Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Jag skrev inte det heller?
Jag skrev att när det kommer till Bondkatter vill man avla på egenskaper som gör dem passande. Egenskaper ligger i flera generationer bakåt, en katt med okänd bakgrund (katthemskatt) är ju svår att säga om den kommer ge avkommor som är bra jägare eller inte.
Fast detsamma gäller ju random katt som vuxit upp på bondgård och parat sig med random katt. Det finns liksom inga spårbara generationer där heller, förutom eventuellt på mödernet om man behållit en katta från varje kull ett par led. Det verkar ju inte som om det finns några planer på att utveckla avelsarbetet så att det blir mer riktat heller (förutom att man krasst förväntar sig att resten av omvärlden ska ta itu med att kastrera alla icke-musjagande, lösdrivande katter då.) Det blir fortfarande en huskatt som paras med en huskatt.
Det enda som verkar definiera en 'bondkatt' är var man hittar den.

Tyvärr finns det ett semantiskt problem här.

Ordet "Bondkatt" är ibland synonymt med "Blandraskatt", alltså de djur som också ibland kallas "Huskatt".

Katter kom till Sverige under järnåldern, och blev vanliga kring Folkvandringstid och Vikingatid.

Precis som tamhöns intressant nog.

De man från bevarandehåll menar med Bondkatt, är inte vilken slumpmässig katt som helst, utan de populationsrester som finns kvar här här och där, från de katter som funnits nära människor i det agrara samhället sedan 1500 år tillbaka.

De djur som omgivit människan, har så småningom anpassat sig till de lokala förhållandena, och de olika raserna har anpassat sig klimat, föda och andra förutsättningar som finns i djurens omgivning.
Människor har alltid avlat på sina djur, i betydelsen att de friskaste och mest lättskötta djuren, som ändå "producerar" det man vill ha av dem, är de föräldradjur man avlat på.

Vissa av dagens raskatter, har sitt ursprung i lokala lantraser, andra raskatter är sentida designerraser.

Precis som för får, höns, hundar, kor, grisar, hästar eller getter, så har det genom historien skett inblandning med djur av samma art som importerats, men det det finns genetiskt stabila lantraser av samtliga djurslag.

Vill man aktivt bevara Bondkatt, så får man söka upp populationsrester som är lämpliga kandidater, gentesta, och ta handa om dessa grupper i ett avelsprogram.
Det ska inte skapas en ny "ras" via ett avelsprogram, en befintlig ras ska bevaras.

Det är inte tanken att vilka fertila katter som helst, ska få springa runt var som helst,och hur som helst, bara för att någon säger att det är en "Bondkatt". Det måste till fler element, för att det ska kunna anses vara en bondkatt.
Precis som man inte kan ta en grupp blandrashöns, och hävda att det minsann är en nyfunnen lantras. Det ska till en process för att avgöra om det är en grupp blandrasdjur, eller en grupp av en lantras.

Jag har svårt att se att katter i största allmänhet, ska kunna få "högre status", för att man aktivt vill utrota resterna av en lantras?

Vill man aktivt bevara Bondkatt, så får man söka upp populationsrester som är lämpliga kandidater, gentesta, och ta handa om dessa grupper i ett avelsprogram.
Det ska inte skapas en ny "ras" via ett avelsprogram, en befintlig ras ska bevaras.

Det är inte tanken att vilka fertila katter som helst, ska få springa runt var som helst,och hur som helst, bara för att någon säger att det är en "Bondkatt". Det måste till fler element, för att det ska kunna anses vara en bondkatt.

Fast aktuell förening är ju inte beredd att göra just det här nödvändiga arbetet. Vi är nog många som köper konceptet med genbanksarbete för att bevara en traditionell, arbetande gårdskatt men den avelsplan som har lagts upp är skrattretande och det är ofattbart att SJV har godkänt den.

Tyvärr finns det ett semantiskt problem här.

Ordet "Bondkatt" är ibland synonymt med "Blandraskatt", alltså de djur som också ibland kallas "Huskatt".

Katter kom till Sverige under järnåldern, och blev vanliga kring Folkvandringstid och Vikingatid.

Precis som tamhöns intressant nog.

De man från bevarandehåll menar med Bondkatt, är inte vilken slumpmässig katt som helst, utan de populationsrester som finns kvar här här och där, från de katter som funnits nära människor i det agrara samhället sedan 1500 år tillbaka.

De djur som omgivit människan, har så småningom anpassat sig till de lokala förhållandena, och de olika raserna har anpassat sig klimat, föda och andra förutsättningar som finns i djurens omgivning.
Människor har alltid avlat på sina djur, i betydelsen att de friskaste och mest lättskötta djuren, som ändå "producerar" det man vill ha av dem, är de föräldradjur man avlat på.

Vissa av dagens raskatter, har sitt ursprung i lokala lantraser, andra raskatter är sentida designerraser.

Precis som för får, höns, hundar, kor, grisar, hästar eller getter, så har det genom historien skett inblandning med djur av samma art som importerats, men det det finns genetiskt stabila lantraser av samtliga djurslag.

Precis som man inte kan ta en grupp blandrashöns, och hävda att det minsann är en nyfunnen lantras. Det ska till en process för att avgöra om det är en grupp blandrasdjur, eller en grupp av en lantras.

Jag har svårt att se att katter i största allmänhet, ska kunna få "högre status", för att man aktivt vill utrota resterna av en lantras?
Fast det är ju inte tänkt att 'bondkatterna' ska gentestas, utan man ska ta kort på dem, beskriva hur de bor och gissa sig till eventuell härstamning - sedan ska man göra samma sak på fädernet när en kull föds på gården, typ. Gissa om det är en särskild grannkatt, en av en grupp grannkatter eller eventuellt en strövkatt som är pappa. Hur är det ett bevarande?
Kriterierna som ska uppfyllas för att katterna ska registreras är ju också lite lösa sådär, några gentester nämns inte alls. Det ska bara vara en katt som bor på lantgård och jagar och som kan se ut ungefär som vilken huskatt som helst.

Men det är ju inte själva idén som några av er är emot utan utförandet av den.
Det går ju att påverka genon att gå med i föreningen, vilket jag tänker göra. Jag vill ha Bondkatter men med litet bättre ordning än det som gäller nu.

...

Det denna tråd handlar om, och det folk protesterar mot, är inte bevarandet av en lantras. Som rubriken säger är det avelsplanen man vill stoppa.

Den innehåller nämligen inget uppsökande eller gentestande. Föreningen tror inte ens, till skillnad från dig, att det handlar om några små populationsrester, utan att det i dagsläget finns 25-30 000 intakta individer av vad de klassar som svensk bondkatt. Deras definition är i princip alla katter som lever lantligt i gårdsmiljö.

Den definitionen och den slappa inställningen till ”bevarande” innebär faktiskt i princip att fertila katter kommer att springa runt lite varstans bara för att ägaren påstår att det är en bondkatt. Det är just kattens utseende och ägarens beskrivning av den som man kommer gå efter när det gäller alla fertila katter som bor i gårdsmiljö - alltså enligt föreningen 25-30 000. På det viset bevarar man ingenting. Tvärtom, man riskerar att förstöra eventuella rester av en ursprunglig bondkattspopulation!

Eftersom jag inte har något emot idén som sådan har jag funderat på hur man skulle kunna lösa biten med att låta fertila katter springa fritt.

För honkatter skulle man, efter hälsoundersökning, kunna använda p-spruta om man anser att möjligheten att röra sig fritt överväger risken för biverkningar.

Fertila hankatter skulle kunna hållas så att de har tillgång till ett begränsat utrymme i t ex en ladugård och därifrån kunna ta sig ut i en innätad rastgård. På så vis skulle de kunna leva i utomhusmiljö, där man inte störs av lukten och med möjlighet att jaga, men ändå inte para sig med andra honor än de man vill ska få ungar.

Naturligtvis skulle detta kräva mycket större insats, ekonomiskt och arbetsmässigt, av alla. Men med tanke på vilket engagemang som verkar finnas för detta projekt borde det väl inte vara omöjligt att genomföra? Man skulle t ex kunna tänka sig ett finansiellt bidrag från föreningen till de som är beredda att hålla hankatt.

Men det är ju inte själva idén som några av er är emot utan utförandet av den.
Det går ju att påverka genon att gå med i föreningen, vilket jag tänker göra. Jag vill ha Bondkatter men med litet bättre ordning än det som gäller nu.

Jag känner inte att idéen i sig tilltalar mig speciellt mycket. Utförandet är ju helt förfärligt dåligt planerat och i praktiken så tror jag inte att ett seriöst bevarande av bondkatten på liknande sätt som dokumentet beskriver är möjlig ens om man har hur mycket god vilja och engagemang som helst.

Sen är det ju så att raskatter kan vara utmärkta jägare. Den aveln som har skett har tagit bort mycket lite av kattens jaktinstinkter. Det går inte att jämföra med hundraser.

Sen är det ju så att raskatter kan vara utmärkta jägare. Den aveln som har skett har tagit bort mycket lite av kattens jaktinstinkter. Det går inte att jämföra med hundraser.
Hur kommer det sig då att det är så svårt att hitta en bra katt för musbekämpning på våra gårdar?

Fertila hankatter skulle kunna hållas så att de har tillgång till ett begränsat utrymme i t ex en ladugård och därifrån kunna ta sig ut i en innätad rastgård. På så vis skulle de kunna leva i utomhusmiljö, där man inte störs av lukten och med möjlighet att jaga, men ändå inte para sig med andra honor än de man vill ska få ungar.
Behöver de verkligen rastgård?
Man får ju ha innekatt i lägenhet så en stor ekonomibyggnad borde ju fungera. Det finns många sådana på en gård som är lätta att stänga till så att katten inte kommer ut. Den där delen tror inte jag är så svår faktiskt.

Eftersom jag inte har något emot idén som sådan har jag funderat på hur man skulle kunna lösa biten med att låta fertila katter springa fritt.

För honkatter skulle man, efter hälsoundersökning, kunna använda p-spruta om man anser att möjligheten att röra sig fritt överväger risken för biverkningar.

Naturligtvis skulle detta kräva mycket större insats, ekonomiskt och arbetsmässigt, av alla. Men med tanke på vilket engagemang som verkar finnas för detta projekt borde det väl inte vara omöjligt att genomföra? Man skulle t ex kunna tänka sig ett finansiellt bidrag från föreningen till de som är beredda att hålla hankatt.

P-spruta finns inte längre, inte heller de p-piller vi hade tidigare. De har avregistrerats och tillverkas inte längre. Kvar finns p-pillret Medroxoral som det behövs licens för och tillgången är svajig. Kostar ca 25 kr/tabletten. Många veterinärer har slutat skriva ut Provera (humanläkemedelsvarianten) eftersom det tidvis har rått brist på det och kvinnor blivit utan medicin mot bla endometrios. Sedan finns Suprelorin som kan användas både på hanar och honor, effekten sitter i 6-24 månader. Svårare att planera med alltså och du riskerar att stå där med oönskade dräktigheter ändå. Det finns även melatonin som kan användas off label, till honkatter.

Det kommer nog inte bli lika lätt att lösa p-medelsbiten som man kanske hade trott.

Hur kommer det sig då att det är så svårt att hitta en bra katt för musbekämpning på våra gårdar?
Fast är det verkligen det? Alla gårdar jag arbetat på (där man valt att ha katt) har haft katter som varit utmärkta mus/sork och fågeljägare. Vissa har varit strykarkatter som fått mat och vatten i stallet bara, andra har varit utvalda husdjur, ofta adopterade från katthem.

Jag tänker som sagt gå med i föreningen och se vad som kan göras. Om tillräckligt många sedan vill ha ordning och reda så blir det ju så.

Fast är det verkligen det? Alla gårdar jag arbetat på (där man valt att ha katt) har haft katter som varit utmärkta mus/sork och fågeljägare. Vissa har varit strykarkatter som fått mat och vatten i stallet bara, andra har varit utvalda husdjur,
Ja det är det. Vi är inne på begagnatmarknaden nu.
Färdiga, kastrerade hankatter.
Men det är ju en återvändsgränd vad gäller framtiden.

Ja det är det. Vi är inne på begagnatmarknaden nu.
Färdiga, kastrerade hankatter.
Men det är ju en återvändsgränd vad gäller framtiden.
Fast det finns ju å andra sidan hundratals fler kastrerade hankatter att adoptera
Funkar det så är det ju bra - och dessa kommer förstås någonstans ifrån också, så brist på kattungar kan det egentligen inte vara så länge vi har överflöd på vuxna katter.

Det kommer nog inte bli lika lätt att lösa p-medelsbiten som man kanske hade trott.
Jag tror att det sätt som kommer att fungera är att honkatterna kastreras när de har fått önskat antal kullar. Det är ju lämpligt att bestämma att varje hona inte skall få fler än typ 3 kullar. Eller ännu färre.

För att folk på gårdar oftast inte är villiga att betala vad det kostar. De vill ha en kattunge för 10 kr/tassen. Raskatter kostar betydligt mer än så eftersom seriös avel kostar pengar.
Jag är inte beredd att betala för en raskatt som inte passar i ladugårdsmiljö och har osäkra egenskaper vad gäller musjakt.
För en dokumenterat bra musjägare är jag beredd att betala.
Det är som jägare som vill ha en bra jakthund och inte betala massor för att i stället få en Pudel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka