Svårt att anmäla, det är inte olagligt att ha omärkta katter, och jag vet inte vilka katter som hör hemma vart.Det vore intressant att höra, om det du säger stämmer, varför du inte anmält detta till Länsstyrelsen?
Eller kanske själv pratat med den som bor på platsen, där alla katterna finns?
Jag förstår att du inte vill berätta exakt var det här är, och hur länge det fått fortgå, men jag har faktiskt "bott på landet" väldigt länge, i närmare 60 år, på flera olika ställen, iofs med "pauser" i storstad eller förort till storstad, och aldrig stött på det du beskriver.
Har man inte "ordning på katterna", så har man antagligen inte ordning på annan djurhållning heller.
Varför har du inte anmält till LST, eller gått ihop med grannarna för att lösa kattproblemet?
Att extrapolera hur det ser ut i hela Sverige, ur ett enda anekdotiskt fall, är rätt häftigt.
Med vilken faktabakgrund, hävdar du att hemlösa katter på katthem, har ursprung "från bönder på landet"?
Kom med lite källor tack!
Vet att 1 granne har 3 katter, 2 grannar har inga katter, 1 granne matar "några" katter i sin lada (vet ej vilka eller hur många) och 1 granne fick kommentar av en annan som varit på gården "det var katter ÖVERALLT, var man än tittade var det katter", den grannen har blivit erbjuden hjälp av ett katthem men tackande nej.
Så jag vet inte vilka katter som har hem och vilka katter som är hemlösa, och eftersom det inte är märkningskrav kan inte LST heller avgöra det.
Så länge katterna ser välskötta ut låter jag det vara, om jag ser någon skadad/mager/sjuk katt kommer jag låna fälla och fånga in katten.
För mig gör dessa katter nytta, dem jagar möss, råttor och sorkar på våran mark och i våran lada. Mina egna katter är innekatter, så det är skönt att grannens katter håller ner antalet skadedjur.
Därför förstår jag problemet om bondkatter skulle utrotas, men samtidigt ser jag inte bristen och behovet att avla på bondkatter i dagsläget.
Dem 2 grannarna som har "några" katter och extremt många katter odlar bara och har inga lantbruksdjur.
Och det var samma när jag gick på naturbruksgymnasiet, där hade dem 3 egna katter i ladugården, och ca 20 halv vildkatter som hängde i byggnaderna.
Och i dem 3 olika stall jag stått i har man sett många katter röra sig på landet. Och även blivit erbjuden kattungar från kullarna som födds på gårdar/i stall.
Fakta/källa att katterna på katthem inte är raskatter?
Du säger det själv, alla du känner har kastrerade innekatter, dessa katter kan inte bidra till att det födds kattungar utomhus som blir förvildade. Dessa stora problemet med hemlösa katter i Sverige kommer ifrån dessa okastrerade katter som springer runt och parar sig hej vilt utan kontroll.