Nu svarar jag utan citat:
Det finns inte några "kattkolonnier", massor med förvildade katter, eller hemlösa katter på landsbygden! Tvärtom, det råder "kattbrist".
Det är nästan ingen som okastrerade katter alls längre på landet, och har man okastrerad katt, så är det för att man vill ha ungar efter katten.
Det må finnas hemlösa katter i Åkersberga (som ju har mer lantliga delar), i Arboga, i ett sommarstugeområde i närheten av Skellefteå, eller vid en soptipp i Lunds utkanter, men ingen av de nämnda platserna är "på landet", alltså i odlingslandskapet, många mil från närmaste stad/tätort/sommarstugeområde.
Jag har bara upplevt ett enda "kattproblem" på landet. En ensamstående äldre man som blev dement, och som inte kunde sköta sina katter.
Problemet löstes innan det hann eskalera, av oss "grannar". Grannar här innebär att man bor flera kilometer bort. Närmaste granne i det fallet var jag, vi bodde ca 1,5 kilometer, genom skogen, från den äldre mannen, men hade våra hästrundor och hundpromenader förbi den äldre farbrorns hus.
Det var alltså rätt enkelt att se att det inte stod rätt till, och med hjälp av släktingar i grannskapet, såg vi till att de katter han hade fick nya hem (han behövde också flytta...)