Stökig häst

M

_Mimmii_

jag har fått höra att om man har en häst som är stökig i boxen så kan man lägga in en annan hästs bajs för då bajsar ens häst på det stället. är det något som prövat och vet om det funkar?

eller är det bara en myt? :D vore ju himla smidigt annars!

Sv: Stökig häst

okej vad synd :p har du sto/valack/hingst och vad var hästen vars bajs du la in för kön? kanske har ngt samband :idea: testar själv om det funkar inatt...

okej vad synd :( la du in stoskit el. valackskit?

Det man är ute efter i så fall är en hormongrej, hästen ska alltså vilja täcka, den andre hästen träck.
Så det borde alltså funka på en hingst.

FUngerade inte för mig heller, varken på sto eller valack. Provat med både 'flockledarskit' och ranglägreskit.

Detta har funkat för mig. Men har då fått lagt in "annans" skit i ca en veckas tid. Det hjälper inte med att man gör det några få gånger...

Ett tips är också att se över hur du placerat krubba/vattenhink så att detta sitter på den vägg där hästen gärna står med huvudet mot. När jag hade min häst i box så for han runt runt, och lösningen var att placera om krubban. Du kanske inte alls har det problemet, men något att tänka på iaf :)

Kolla hur vattnet är placerat kan man tänka på ur andra perspektiv med, vissa vill ta en klunk vatten mellan tuggorna typ, och sitter då vattnet i andra änden av boxen blir det mycket 'spring' i boxen, som kan försvinna om vattnets sätts nära krubban.

På min sambo's travhingst (Numera valack) testade vi att lägga in "valackbajs" från min islandshäst då han hade en period som han stökade runt i boxen - Hingsten blev mycket upprörd över bajset och höll sig sedan i det hörn där vi lade valackbajset! Så för oss fungerade det väldigt bra - Han tålde inte min valack, utan gjorde utfall & attackera när han kom åt.

Han blev valack för tre månader sedan och bajsar fortfarande i samma hörn och är numera bästa kompis med min valack. //Linda

Jag provade och för mig vart det ingen skillnad.

Vet att det funkar på en del hästar, men det krävs som nån sagt, lite jobb. Inte bara en gång utan kanske några dagar-vecka. Har ocokså kvällsmockat för mina hästar och lagt deras egna skit på ett ställe, vilket funkat ibland.
Hurdan box har du. Jag har en som är lite mindre och fyrkantig, och de hästar som få stå där är alltid skitiga av sig, och när de kommer till en annan box funkar det. Verkar som de snurrar lite mer i den boxen, men jag har inget annat val än att ha nån där...

okej! Verkar ju som om det finns en liten chans till att det kan funka då. Vet att när min häst stod i en annan box än vad han gör idag så hade det stått ett sto där, och då bytte vi inte bädd utan behöll den som var och då bajjade han alltid i samma hörn, otroligt smidigt!
och innan den boxen hade han stått i en exakt likadan men med sin egen bädd och där var han ganska stökig...
vatten och krubba hänger bredvid varandra, även saltstenen så han behöver ju inte gå runt... hmmm

ska snart ut och se om det funkat, får väl pröva och lägga in fler ggr annars :p

Nej, när du mockar "sparar" du en bajshög fråndin egen häst och när du har mockat klart lägger du in en eller två bajshögar längst bak i boxen. Använd inte någon annans bajs, dels för att det kan sprida sjukdomar och dels för att en del hästar blir oroliga om någon annan har varit på deras "revir" (boxen). Så gör iaf vi med våra hästar, och de flesta är jätteduktiga med att hålla sin ordning i boxen! :D

Sprida sjukdomar? Hur gör du då när det är flera hästar i samma hagen o de bajsar lite överallt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 929
Senast: corzette
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 423
Senast: Ridinglady
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 814
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka