STOOORA galoppombyten

J

jump_

Har nyss kommit till skedet så vi har börjat med galoppombyten jag och pållen. Grejen är att han tar hur stora byten om helst. Han gör dom jättefint men dom blir liksom nästan som ett bocksprång.Nån som har nått tips på vad jag kan göra?

Sv: STOOORA galoppombyten

Glöm inte eftergiften i nya innerhanden, blir du kvar i den får hästen inte fram sitt nya innerbak och då kan det bli bocksprång.
(eller så byter den bara fram, men det problemet verkar inte du ha?)

axel skrev:
Låter som om du gör dem över bom:confused:

nej jag gör dom inte över bom..Rider för tillfället i hagen och där har jag inga bommar så utan bom är det...

Magnum skrev:
Glöm inte eftergiften i nya innerhanden, blir du kvar i den får hästen inte fram sitt nya innerbak och då kan det bli bocksprång.
(eller så byter den bara fram, men det problemet verkar inte du ha?)

Han byter både fram och bak..Ska prova att ge mer eftergift och se om han byter bättre då..

OM, han byter rent men stort, så skulle jag inte göra någonting, mer än att göra fler byten.

Be någon kolla från marken att han inte är före med fram.

Det är säkert en styrke och balansgrej för att det är nytt, när han orkar sätta sig mer så skjuter han inte framåt så mycket tror jag

Kämpa på, SUS

Jag fattar nog inte.Menar du att han drar iväg eller menar du typ bocksprång?
Är du 100 på att de är rena?
Låter som han är ett halvt steg efter med bak, då brukar det bli sådana språng.

Tack för tipens, ska be nån kolla imorgon när jag ska rida..

Jag tycker också att det låter som om att han inte byter rent utan kommer efter bak...
Min häst gör likandant om jag inte lyckas hålla ihop honom riktigt, då tappar han baken och han byter fram först. När baken väl kommer så känns det "knixigt" nästan som om han kickar.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 838
Senast: Migo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 124
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025