Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det stod i en artikel på SVT Nyheter uttryckligen att Egypten inte vill ha in en massa flyktingar från Gaza som sen kommer stanna där i flyktingläger. Vart är solidariteten mellan muslimska länder? Varför finns det inget muslimskt land som står med öppna armar och välkomnar sina muslimska bröder och systrar från Gaza? Det finns en väg ut: genom Egypten. Det hade funnits en möjlighet för dem att fly precis som ukrainare kunde fly till EU

EU stod med öppna armar när Ukraina attackerades. Varför finns inte den solidariteten för palesitinerna i den muslimska världen?
Jag tror inte att man skall dra för stora växlar på just religionsgemenskapen, ens ifråga om teokratier. Jag tror inte att religionen spelat in i någon större utsträckning ifråga om hjälp till Ukraina.
 
Stör mig på varför det blir så stor nyhet kring sjukhuset i Kiev när det inte alls blir det när det kommer till Gaza och barnamördandet där. Och varför erbjuder inga länder hjälp till barnen i Gaza?
Barnen i Gaza har det rapporterats om kontinuerligt i flera månader. Om du inte hittar något om det just när ryssarna bombar ett ukrainskt barnsjukhus så betyder det inte att det saknas nyhetsrapportering om Gaza.
 
Jag stör mig på att tiden verkar ha saktat ner oerhört. Det känns som att jag har varit på jobbet en evighet och klockan är inte ens 11.
Känner igen det där. Vi brukar säga att chefen hänger i visarna. Vi gick på semester i tisdags och det kändes som 3 dagar ungefär. Fredagar slutar vi 12.45 och det är längre än torsdagen som går till 16.00.
 
Jag tror inte att man skall dra för stora växlar på just religionsgemenskapen, ens ifråga om teokratier. Jag tror inte att religionen spelat in i någon större utsträckning ifråga om hjälp till Ukraina.

Nä, men det som spelar roll är om man ser det andra folket som ett broderfolk eller inte (oavsett anledning till att man ser varandra som broderfolk, religiöst eller kulturellt). Generellt sett är folk mer benägna att hjälpa de som är mer lika de själva. Men denna öppna famn verkar inte finnas i den muslimska världen eller i arabvärlden i stort. Det verkar mer vara inställningen "Kom inte hit! Vi vill inte ha er här!". Och tar de emot så blir det till stora hemska flyktingläger där det sätts enorma antal människor i tältläger år efter år efter år utan att integrera dem i samhället.

Oavsett så är det fel att skriva att Israel kontrollerar hela Gazas gräns och har stängt till då det finns ett annat land som också har gräns mot Gaza och det landet gör inte mycket för att hjälpa heller trots att det rent praktiskt har möjligheten. Jag tycker att det är fascinerande att det skrivs så lite om det när det skrivs spaltmeter om hur hemska Israel är som svarar och på Hamas ursprungliga aggression och försvarar sig mot fortsatta aggressioner som kommer inifrån Gaza. Men att Egypten som har en gräns stänger den verkar världen tycka är helt ok! Att de dessutom gör det för att de inte alls är intresserade att ha en massa palestinier i sitt land skrivs det extremt lite om. Det är intressant tycker jag.
 
Ja, det vore fel att skriva så. Var har du läst det?

I ditt inlägg. Det fetade. Israel har inga möjligheter att styra vad som kommer in i Gaza via Egypten. Hade Egypten velat hade de kunnat pumpa in förnödenheter den vägen. Men de vill inte.

Jag tycker nog ändå att Israels folkmord i Gaza uppmärksammas rätt mycket. Jag tror(!) att en skillnad ifråga om hjälpinsatser är att det är svårare praktiskt/logistiskt att tillhandahålla hjälp överlag till Gaza än till Ukraina eftersom Gaza är jämförelsevis pyttelitet (hela Gazaremsan är ju lika stor som en fjärdedel av Öland) och Israel har goda möjligheter att styra vad som kommer in. Enligt Human Rights Watch har Israel minst åtta gånger militärt angripit kända hjälpsändningar och hjälparbetare. Sen är det klart att det för många kan vara mer politiskt problematiskt att stöta sig med Israel och dess bundsförvanter än med Ryssland.
 
Den halmgubben får du fortsätta att elda på egen hand, tack så mycket.

Jag tycker att det är onödigt att sprida sån felaktig information i en sån infekterad konflikt. Därför var jag tvungen att protestera. Ditt påstående hade varit korrekt om Gaza var helt omslutet av Israel. Men det är det inte.
 
Stör mig på varför det blir så stor nyhet kring sjukhuset i Kiev när det inte alls blir det när det kommer till Gaza och barnamördandet där. Och varför erbjuder inga länder hjälp till barnen i Gaza?
Handlar det inte om att man inte får in någon hjälp i Gaza, Istrael skjuter ju på allt som rör sig. Ett flertal hjälparbetare har blivit dödade och lastbilarna fastnar vid gränsen och kommer inte in. Vi kan inte hjälpa om vi inte går in militärt eftersom Israel helt enkelt inte låter oss hjälpa.
 
Barnen i Gaza har det rapporterats om kontinuerligt i flera månader. Om du inte hittar något om det just när ryssarna bombar ett ukrainskt barnsjukhus så betyder det inte att det saknas nyhetsrapportering om Gaza.
well, snabbt räknat är det 6 stora artiklar exkl filmer om den hemska attacken mot sjukhuset i Kiev, och när skola attackerades nån dag senare i Gaza är det 1 liten artikel. Och då är det den fjärde skolattacken på kort tid. Så nej, det har inte samma värde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 810
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 271
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 921
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 719
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp