I går när min dotter var ute och red kom en häst skenande ikapp och förbi dem. Hennes och kompisarnas ponnyerna tog förstås till sken de också, men det hela gick så fort att flickorna inte hann se hästen som startade det hela! Min dotter lyckades få in sin ponny på en gårdsplan och in mot en skogsbilväg (de red frå början på en grusväg). Där bjöd ponnyn mot en vägbom! Med all sin tyngd mot ena sidan lyckades dottern styra undan och så småningom (via en gran) också få stopp på hästen. En av kompisarna som hängt på fick då också stopp på sin häst. Den tredje kompisen hade fortsatt längs vägen där ponnyn tvärstannat efter några hundra meter, men med hjälp av en mötande ryttare lyckades de vända tillbaka.
Som förälder blir man förstås skakad när man får höra detta. Hade det varit lillasyster kanske hon inte hade lyckats lika bra? Tänk om det hade kommit en bil! Dottern rider med rakt bett och martingal eftersom ponnyn kan bli lite stark ute, men egentligen är han lydig att rida.
Nu undrar jag, har de störe chans att få stopp på en skenande häst om de har snoddar istället för martingal eller har ni något annat tips? Tjejerna rider bra, men de har förstås inte så mycket att sätta emot 350 kg skenande häst. Förshoppninsvis inträffar detta aldrig igen, men man vet ju aldrig med hästar...
ps. både den ursprungligen skenande hästen och ryttaren (som ramlat av) klarade sig bra.
Som förälder blir man förstås skakad när man får höra detta. Hade det varit lillasyster kanske hon inte hade lyckats lika bra? Tänk om det hade kommit en bil! Dottern rider med rakt bett och martingal eftersom ponnyn kan bli lite stark ute, men egentligen är han lydig att rida.
Nu undrar jag, har de störe chans att få stopp på en skenande häst om de har snoddar istället för martingal eller har ni något annat tips? Tjejerna rider bra, men de har förstås inte så mycket att sätta emot 350 kg skenande häst. Förshoppninsvis inträffar detta aldrig igen, men man vet ju aldrig med hästar...
ps. både den ursprungligen skenande hästen och ryttaren (som ramlat av) klarade sig bra.