Och så ser det kanske ut där du bor, jag har sett dig skriva det i trådar tidigare. Men det betyder inte att det ser ut så av resten av landet, någonstans får du försöka acceptera att Sverige är avlångt och att det på andra ställen i landet ser annorlunda ut. De anekdoter du återger speglar inte vad andra i Sverige upplever.
Jag var förra helgen och samlade in 42 katter på bondgård. Denna helgen väntar 18 sjuka katter på bondgård fem mil åt andra hållet. På en gård några mil åt andra hållet finns 37 katter på en annan bondgård som lider. Förra månaden tog vi hand om över 50 katter femton mil åt andra hållet. Det handlar om glesbygd, bondgårdar, kattkolonier, okastrerade katter, kattpest, kattsnuva, missbildningar, hjärnskador, inre skador pga svält, mask etc, blinda, tvåkönade katter. Bönderna här åker inte över 20 mil till närmsta veterinär för att kastrera olämpliga avelsdjur av rasen bondkatt. Varje år har vi långt över 100 sjuka katter från bondgårdar som omhändertas i min glesbygd. Det kryllar av kattkolonier på landet här. Medan det i samhällen varje år rör sig om mindre 10 dumpade eller vilsna katter (och då är de i samhällena ofta kastrerade sedan innan). Så ser verkligheten ut i den glesbygd där jag bor.
Däremot vore det ju trevligt att bevara bondkatten som ras, men då måste det ju ske med en seriös avelsplan och utvalda avelsdjur men det rör det sig ju inte om i det här fallet. Detta är bara en ursäkt för att folk ska slippa lägga pengar på sina katter för kastrering, vaccination, veterinärvård och avlivning.
Igår bad jag vänligt om ytterligare information, bl.a. "var i landet detta är". Och att PM skulle kunna vara ett alternativ, för att inte outa användaren.
Eftersom inget svar dykt upp, som förklarar och förtydligar, så är det mycket svårt att avgöra vad egentligen inlägget handlar om för slags ställen.
Enligt inlägget, så finns det alltså ett flertal ställen, med enormt stora grupper med katter som far illa, inom ett väldigt begränsat område.
Frågorna var: Var i landet är det som detta händer?
En rätt väsentlig fråga i diskussionen, eftersom jag och några till, hävdar att man inte längre ser de stora grupperna med katter som far illa på landet. Katthållningen på landet har förändrats väldigt mycket de senaste 10-20 åren. Idag är kastrerade katter normen, i regel märkta, eftersom det görs samtidigt som kastreringen.
Och har inte Länsstyrelsen någon koll? Aktiva lantbruk kontrolleras relativt ofta. Ju större de är, desto oftare. Ser en kontrollant något annat problem än direkt relaterat till jordbruksverksamheten, t.ex. katter som far illa, så reagerar de vanligtvis, så varför inte i det här fallet?
Är det här verkligen aktiva lantbruk? Eller är det en samling gårdsbyggnader där det inte bedrivs någon verksamhet?
Bor det några människor på platsen?
Finns det förelägganden (LST) avseende djurhållning?
På vems/vilkas initiativ sker insamlandet av katter? Kan naturligtvis besvaras så att säga anonymt, t.ex. som "kommunen" utan att berätta vilken kommun.
Är det här "på landet", eller utanför tätort?
Hur kan man veta så exakt hur många katter som finns på respektive plats, även innan de har samlats in?
Vilken typ av organisation är det som står för insamlandet av katterna?
Jag ser alltså fram emot lite svar.
För att kunna bidra till att göra något bättre, så kan det vara bra att förstå var, varför och hur problem uppstår.