Störiga saker vi stör oss på, del 34.

Status
Stängd för vidare inlägg.
En sekundärstörning å mina föräldrars vägnar: En släkting gick bort i höstas och lämnade sitt hus till min pappa, som nu håller på att rensa det inför försäljning. Detta försvåras märkbart av två saker: 1) släktingen har i princip inte slängt någonting sedan hen flyttade dit 1976 och 2) hen har gömt en massa värdesaker på en massa "smarta" ställen. Ställena hade absolut varit smarta, om hen bara informerat någon utomstående om deras existens. Som det är nu behöver mina stackars föräldrar gå igenom varendaste liten pinal eftersom man aldrig vet var det kan ligga något av värde. Och tro mig när jag säger att huset är fullt av grejer. Fynd som gjorts hittills har inkluderat ett guldsmycke i ett cornflakespaket med utgångsdatum 2003, tre värdefulla ringar gömda inuti en nalle, samt flera tusen kronor i kontanter (varav de flesta inte längre var giltiga) som var instoppade mellan en hög handdukar i en ICA-kasse. Jag lider med dem!

Var vänliga och ta lärdom av detta: Skriv gärna ner, eller kommunicera på andra sätt till era anhöriga, ifall ni har värdesaker på något särskilt ställe som är svårt att räkna ut som utomstående.
Jag har fått höra av en släkting att hen kommer att gömma sina tillgångar, i guld, i sitt hus, och vi som ska gå igenom dödsboet får hitta det.
Jag vet inte riktigt om jag ska tro på det.
Jag frågade ifall vi får en ledtråd var vi ska leta, men nej, någonstans i huset :meh:
 
En sekundärstörning å mina föräldrars vägnar: En släkting gick bort i höstas och lämnade sitt hus till min pappa, som nu håller på att rensa det inför försäljning. Detta försvåras märkbart av två saker: 1) släktingen har i princip inte slängt någonting sedan hen flyttade dit 1976 och 2) hen har gömt en massa värdesaker på en massa "smarta" ställen. Ställena hade absolut varit smarta, om hen bara informerat någon utomstående om deras existens. Som det är nu behöver mina stackars föräldrar gå igenom varendaste liten pinal eftersom man aldrig vet var det kan ligga något av värde. Och tro mig när jag säger att huset är fullt av grejer. Fynd som gjorts hittills har inkluderat ett guldsmycke i ett cornflakespaket med utgångsdatum 2003, tre värdefulla ringar gömda inuti en nalle, samt flera tusen kronor i kontanter (varav de flesta inte längre var giltiga) som var instoppade mellan en hög handdukar i en ICA-kasse. Jag lider med dem!

Var vänliga och ta lärdom av detta: Skriv gärna ner, eller kommunicera på andra sätt till era anhöriga, ifall ni har värdesaker på något särskilt ställe som är svårt att räkna ut som utomstående.

Jag har kollegor som älskar att visitera. De kanske skulle erbjuda sina tjänster?
 
Svullnar det mer kommer mitt stackars finger spricka 😆
Tur att det var fingertoppen som blev mos iaf. Jag kommer kunna rida eftersom jag kan böja resten av fingret.
Tejpar jag det ordentligt kommer det funka att jobba som vanligt också.
Visa bifogad fil 147760
Kan vara värt att kolla upp ändå. Jag skadade fingret och trodde det var en stukning men det var en senskada så mitt finger är permanent böjt nu och jag kan inte stänga handen helt för fingret går inte att böja ihop helt längre. Så kolla upp tycker jag.
 
Redan skrivit i midsommartråden, men mitt snåla jpbb skiter som vanligt i oss som jobbar storhelger. Inte ens en sallad kan de bjuda på, snacka om att man alltid känner sig bortglömd där vi sitter, på sin höjd kan vi få ett "uppmuntrande" mail som tack för att "vi ställer upp". :meh:

Nåja, min sista storhelg på det här företaget, snart börjar jag på ett företag som värdesätter sina medarbetare istället.
 
Kan vara värt att kolla upp ändå. Jag skadade fingret och trodde det var en stukning men det var en senskada så mitt finger är permanent böjt nu och jag kan inte stänga handen helt för fingret går inte att böja ihop helt längre. Så kolla upp tycker jag.

Jag är inte så oroad just nu, har skadat fingrarna tidigare och det ser ut och känns som det brukar 😁
Men blir det värre eller om det inte läker som det brukar får jag kolla upp det.
 
Jag har fått höra av en släkting att hen kommer att gömma sina tillgångar, i guld, i sitt hus, och vi som ska gå igenom dödsboet får hitta det.
Jag vet inte riktigt om jag ska tro på det.
Jag frågade ifall vi får en ledtråd var vi ska leta, men nej, någonstans i huset :meh:
Men usch vad jobbigt! Nu låter din släkting inte som en vidare rationell person, men kan det kanske hjälpa med att påminna hen om att det i så fall finns en reell risk för att något väldigt värdefullt som hen tycker mycket om råkar slängas? I mina föräldrars fall har de nu börjat räkna kallt med att de helt enkelt kommer att råka slänga något värdefullt, alternativt att någon som shoppar på den lokala Frälsningsarmén-butiken kommer att göra ett väldigt trevligt fynd en vacker dag 🙄

Till saken hör också att det här var en person som var extremt välorganiserad och verkligen skrev ner allt - utom just dessa viktiga detaljer. "Organiserat kaos" beskriver hens hem väldigt väl, men dessvärre var det bara organiserat just för hen som bodde där - för oss utomstående är det bara kaos...
 
En sekundärstörning å mina föräldrars vägnar: En släkting gick bort i höstas och lämnade sitt hus till min pappa, som nu håller på att rensa det inför försäljning. Detta försvåras märkbart av två saker: 1) släktingen har i princip inte slängt någonting sedan hen flyttade dit 1976 och 2) hen har gömt en massa värdesaker på en massa "smarta" ställen. Ställena hade absolut varit smarta, om hen bara informerat någon utomstående om deras existens. Som det är nu behöver mina stackars föräldrar gå igenom varendaste liten pinal eftersom man aldrig vet var det kan ligga något av värde. Och tro mig när jag säger att huset är fullt av grejer. Fynd som gjorts hittills har inkluderat ett guldsmycke i ett cornflakespaket med utgångsdatum 2003, tre värdefulla ringar gömda inuti en nalle, samt flera tusen kronor i kontanter (varav de flesta inte längre var giltiga) som var instoppade mellan en hög handdukar i en ICA-kasse. Jag lider med dem!

Var vänliga och ta lärdom av detta: Skriv gärna ner, eller kommunicera på andra sätt till era anhöriga, ifall ni har värdesaker på något särskilt ställe som är svårt att räkna ut som utomstående.
Inflikar att ogiltiga sedlar antagligen kan lösas in hos Riksbanken. Fast dina föräldrar kanske vet det?
Man kan behöva bevisa var de kommer ifrån iofs, och det kanske blir svårt om de legat gömda i evigheter.
 
Inflikar att ogiltiga sedlar antagligen kan lösas in hos Riksbanken. Fast dina föräldrar kanske vet det?
Man kan behöva bevisa var de kommer ifrån iofs, och det kanske blir svårt om de legat gömda i evigheter.

Det är inget större problem om en förklarar att det är från ett arv. Vill de krångla så är det ju inga problem att visa upp bouppteckningen. Jag löste in sedlar efter pappa och skrev bara att det var ett arv och de frågade inte ens efter bouppteckningen.
 
Det är inget större problem om en förklarar att det är från ett arv. Vill de krångla så är det ju inga problem att visa upp bouppteckningen. Jag löste in sedlar efter pappa och skrev bara att det var ett arv och de frågade inte ens efter bouppteckningen.
Jag trodde det var svårt att få tillåtelse för det? Har mest sett fall om sådant man funnit som "någon haft i madrassen" där de fått nej på att lösa in.

Har egentligen inte koll på hur reglerna ser ut. Vill bara inflika att man kanske inte ska ta för givet att det går innan man kollat upp det. Men alltid värt att försöka, det kan ju inte bli värre än att man får ett nej.
 
Jag trodde det var svårt att få tillåtelse för det? Har mest sett fall om sådant man funnit som "någon haft i madrassen" där de fått nej på att lösa in.

Har egentligen inte koll på hur reglerna ser ut. Vill bara inflika att man kanske inte ska ta för givet att det går innan man kollat upp det. Men alltid värt att försöka, det kan ju inte bli värre än att man får ett nej.

Som sagt, givetvis finns det inga garantier men om en förklarar att den avlidne gömt saker lite här och där (inkl kontanter) och kan visa en bouppteckning borde det inte vara några problem. Om en kommer med en bunt pengar bara så där utan någon rimlig förklaring lär det bli svårare.
 
Inflikar att ogiltiga sedlar antagligen kan lösas in hos Riksbanken. Fast dina föräldrar kanske vet det?
Man kan behöva bevisa var de kommer ifrån iofs, och det kanske blir svårt om de legat gömda i evigheter.
Bra poäng! Jag vidarebefordrade till föräldrarna och det lät som att de redan tittat på det. Man kan tydligen skicka in dem till Riksbanken och få ut värdet minus 200 kr i administrationsavgift, så det var ju alltid något. Tror inte att det är tillräckligt stora summor för att de ska behöva bevisa något, men vi får väl se!
 
Redan skrivit i midsommartråden, men mitt snåla jpbb skiter som vanligt i oss som jobbar storhelger. Inte ens en sallad kan de bjuda på, snacka om att man alltid känner sig bortglömd där vi sitter, på sin höjd kan vi få ett "uppmuntrande" mail som tack för att "vi ställer upp". :meh:

Nåja, min sista storhelg på det här företaget, snart börjar jag på ett företag som värdesätter sina medarbetare istället.
Så tråkigt! Vi dukade fram rejält á la hotellfrukost imorse för att visa uppskattning.
 
Tittar på SMHIs prognos för kommande 10 dagar.
Inte en droppe regn så långt ögat kan nå...

Allt är torrt. Folk har nog tittat lite konstigt på min oklippta gräsmatta. Men lär nog vara en av de få som inte har brunt runt huset om det envisas såhär :cry:
 
Tittar på SMHIs prognos för kommande 10 dagar.
Inte en droppe regn så långt ögat kan nå...

Allt är torrt. Folk har nog tittat lite konstigt på min oklippta gräsmatta. Men lär nog vara en av de få som inte har brunt runt huset om det envisas såhär :cry:
Här ska det pissregna senare ikväll o i morgon, sen kommer solen igen, så jag får tyvärr fortsätta klippa gräs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 570
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 210
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 879
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
24 687
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp