Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att myndigheter behöver publicera sina lediga tjänster när det 9.9 gånger av 10 ändå leder till en internrekrytering där inga andra tas in för intervju... Känner mig som en patetisk idiot som aldrig kommer hitta ett rimligt jobb igen. 32 år gammal, hej gatan!
 
well, snabbt räknat är det 6 stora artiklar exkl filmer om den hemska attacken mot sjukhuset i Kiev, och när skola attackerades nån dag senare i Gaza är det 1 liten artikel. Och då är det den fjärde skolattacken på kort tid. Så nej, det har inte samma värde.
Ja det beror ju också delvis på att man inte får in några journalister i Gaza alla våra artiklar på tex SVT kommer från en frilansjournalist som heter Youssef Ruzzi. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...a-foraldrar-till-bomberna-nu-har-vi-ingenting

Det finns helt enkelt inga journalister på plats https://www.journalisten.se/fordjup...m-kriget-i-gaza-absurt-att-vi-inte-slapps-in/
 
Att myndigheter behöver publicera sina lediga tjänster när det 9.9 gånger av 10 ändå leder till en internrekrytering där inga andra tas in för intervju... Känner mig som en patetisk idiot som aldrig kommer hitta ett rimligt jobb igen. 32 år gammal, hej gatan!
Här internrekryteras det oftast bara när man inte hittar någon annan lämplig, vilket tyvärr ganska ofta beror på att lönekraven inte stämmer med kommunens lönenivå. Om någon bara befordras eller får en ny tjänst behöver man inte lägga ut den först, det är ett fåtal tjänster som måste läggas ut offentligt. Så det är nog inte så vanligt som man kan tro, att man bestämt i förväg vem som ska få tjänsten, rekryteringsprocessen tar trots allt ganska mycket resurser, så har man redan bestämt sig för en internrekrytering drar man inge igång någon annan rekryterings process bara för att. https://lawline.se/answers/13785 .

Tyvärr är det nog något annat det faller på.
 
Här internrekryteras det oftast bara när man inte hittar någon annan lämplig, vilket tyvärr ganska ofta beror på att lönekraven inte stämmer med kommunens lönenivå. Om någon bara befordras eller får en ny tjänst behöver man inte lägga ut den först, det är ett fåtal tjänster som måste läggas ut offentligt. Så det är nog inte så vanligt som man kan tro, att man bestämt i förväg vem som ska få tjänsten, rekryteringsprocessen tar trots allt ganska mycket resurser, så har man redan bestämt sig för en internrekrytering drar man inge igång någon annan rekryterings process bara för att. https://lawline.se/answers/13785 .

Tyvärr är det nog något annat det faller på.
Fast om sista ansökningsdag är typ torsdag/fredag och anställningen publiceras tisdag/onsdag veckan efter så tror jag tyvärr det är i princip omöjligt att man kunnat läsa 100-talet ansökningar, tagit beslut om några att kalla på intervju, sen diskuterat lönefrågor etc. Det är nästan alltid det går knappt en vecka från sista ansökan till publicering av anställning och ofta är det att personen redan jobbar inom organisationen när man googlar på namnet.
Hade det gått en rimlig tid mellan sista ansökningsdag och publicering av anställning hade jag inte reagerat, inte heller om det (vilket är vanligt) att det står "intervjuer sker löpande under ansökningsperioden".
 
Väntar på paket med leverans av postnord. Jag hade valt en servicebox som leverans. Som ni ser på fotot har paketet varit där och konstaterat att det var för stort. Därför har det skickats tillbaka till Malmö. Jag bor i Stockholm. Jag ringde postnord och de la in ett annat ställe som jag kan hämta paketet på. Men jag blev förvånad att det skickas hela vägen ner till Malmö. Kan de inte skicka det till en annan utlämning i samma område?
 

Bifogade filer

  • 20240711_151003.jpg
    20240711_151003.jpg
    276,4 KB · Visningar: 47
well, snabbt räknat är det 6 stora artiklar exkl filmer om den hemska attacken mot sjukhuset i Kiev, och när skola attackerades nån dag senare i Gaza är det 1 liten artikel. Och då är det den fjärde skolattacken på kort tid. Så nej, det har inte samma värde.
Om du ska mäta nyhetsrapportering får du ingen rättvisande bild om du tittar på några få dagar, du måste mäta över tid.

Sök på Gaza på de stora nyhetssajterna så har du läsning för flera dagar.
 
De som kommer hit går snällt när jag säger att jag inte är intresserad. Det hade nästan varit roligt om nån av dem var enträgen så jag hade kunnat ge dem en "predikan" om ateism. En jag känner är troende katolik och fick påknackning en gång. Efter den katolska predikan de fick hamnade han nog på en no-go-lista för de har aldrig kommit tillbaka :rofl:
En gång som barn var vi på besök hos prästen, som bodde i prästgården som är ett enormt hus, tydligt skyltat, och har varit prästgård, nära kyrkan, sedan tidernas begynnelse.

Det knackade på.
Och det var jehovas vittnen.
Jag vet inte om de eller prästen var mer förvirrade över situationen :crazy:
 
Jag är också alltid mycket förundrad över att det inte är så på mitt jobb, jag tycker också att jag borde få bestämma allt. Eller i varje fall allt som jag har en åsikt om. Vilket i praktiken är allt.
:angel:

Du får börja lyfta den tanken :D
Just på "min" enhet får jag ju trots allt bestämma en hel del. Men jag vill bestämma allt i hela myndigheten. Det hade gjort saker så himla mycket bättre. (Anser jag själv :rofl: )
 
Du får börja lyfta den tanken :D
Just på "min" enhet får jag ju trots allt bestämma en hel del. Men jag vill bestämma allt i hela myndigheten. Det hade gjort saker så himla mycket bättre. (Anser jag själv :rofl: )
Jag ska ändå sluta snart, så jag kan kanske lika gärna använda den sista tiden till att uttrycka min åsikt om hur saker och ting egentligen borde göras 😅
 
Jag har jobbat med Jehovas på mitt första jobb. De var hur normala som helst men vi diskuterade aldrig några livsfrågor. Där kom det även en liten gubbe och knackade på hemma hos mig för att missionera. Jag sa att jag var ateist och den enda jag trodde på var mig själv. Han sa att den dagen kunde komma då det inte räckte men jag svarade att det fick jag ta ställning till då. Han önskade mig lycka till och tackade för sig. Sen såg jag inga fler på flera år innan jag flyttade till Sthlm, fick ett besök typ 1990. Inga efter det.
Det var en lång period för många år sedan när jag fick massor av broschyrer och tidningar på finska. De ringde också. Jag blev sur och frågade om de hade talfel. Att jag inte fattade ett ord av vad de sa. Talade min bästa lokala dialekt. :D

Samma fenomen återkom när jag skilde mig. De hörde av sig rätt frekvent.

Avskyr deras metoder och tycker det ofta är väldigt märkliga personer som är ute och missionerar.
 
Ja, det är trist att det ska behöva hända något allvarligt innan det blir aktuellt. Upprepad förseelse borde kunna hamna där ändå.

Det gör det, det blir grov olovlig körning vid återfall inom två år (som har både böter och fängelse i straffskalan) och sedan från och med fjärde lagföringen för grov olovlig är det fängelse. Även om det inte leder till någon olycka alltså.

Nu med snabbare lagföring så kan det gå ganska kvickt att jobba upp de första lagföringarna om polisen punktmarkerar någorlunda.
 
Det gör det, det blir grov olovlig körning vid återfall inom två år (som har både böter och fängelse i straffskalan) och sedan från och med fjärde lagföringen för grov olovlig är det fängelse. Även om det inte leder till någon olycka alltså.

Nu med snabbare lagföring så kan det gå ganska kvickt att jobba upp de första lagföringarna om polisen punktmarkerar någorlunda.
Tack för upplysning! Då låter det mer som att det är lagföring överhuvudtaget som är det som är svårt att få till för de som gör det ofta.
 
En gång som barn var vi på besök hos prästen, som bodde i prästgården som är ett enormt hus, tydligt skyltat, och har varit prästgård, nära kyrkan, sedan tidernas begynnelse.

Det knackade på.
Och det var jehovas vittnen.
Jag vet inte om de eller prästen var mer förvirrade över situationen :crazy:
Men om man är mottaglig för den typen av budskap kanske man är mottaglig även för mer radikala budskap? Jag tror sannolikheten är större för något positivt utfall där än för gemene man som tänker att hela grejen är absurd.
 
Som @Lillgrådis säger, grovt brott har fängelse på straffskalan. Men det kan jag inte gärna envarsgripa på.

Det kanske finns/fanns någon liten omständighet som fick dig att tro att körkortet var återkallat/att personen lagförts tidigare? Det är ju hyfsat omöjligt för en privatperson att ha koll på hur belastningsregistret ser ut om det handlar om en person som man vet kör bil återkommande och som man vet saknar körkort.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 813
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 272
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 923
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 721
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp