Stökig häst

Vimsan

Trådstartare
Mitt halvblod har blivit en monsterhäst :eek:
Han har förvandlats från lugn häst till ett hysteriskt nervvrak.
Han har aldrig haft några som helst problem att vara själv. Nu blir han galen så fort en häst går ut ifrån stallet.
Han skriker, vandrar runt i boxen och det värsta av allt är att han skrapar med framhovarna.
Han gör likadant om jag ställer upp honom i gången och går ifrån honom 2 sekunder. Ibland räcker det att jag ställer mig en meter ifrån honom så börjar han stöka.

Han är likadan i hästsläpet :(

Hur jobbar jag bort detta :confused:
 
Sv: Stökig häst

Men varför har han blivit så stökig då...?
Ändrat på nåt som påverkar honom...motion,utevistelse,foder,stallbyte....?
 
Sv: Stökig häst

Hello!

Är det inte för att hans tjej har försvunnit? Det kanske lägger sig snart?
 
Sv: Stökig häst

Heeej :love:
Nä, han har faktiskt blivit lite bättre sen hon åkte och han får all uppmärksamhet.
 
Sv: Stökig häst

Har hon åkt nu?! Vad bra :)
Kan det vara som så att hon hade andra rutiner innan? Är han ute lika mycket? Har han sällskap lika mycket osv

Ja ja du vet ju hur mycket jag är för "naturlig hästhållning" :D

Min lilla flicka var likadan innan i gången, gick jag en meter ifrån henne när hon stod bunden så härjade hon hej vilt. Detta har jag fått bort genom att öva, öva och åter igen öva....
Kanske funkar det för L att du lämnar honom och helt ignorera honom, eller ska du kanske säga till honom? Är det uppmärksamhet han vill ha så får han ju det när du säger till honom och det är ju inte så bra! Men det vet du nog bäst själv.
Min är ju så ung + ett sto så att hon känner sig osäker när hon blir själv är ju inte så konstigt - men din gamle kuse borde ju veta bättre =)
 
Senast ändrad:
Sv: Stökig häst

Ja, nu har hon flyttat och blivit skåning :love:

Han är ute 12 timmar om dygnet, har fyra hästkompisar i hagen och det går 4 hästar i hagarna brevid.

Vet inte varför han beteer sig som han gör. När han skrapar i gången är det uppmärksamhet han vill ha. Jag har försökt att ignorera honom men han ger ju aldrig upp.
Förra gången jag skulle tävla och han var själv i stallet i 30 min så hade han vänt upp och ner på hela boxen.
Torv, hö och skit låg i en hög längst in i boxen :p

Även om det är andra rutiner nu så behöver han väl inte bli helt knäpp :angel: Han är ju som sagt ingen unghäst längre.
 
Sv: Stökig häst

Min tanke var också att något i hans liv har ändrats.
Du säger att hans tjej flyttat och att han blev bättre sedan dess.
Kan det inte vara så att trivdes med uppmärksamheten och njöt av den i början, när det sedan blev en rutinsak så "upptäckte" han att hon var borta?

Om en häst ändrar sitt beteende så drastiskt så är det något som stör hästen,,,smärta, ogillar foder m.m eller rentav saknad...
 
Sv: Stökig häst

Har hon åkt nu?! Vad bra :)
Kan det vara som så att hon hade andra rutiner innan? Är han ute lika mycket? Har han sällskap lika mycket osv

Ja ja du vet ju hur mycket jag är för "naturlig hästhållning" :D

Min lilla flicka var likadan innan i gången, gick jag en meter ifrån henne när hon stod bunden så härjade hon hej vilt. Detta har jag fått bort genom att öva, öva och åter igen öva....
Kanske funkar det för L att du lämnar honom och helt ignorera honom, eller ska du kanske säga till honom? Är det uppmärksamhet han vill ha så får han ju det när du säger till honom och det är ju inte så bra! Men det vet du nog bäst själv.
Min är ju så ung + ett sto så att hon känner sig osäker när hon blir själv är ju inte så konstigt - men din gamle kuse borde ju veta bättre =)

hej...kände igen mig helt i vad som skrivs om ensamhetsångest. MIn kuse är 4 år och kunde vara själv, men sen blev det hjärnsläpp och det räcker med att jag går en meter ifrån honom så slår han me framhovarna + stegrar sig. Jag vet att han vill ha uppmärksamhet av mig, han är otroligt social:) Tränar honom succesivt till att vara själv...tänkte höra hur du övade din häst? Något tips till en som skulle behöva lite råd?
 
Sv: Stökig häst

det räcker med att jag går en meter ifrån honom så slår han me framhovarna + stegrar sig. Jag vet att han vill ha uppmärksamhet av mig, han är otroligt social:)
Din häst har tränat dej ganska bra, han får dej dit han vill nu ! Du har själv svarat på vad det sitter i.:D
 
Sv: Stökig häst

Då är det inte henne han saknar utan hingsten han gick med innan jag tog hem honom :(
 
Sv: Stökig häst

Band henne i gången, såg till att hon inte kunde skada sig och sen gick jag :angel:
Självklart fick allt gå väldigt succesivt och inte hända på en gång. Började med att kunna gå ifrån någon meter någon sek för att hon skulle fatta att jag kom tillbaka. Sen efterhand längre o längre. Först stod jag andra sidan väggen i sadelkammaren. Nu vågar jag gå iväg ifrån stallet tom. Dettar har tagit ca 4 månader.
Jag har en bra uppbindningsspilta där de kan stå med vägg bakom.

Om hon krafsar o härjar när jag är hos henne så korrigerar jag henne men om hon krafsar o härjar när jag inte är där så ignorera jag henne för annars får hon precis det hon vill ha - uppmärksamhet.
Min stumpa är oxå otroligt social och har stora problem med att vara själv....
 
Sv: Stökig häst

Han har väl blivit piggare o bättre att rida oxå väl? Isf kan det helt enkelt vara som så att han har mera energi och inte kan vara stilla?
Gjorde han såhär hos fodervärden när han hade Ehlichian oxå?
 
Sv: Stökig häst

Ja, han har ju blivit piggare vid ridning också.
Vet inte han var stökig hos fodervärden. Han var lugn de gånger jag var där och hon har inte sagt något.
Däremot var han ju hysterisk att köra innan behandlingen :crazy:
 
Sv: Stökig häst

Att han var hysteriska att köra (som i vanliga fall är som en filbunke) berodde säkert på att han hade ont.
Jag har hört någonstans att hästar som har ont i benen kan det krypa i benen och därför kan de hålla på så ! Kan det vara några rester från Ehrlichian. Att han liksom lever kvar i att han har ont rätt om han inte har det nu?
Har han varit på bete i sommar?
 
Sv: Stökig häst

Ja, han har gått på bete.
Men om det är rester av Erlichian som gör honom stökig nu, borde det visa sig även vid ridningen.

Han beteer sig som om han är livrädd att bli ensam.
 
Sv: Stökig häst

Fortfarande stökig....
Hästen blir i princip tokig om han inte får gå ut först på morgonen.
Han skrapar och gräver i boxen och ger sig inte förrens han leds ut.

Ska han ut först eller ska vi lämna honom inne och låta honom härja fritt? :confused:
 
Sv: Stökig häst

Fortfarande stökig....
Hästen blir i princip tokig om han inte får gå ut först på morgonen.
Han skrapar och gräver i boxen och ger sig inte förrens han leds ut.

Ska han ut först eller ska vi lämna honom inne och låta honom härja fritt? :confused:

Jag skulle ha försökt med att se till att din häst kommer ut först så han kan känna sej lugn. Sen om du tar in honom o han är stökig så bind upp honom i boxen(kanske han går fram o tillbaka o slår med hoven då oxå?)

Min häst vart helt hysterisk förut så fort han blev lämnad ensam(han var 4 år då), så han fick gå ut först för allas säkerhet, han försökte nästan hoppa ut ur boxen, och han var inte kul o leda sen till hagen när han väl kom ut ur stallet. Han var då ny hos mej, alltså nya männsikor och hästar för honom, jag tror han kännde sej osäker.
Han har fått flytta en del på de 3 år jag haft honom, men nu har han stått i ett o samma stall i lite mer än ett år och han verkar ha kommit till ro.
Plus att jag har upptäckt att han sköter sej om han får stå lös i gången eller i boxen. Så fort jag sätter fast honom i gången börjar han skrapa med hoven och då kan han stå vid uppbindningen lös helt lugn men så fort han knäpps fast bara måste han protestera genom att börja skrapa.

Vad jag fattat det som så är han nyhemkommen från fodervärd?

Låt honom få sin tid att komma till ro, smälta sin gamla kompis o bli vän med dom nya, och lära känna dej igen. Försök att undvika o utsätta honom för det som gör honom stressad, men när det inte funkar som tex att hästar måste ju kunna komma o gå i stallet, så ge honom lite hö o tugga på medans du fixar med honom, eller stå bara var med honom tills han lugnat sej lite o fortsätt då fixa, eller bara prata lugnande med honom medans du följer med honom i hans fart o bara fortsätter borsta och så fort han stannar upp o lyssnar på dej så får han en godbit.

Vissa är ju emot att "muta" hästar, men inte jag, om man gör det på rätt sätt.
Tex så har ju Fabbe alltid haft svårt för att stå stilla och det har ju varit ett problem när han ska spännas för framför vagnen o det inte funnits möjlighet o binda upp honom(som i detta stall). Då hade jag hela fickorna fulla med morotsbitar och jag sa hela tiden ljudet som betyder halt, och så fort han var stilla fick han en godis, till slut kunde jag spänna en rem o han fick sin godis, han stog o bara väntade på att jag skulle bli klar så han fick moroten, det hela har resulterat i en häst som idag får sin sockerbit innan vi går ut till vagnen, backar in o får berömm genom rösten, sen står han och väntar snällt till allt är klart, då får han sin godis och blir nöjd.
 
Sv: Stökig häst

Jag har i dagarna fått hem ett nsv sto som har "ensamhetsångest" (vi kan väl kalla det för det...). Eftersom jag har två hästar och ibland måste ta ut en av dem så är det ett måste att dom kan fungera ensamma i stall eller helst i hagen. Denna nordis blev helt oxtokig när hon blev ensam. Stegrade sig högt och klättrade på boxväggarna, rumlade runt, tryckte på väggarna och skrapade på väggar och golv. Jag tänkte att detta månne väl aldrig gå vägen. Nåja boxen är välbyggd så den höll även för hennes attacker. Jag stängde stalldörren och lät henne hållas 30 minuter. Nu har vi tränat på samma sätt i fyra dagar och idag var hon riktigt lugn. Visst hon skrapade med hovarna men ingen stegring och det känndes så hiiimla sköönt. Det blir bättre och det går att lösa. Hur du (trådskaparen) ska göra med din häst kan bara du avgöra. Såhär gjorde jag men så kanske ingen annan skulle göra, inte vet jag. Men om man vet att boxen håller och hästen inte kan komma ut så får man väl helt enkelt bara stänga stalldörren och vänta tills hästen lugnat sig. Dom är kloka djur och dom lär sig snabbt.
 
Sv: Stökig häst

Ja, han har gått på bete.
Men om det är rester av Erlichian som gör honom stökig nu, borde det visa sig även vid ridningen.

Han beteer sig som om han är livrädd att bli ensam.

När vi köpte vår b-ponny för länge sen var hon sån pga att hon gått ensam mycket hos sin förra ägare. Det gick över när hon insåg att hon aldrig behövde vara utan hästsällskap hos oss.

Hon gick hos tidigare ägaren i egen hage och var ibland ensam i sin del av stallet.

Är den gammal? En äldre häst i stallet blev sån på gamla dagar, men han var hingstig och skulle ha totalkoll på "flocken". Var också skrikig och gapig. Vi undrade om det var hormonproblem. Den var ca 18 n är det började. Vet nte varför, fick ingen förklaring.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp