stopp på skenande häst?

mamman

Trådstartare
I går när min dotter var ute och red kom en häst skenande ikapp och förbi dem. Hennes och kompisarnas ponnyerna tog förstås till sken de också, men det hela gick så fort att flickorna inte hann se hästen som startade det hela! Min dotter lyckades få in sin ponny på en gårdsplan och in mot en skogsbilväg (de red frå början på en grusväg). Där bjöd ponnyn mot en vägbom! Med all sin tyngd mot ena sidan lyckades dottern styra undan och så småningom (via en gran) också få stopp på hästen. En av kompisarna som hängt på fick då också stopp på sin häst. Den tredje kompisen hade fortsatt längs vägen där ponnyn tvärstannat efter några hundra meter, men med hjälp av en mötande ryttare lyckades de vända tillbaka.

Som förälder blir man förstås skakad när man får höra detta. Hade det varit lillasyster kanske hon inte hade lyckats lika bra? Tänk om det hade kommit en bil! Dottern rider med rakt bett och martingal eftersom ponnyn kan bli lite stark ute, men egentligen är han lydig att rida.

Nu undrar jag, har de störe chans att få stopp på en skenande häst om de har snoddar istället för martingal eller har ni något annat tips? Tjejerna rider bra, men de har förstås inte så mycket att sätta emot 350 kg skenande häst. Förshoppninsvis inträffar detta aldrig igen, men man vet ju aldrig med hästar...

ps. både den ursprungligen skenande hästen och ryttaren (som ramlat av) klarade sig bra.

Sv: stopp på skenande häst?

man kan ju använda snoddar och inspänningstyglar och så, men personligen så tycker jag att hästen ska få känna sig lite fri när man rider ut. Men om man känner att man inte har full kontroll i alla situationer, och skulle vilja ha ett hjälpmedel så att man lättare får stopp, så funkar det nog med snoddar och sånt.

Tycker inte man ska ge sej ut och rida om man inte har kontroll utan diverse hjälptyglar. Stanna på ridbanan och träna lydnad ist...
En häst är ingen leksak som ska "anpassas" så att barnen kan ha kul!:eek:

Men det är min högst personliga åsikt (kan iofs nämna rätt många som skulle hålla med...:D ):cool:

Vilken tur att ingen kom till skada.

Tyvärr har jag svårt att se hur en snodd eller liknande skulle kunna avhjälpa sken.
Olyckor händer så lätt tyvärr. :crazy:

Duktigt gjort av din dotter att få stopp på ponnyn. Har varit med om flera vuxna som inte fått stopp trots rejäla krafttag på en skenande häst (den senaste på riksväg 49 :crazy: )

Det här var ju en händelse din dotter inte kunde förutse. Förstår att man vill göra allt för att förhindra att sådant händer igen.

tror inte att snoddar eller så gör nån större skillnad om de faller i sken i vilket fall, möjligen ett än skarpare bett. Men det handlar inte om lydnad utan om ren reflex när de blir omspringda sådär utan förvarning...

Underligt... Konstigt att mina fd galoppörer inte sticker då när dom blir omsprungna... Måste vara att dom är helt avtrubbade...:smirk: :rofl:

Det är skillnad på sken och att hästen sticker. En häst som är stark och sticker kan fungera bättre på tex pessoa-bett så att ryttaren kan ta en rejäl förhållning så att hästen kommer av sig lite. Det gäller att få stopp så fort som möjligt.

Vad gäller galopphästar så är de oerhört vanan vid att olika stallar tränar i olika hastigheter och går man ut för att gå en normal canter så blir kan man bli passerad av ca 10 hästar medans man galopperar sitt varv. Det som kan vara svårt med en galoppör är att mötas i ridhuset för alla tränar alltid i samma varv!

Ja, men de SKENAR inte heller om andra hästar SKENAR förbi dom (har tyvärr hänt några gånger när man ridit ut med folk som har mindre bra kontroll+lättskrämda hästar)...
En häst skenar inte efter andra som gör det om den är tillräckligt väl utbildad.
Och innan den är det bör man nog inte rida ut om man vill undvika sådana här saker...

En häst som skenar får man inte stopp på! Den är i panik och det skulle även den mest välutbildade hästen kunna hamna i. Däremot, en häst som "sticker" kanske man kan använda hjälptyglar eller skarpare bett på.

En häst som skenar får man inte stopp på! Den är i panik och det skulle även den mest välutbildade hästen kunna hamna i. Däremot, en häst som "sticker" kanske man kan använda hjälptyglar eller skarpare bett på.

Jag e :devil: trött på folk som tror man kan lösa allt bara man sätter på lite remmar och /el skarpare bett så nu ska jag nog sluta skriva här... Men tänk efter innan!
Utbilda hästen (och ryttaren!)bättre så har du kommit en lång bit på väg mot en säkrare ridtur.
Och visst: ungarna tycker säkert att de e skitkul o rida ut men det ska inte gå ut över hästen! Isåfall är det bättre att ge dom en mountainbike som dom kan leka med!

Tack för mej!

Vad tycker du det är för skillnad på att skena och att sticka?
Ingen anklagelse eller så.. bara undrar.
Jag har alltid tänkt på det som samma sak...

Inte för att frågan gäller mig, men en häst som skenar handlar i panik och går varken att styra eller få stopp på, den är okontaktbar. En häst som sticker är olydig och drar, brukar gå att svänga och lägga en volt med så man får stopp på den. Den sticker för att kompisarna är roligare att springa ikapp med än att lyssna på vad ryttaren säger, eller så vill den helt enkelt inte alls lyssna på sin ryttare och sticker hem istället.

Inte för att frågan gäller mig, men en häst som skenar handlar i panik och går varken att styra eller få stopp på, den är okontaktbar. En häst som sticker är olydig och drar, brukar gå att svänga och lägga en volt med så man får stopp på den. Den sticker för att kompisarna är roligare att springa ikapp med än att lyssna på vad ryttaren säger, eller så vill den helt enkelt inte alls lyssna på sin ryttare och sticker hem istället.

Nej. En häst med ryttare ska aldrig "skena" öht, hur rädd den än blir ska den lyda den som sitter på ryggen. Det där med skena är bara sticka fast pga rädsla och strunta i ryttaren. Den jagar upp sej själv och blir så blockerad att den är okontaktbar men båda bottnar i olydnad.

Senast ändrad av en moderator:

tack båda..
det handlar alltså om vad man själv lägger in i orden;)

Jag har också alltid undrat vad skillnaden är...eller jag vet väl skillnaden i och för sig. En häst som "sticker" gör det för att komma undan ryttaren och en häst som "skenar" blir rädd för något och försöker komma undan det. Men jag som hållit på med hästar i hela mitt liv har aldrig varit med om att en häst blivit rädd och sen bara sprungit i väg utan att man får stopp på den. Att de galloperar i väg några meter och sen lugnar sig är ju rätt vanligt. Men att de i vild panik sätter av för full hals och blir helt okontaktbara. Det har jag aldrig varit med om. Utan jag tror att det är lite halvt olydiga hästar som FÖRST blir rädda och sen känner att ryttaren blir ur balanst och utnytjar dettta för att slippa jobba? Så mitt råd är att öva mer lydnad på hästarna och ledarskap så de är trygga med ryttarna, samt träna upp balansen så att de reder ut att hästen hoppar lite utan att de dimper i backen. Eller nån som är av en annan åsikt?

Nej, det är inte särskilt vanligt att hästar börjar skena. Det är ju som du skriver att de för det mesta drar iväg en bit och sedan lugnar ner sig.

Håller helt med dig! En jäkla skillnad på att skena och att sticka.

Nej!
Enda skillnaden är att i ena fallet blir hästen blockerad och okontaktbar det är f ö mycket ovanligt. Någotsånär kloka hästar brukar tex aldrig bli så blockerade.

I båda fallen struntar den fullkomligt i figuren på ryggen. Det är allvarligt.

TS undrade om det var lättare att stoppa en skenande med snodd. Jag svarade att det inte går att stoppa en skenande häst. Men att det kanske går bättre med hjälptyglar eller skarpare bett.

Det jag ville få fram var att det inte går att stoppa en skenande häst. Och det står jag fast vid.

Men det har ju ingenting med hur klok hästen är. Blir den livrädd för något så blir den ju det! Hästar har en djupt inrotad flyktinstinkt. En häst som skenar är blockerad, en häst som sticker är mer olydig. Påstår jag.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 907
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama