jag säger som jag sagt tidigare (i nån annan tråd)
OM alla fertila bondkatter, som går lösa på gårdarna, kastreras. Då finns det inga fertila bondkatter kvar som kan föra arvet vidare. Och vad är det om inte ett utrotningshot?
Nu tror jag inte att det kommer ske, för de bönder som är nöjda med sina råttjägare ser till att få avkommor efter dem innan de eventuellt kastreras, men faktum kvarstår som sagt - kastreras alla så är de definitivt hotade.
Vem har sagt att alla katter i Sverige ska kastreras?
Idag födds det fler katter än det finns hem till, och finns massor med okastrerade katter på landet, att då medvetet börja ha ännu fler okastrerade katter på landet som får föröka sig okontrollerat kommer leda till ännu fler katter som saknar hem.
Man behöver inte kastrerar, man kan ge p-piller, hålla katten inomhus eller på annat sätt begränsa kattens möjlighet att föröka sig okontrollerat.

Alltså, med den definitionen så finns det ju inga bondkatter. Bara en väldig massa huskatt.

• Gilla
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka