Stöd till föräldrar med funktionsnedsättning

alfagamma

Trådstartare
Jag fick nyligen veta att jag har asperger syndrom och adhd. Jag är mamma till två barn under 3 år.

Min läkare pratar om att jag och min man måste kolla upp vad vi har rätt till för stöd och hjälp med familjen/vardagen. från kommun eller landsting via LSS.

Jag letar men hittar inget som känns aktuellt för oss?

Visst maken drar ett större lass än jag, men sanningen är ju den att ofta gör ena parten (=kvinnan) i en relation det, och det är klart att det är
slitsamt men vi lyckas ju pyssla ihop det ....

Kanske någon här vet eller har något tips?

Om ni ändå får ihop livet så kanske inte behovet av hjälp och stöd finns för just dig och din familj men annars finns olika stödinsatser som underlättar livet. Det finns t ex boendestöd vilket ibland är det som människor som har ADHD och/eller asperger har. Ett boendestöd kan hjälpa till med att tvätta, laga mat eller andra hushållssysslor. Hen kan hjälpa till med kontakt med myndigheter och är ett stöd i vardagen. Hen kan var lite av en startmotor, organiserare eller fokushållare om det behövs. Hen hjälper helt enkelt till med det som ditt funktionshinder gör att du har svårt att komma igång med eller att utföra.
Det finns också andra stöd som att ha längre tider på förskolan eller en kontaktperson som kan göra att man får en extra "kompis" som man kan göra saker ihop med om man har det svårt på den fronten.
Inom LSS finns också personligassistent men det kanske är mer om man har så stora funktionshinder att man inte klarar sig själv alls.

Inom SOL finns hemtjänsten som kan hjälpa till med städning, handling, personlig hygien, tvätta, diverse såromläggningar, medicinfördelning och socialstimulans t ex. Socialstimulans kan vara alltifrån att åka och rida eller utföra något annat fritidsintresse till att ta en promenad eller en fika på stan, gå till läkaren, tandläkaren, åka och handla kläder eller gå på en mässa.

Stödinsatser inom LSS är kostnadsfria medans insatser enligt SOL går på inkomst och efter en särskild taxa. Högkostnadsskydd finns. Jag har t ex hemtjänst 14 timmar/vecka pga mina funktionshinder och för det betalar jag 1870 kr/månad men skulle jag betala efter taxan så skulle det kosta närmare 6000 kr och då hade ju ingen haft råd med det men har man t ex bara städning två timmar var tredje vecka så betalar man per timme.

För avgifter inom SOL kan man söka handikappbidrag ifrån försäkringskassan och vanligtvis får man samma summa som insatsen kostar om den går över en viss summa varje år. Om man har ytterligare kostnader pga sitt funktionshinder som t ex högkostnadsskydd för sjukvård och medicin, resor till och från vårdgivare, olika bandage, otroser, stödstrumpor, större slitage på kläder, behov av tvättmaskin i lägenheten eller för specialkost te x. så kan man få för det också. Handikappbidraget är utformat så att man får för det man behöver, inte för det man nödvändigtvis redan har köpt. Man behöver alltså inte visa upp några kvitton utan man tar reda på vad saker och ting kostar och uppger de summorna i sin ansökan. Det kan ju vara så att man har behov av en tvättmaskin eller diskmaskin men inte har råd att köpa en själv och då kan man få hjälp till det.

Mitt tips är att kontakta biståndshandläggaren i din kommun och att du och din partner tar en diskussion med denne om vilka behov just du och din familj har. Det är också biståndshandläggaren som bedömer om insatsen ska vara enligt SOL eller enligt LSS.

Det kan kännas jobbigt i början att någon utomstående kommer in i familjen och ska hjälpa en med privata saker men man vänjer sig enormt fort och den hjälpen man får är verkligen värd den omställningen. Jag hade aldrig klarat mig utan hemtjänsten idag och jag förstår inte hur jag klarade mig innan jag fick det.

Tack!

Vad roligt att höra att du fått
bra hjälp! Får jag fråga vad du har hjälp med? :)

Det där du skriver på slutet är så
talande, så känner jag enormt mycket. Men det är kanske som du säger att man vänjer sig. Behöver man hjälpen så kanske det blir naturligt rätt fort?

Det bästa är nog att kontakta en handläggare (det föreslog visst läkaren också)

Men har man rätt till tx boendestöd om man har anhörig/anhöriga som hjälper en....?

Som tvätten tex.
Det är en riktig rubiks kub för mig. Jag är hemma 90 % av veckan- men jag "kan" inte tvätta. Det låter så ur-jävla löjligt men det är sant. Starta tvättmaskinen är inga problem, men allt som följer därefter. Jag har påminnelse i mobilen och en skylt
på dörren till tvättstugan....
Men vi är två i hushållet så det funkar ju ändå.

Men sen andra saker-
myndighetskontakter, komma ut, ha någon med som stöd, tex.
vid sjukhusbesök .... där blir det trassel eftersom det går ut över mannens arbetstid när han måste följa med mig, och/eller ringa åt mig.

Kanske värt att kolla upp! Svårt när man är "van" att ha det så här- också blir man erbjuden hjälp. Jag har knappt smält att det fanns namn på
mina problem.

Jag fick nyligen veta att jag har asperger syndrom och adhd. Jag är mamma till två barn under 3 år.

Min läkare pratar om att jag och min man måste kolla upp vad vi har rätt till för stöd och hjälp med familjen/vardagen. från kommun eller landsting via LSS.

Visst maken drar ett större lass än jag, men sanningen är ju den att ofta gör ena parten (=kvinnan) i en relation det, och det är klart att det är

Du har rätt till ganska mycket, men ffa skulle du nog ha boendestöd. Det bör finnas info om det på din kommuns hemsida, men jag fick hjälp av kuratorn på neuropsykiatriska avdelningen med min ansökan. Så först och främst, be om ett möte med kuratorn på behandlande mottagning, denne ska veta vad du har rätt till och även kunna hjälpa dig med ansökan etc.

Jag har själv adhd-c (kombinerad typ) och är ensamstående med en treåring. Mitt boendestöd beviljades på en gång och beslutet gäller i två år, så de förstår verkligen när hjälp behövs! :)

Tack!

Vad roligt att höra att du fått
bra hjälp! Får jag fråga vad du har hjälp med? :)

Det där du skriver på slutet är så
talande, så känner jag enormt mycket. Men det är kanske som du säger att man vänjer sig. Behöver man hjälpen så kanske det blir naturligt rätt fort?

Det bästa är nog att kontakta en handläggare (det föreslog visst läkaren också)

Men har man rätt till tx boendestöd om man har anhörig/anhöriga som hjälper en....?

Som tvätten tex.
Det är en riktig rubiks kub för mig. Jag är hemma 90 % av veckan- men jag "kan" inte tvätta. Det låter så ur-jävla löjligt men det är sant. Starta tvättmaskinen är inga problem, men allt som följer därefter. Jag har påminnelse i mobilen och en skylt
på dörren till tvättstugan....
Men vi är två i hushållet så det funkar ju ändå.

Men sen andra saker-
myndighetskontakter, komma ut, ha någon med som stöd, tex.
vid sjukhusbesök .... där blir det trassel eftersom det går ut över mannens arbetstid när han måste följa med mig, och/eller ringa åt mig.

Kanske värt att kolla upp! Svårt när man är "van" att ha det så här- också blir man erbjuden hjälp. Jag har knappt smält att det fanns namn på
mina problem.

Jag har nio timmar socialtid fördelat på tre timmar tre dagar i veckan. Då pysslar vi med mina två hästar och allt runt omkring dem och rider när jag mår såpass bra att jag klarar det. Finns det tid kvar så sitter vi och pratar om allt mellan himmel och jord. En dag har jag två timmar med städning, hänga tvätt, byta lakan i sängen och en dag har jag två timmars handling av matvaror. Sen har jag en timme som jag kan spara om jag inte behöver den just den veckan. Den timmen är inte schemalagd utan jag säger till när jag behöver den. Jag kan också samla ihop många timmar för att åka till Göteborg horse show eller något annat som tar längre tid som ett läkarbesök i grannstaden då man också passar på att titta i lite affärer när man ändå är där.

Det är tufft i början när någon som för min del ska byta lakan i sängen, städa toaletten eller tvätta och hänga upp mina kläder men man vänjer sig fort. Jag kan ju ändå inte göra det själv så jag har ju inget val. I dagsläget har jag en tjej som kommer alla fem dagarna i veckan om hon inte är sjuk eller behöver vara ledig så det fungerar jättebra :) Det viktiga för mig är ju inte att personen har sjukvårdskunskaper utan att hon är duktig på hästar och att hon är trevlig att prata med och noggrann i övrigt. Den tjejen som kommer hem till mig har egen häst som hon tävlar på ganska hög nivå så hon är duktig och jag känner mig trygg med att hon skulle reda upp situationen om något skulle hända när vi är ute och rider t ex.

Man har rätt till stöd även om man har anhöriga som hjälper en i dagsläget. När jag fick hemtjänst var mina barn 16 och 18 år gamla och jag bodde och bor fortfarande med min sambo. Eftersom min sambo jobbar/jobbade mycket borta så betalade vi min dotter så att hon skötte städningen. Hon ville visserligen gärna tjäna extra pengar men när hon började på gymnasiet så hann hon helt enkelt inte med längre och jag fick inse att nu måste vi ha hjälp. Jag visste inte om att man kunde få hemtjänst för då hade jag sökt det direkt när jag skadade mig. Jag var då ensamstående med mina barn som var 8 och 10 år gamla och det var inte så kul att behöva be tio-åringen att hjälpa mig att dammsuga hemmet och be barnen om hjälp med tvätten osv. :crazy: Visst har de alltid fått hjälpa till för vi är en familj och då anser jag att man hjälps åt men det är skillnad när den vuxne har huvudansvaret eller faktiskt inte kan utföra sysslorna alls.

Det räknas så att barn över 13 år ska kunna städa sitt rum själva, tvätta sin egen tvätt och också laga lättare mat till sig själva. För barn under 13 år får man hjälp även med den biten. De räknar (iallafall inom hemtjänsten) att din halva av hushållsuppgifterna gör hemtjänsten och din partner gör sin halva. Din man ska inte behöva ta ledigt för att hjälpa dig med myndighetskontakter, ringa åt dig eller följa med dig på sjukbesök utan det ska man få hjälp med.

Jag tycker absolut att du ska kontakta biståndshandläggaren i din kommun och höra med dem vad för hjälp du kan få. Be din man att ni sätter er ner innan och går igenom vad ni skulle önska att ni kunde få hjälp med. Bara det här att få sitta och prata med en annan vuxen människa när man är hemma mycket ensam tycker jag är guld värt.

Lycka till :)

Det där är nog olika beroende på kommun. Jag har boendestöd genom SoL och betalar inget.

Nej det beror på vad man har i inkomst och vad man har för insats om man betalar något eller inte. SOL är detsamma för hela landet så det är inget kommunerna kan bestämma själva.

Nej det beror på vad man har i inkomst och vad man har för insats om man betalar något eller inte. SOL är detsamma för hela landet så det är inget kommunerna kan bestämma själva.
Det är precis tvärtom. Sol är en ramlag så kommunerna har stor frihet att forma verksamheter och insatser som de vill. Även i den kommun där jag jobbar är boendestöd gratis medan man betalar efter förmåga för hemtjänst.

De sa att det inte kostade nåt när jag ansökte och de har inte begärt inkomstuppgifter från mig.

Kom på att det beror på varför man får insatsen. Det är nog så att är det fysiska problem så får man betala men inte annars. Varför och hur de nu kan motivera det?
De har inte begärt någon inkomstuppgift ifrån mig heller utan den hämtar de ifrån skatteverket. Däremot har jag ju fått uppge vad lånen för huset kostar.

Senast ändrad:
Det är precis tvärtom. Sol är en ramlag så kommunerna har stor frihet att forma verksamheter och insatser som de vill. Även i den kommun där jag jobbar är boendestöd gratis medan man betalar efter förmåga för hemtjänst.

Jo verksamheter och insatser ja men det är ju inte så att om du bor i Kiruna så slipper du betala men bor du i Falun så får du betala för samma insats och av samma orsak som du får insatsen.

Jo verksamheter och insatser ja men det är ju inte så att om du bor i Kiruna så slipper du betala men bor du i Falun så får du betala för samma insats och av samma orsak som du får insatsen.
Jo, så kan det vara. Jag kommer inte ihåg formuleringen i lagtexten men om en insats är rehabiliterande kanl/ska den vara avgiftsfri. Vad som är rehabiliterande är upp till varje kommunl/nämd att avgöra. Jag VET att det skiljer sig mellan kommuner.

Du har rätt till ganska mycket, men ffa skulle du nog ha boendestöd. Det bör finnas info om det på din kommuns hemsida, men jag fick hjälp av kuratorn på neuropsykiatriska avdelningen med min ansökan. Så först och främst, be om ett möte med kuratorn på behandlande mottagning, denne ska veta vad du har rätt till och även kunna hjälpa dig med ansökan etc.

Jag har själv adhd-c (kombinerad typ) och är ensamstående med en treåring. Mitt boendestöd beviljades på en gång och beslutet gäller i två år, så de förstår verkligen när hjälp behövs! :)

Det står inte en rad på kommunens hemsida!:down:

Ska det finns en särskild kurator för npf alltså? Läkaren menade på att jag (vi) själva skulle kontakta LSS handläggaren. Det kanske är för att jag har min man som hjälp, jag fixar inte en sån kontakt själv.

är du ensamstående förstår jag att det måste vara kanon. jag skulle inte klara mig själv.

vill du berätta var ditt boendestöd gör?

Alltså, var har diagnosen satts? Det är väl inte din husläkare som gjort utredningen utan någon annan mottagning är väl inkopplad? Där bör det även finnas en kurator.

Mitt boendestöd har inte börjat än, beslutet gäller från idag och jag väntar på att de ska ha hittat rätt person till mig, men det jag har begärt hjälp med är disk, tvätt, ha koll på livsmedel/handling, jobbsökning och allmän städning. Även lite ekonomi, men där har jag egentligen mamma till hjälp.

Jag har nio timmar socialtid fördelat på tre timmar tre dagar i veckan. Då pysslar vi med mina två hästar och allt runt omkring dem och rider när jag mår såpass bra att jag klarar det. Finns det tid kvar så sitter vi och pratar om allt mellan himmel och jord. En dag har jag två timmar med städning, hänga tvätt, byta lakan i sängen och en dag har jag två timmars handling av matvaror. Sen har jag en timme som jag kan spara om jag inte behöver den just den veckan. Den timmen är inte schemalagd utan jag säger till när jag behöver den. Jag kan också samla ihop många timmar för att åka till Göteborg horse show eller något annat som tar längre tid som ett läkarbesök i grannstaden då man också passar på att titta i lite affärer när man ändå är där.

Det är tufft i början när någon som för min del ska byta lakan i sängen, städa toaletten eller tvätta och hänga upp mina kläder men man vänjer sig fort. Jag kan ju ändå inte göra det själv så jag har ju inget val. I dagsläget har jag en tjej som kommer alla fem dagarna i veckan om hon inte är sjuk eller behöver vara ledig så det fungerar jättebra :) Det viktiga för mig är ju inte att personen har sjukvårdskunskaper utan att hon är duktig på hästar och att hon är trevlig att prata med och noggrann i övrigt. Den tjejen som kommer hem till mig har egen häst som hon tävlar på ganska hög nivå så hon är duktig och jag känner mig trygg med att hon skulle reda upp situationen om något skulle hända när vi är ute och rider t ex.

Man har rätt till stöd även om man har anhöriga som hjälper en i dagsläget. När jag fick hemtjänst var mina barn 16 och 18 år gamla och jag bodde och bor fortfarande med min sambo. Eftersom min sambo jobbar/jobbade mycket borta så betalade vi min dotter så att hon skötte städningen. Hon ville visserligen gärna tjäna extra pengar men när hon började på gymnasiet så hann hon helt enkelt inte med längre och jag fick inse att nu måste vi ha hjälp. Jag visste inte om att man kunde få hemtjänst för då hade jag sökt det direkt när jag skadade mig. Jag var då ensamstående med mina barn som var 8 och 10 år gamla och det var inte så kul att behöva be tio-åringen att hjälpa mig att dammsuga hemmet och be barnen om hjälp med tvätten osv. :crazy: Visst har de alltid fått hjälpa till för vi är en familj och då anser jag att man hjälps åt men det är skillnad när den vuxne har huvudansvaret eller faktiskt inte kan utföra sysslorna alls.

Det räknas så att barn över 13 år ska kunna städa sitt rum själva, tvätta sin egen tvätt och också laga lättare mat till sig själva. För barn under 13 år får man hjälp även med den biten. De räknar (iallafall inom hemtjänsten) att din halva av hushållsuppgifterna gör hemtjänsten och din partner gör sin halva. Din man ska inte behöva ta ledigt för att hjälpa dig med myndighetskontakter, ringa åt dig eller följa med dig på sjukbesök utan det ska man få hjälp med.

Jag tycker absolut att du ska kontakta biståndshandläggaren i din kommun och höra med dem vad för hjälp du kan få. Be din man att ni sätter er ner innan och går igenom vad ni skulle önska att ni kunde få hjälp med. Bara det här att få sitta och prata med en annan vuxen människa när man är hemma mycket ensam tycker jag är guld värt.

Lycka till :)

Tack för att du delar med dig!
Det låter som ett kanonkoncept för dig. :)

Jag (=mannen) får kontakta de och höra efter. Det är väl bättre atg fråga. Om jag inte behöver i deras ögon får jag väl se det som ett tecken på att jag är bättre än jag tror. ;)

Just den biten med att träffa andra vuxna är väl det jag nästan bävar mest för. ;) Jag har asperger och blir vansinnigt trött av "folk"- jag försöker spara ihop "folk-tid"'så det ska räcka till familjen sen när
de kommer hem.
Så just det är väl en liten grej också, men det kan ju vara värt att prova. Jag antar att folk som kommer hem till folk har vett att anpassa sig lite. ;-)

Alltså, var har diagnosen satts? Det är väl inte din husläkare som gjort utredningen utan någon annan mottagning är väl inkopplad? Där bör det även finnas en kurator.

Mitt boendestöd har inte börjat än, beslutet gäller från idag och jag väntar på att de ska ha hittat rätt person till mig, men det jag har begärt hjälp med är disk, tvätt, ha koll på livsmedel/handling, jobbsökning och allmän städning. Även lite ekonomi, men där har jag egentligen mamma till hjälp.

:D Nej inte husläkaren- jag beställde
från Hobbex!

På psykiateiska kliniken. flera läkare, psykolog. Massa insamling av formulär, anhörig intervjuer + journalant. från 12 år tillbaka. utredningen initierades av sjuksköterskan som sköter min medecinering (lithium).

Det finns kuratorer. de är flera stycken. jag visste inte att de skötte sånt. jag ska fråga.
kan ju vara så att det inte kom upp eftersom jag har min man och de vet stt han redan sköter såna kontakter..

Dum fråga men ... när du skriver hjälp med trx disk, är det tänkt att personen ska komma och diska ÅT dig eller hitta på sätt för att underlätta för dig?

Dum fråga men ... när du skriver hjälp med trx disk, är det tänkt att personen ska komma och diska ÅT dig eller hitta på sätt för att underlätta för dig?
Då jag hade boendestöd diskade personen medan jag städade kök/toalett/resten av lägenheten, mest för att jag tyckte att det var jobbigt att någon annan skulle städa åt mig/göra sådant som kändes för "personligt". De kan hjälpa en med det man behöver, strukturera upp vardagen, göra schema för vilken syssla man ska göra vilken dag osv. Allt beroende på vad man behöver. Det är inte så mycket "standard" över det hela mer än att standarden är att se till ens behov och utgå från dem för att underlätta vardagen. :)

:D Nej inte husläkaren- jag beställde
från Hobbex!

På psykiateiska kliniken. flera läkare, psykolog. Massa insamling av formulär, anhörig intervjuer + journalant. från 12 år tillbaka. utredningen initierades av sjuksköterskan som sköter min medecinering (lithium).

Det finns kuratorer. de är flera stycken. jag visste inte att de skötte sånt. jag ska fråga.
kan ju vara så att det inte kom upp eftersom jag har min man och de vet stt han redan sköter såna kontakter..

Jag skulle säga att tanken är att vi ska göra det tillsammans. Så funkar det idag när mamma kommer över, och jag vill inte att hon ska behöva göra sånt när jag kan få hjälpen på annat håll. Det är ju inte så att jag kommer att sitta och titta på!

Och använd hjälpen som du har rätt till på kliniken så att din man slipper. Det är nog bättre för er relation. Tex fick jag veta av kuratorn att min dotter kan få utökad tid på fsk trots att jag är arbetslös, det kan kuratorn ordna intyg för.

Mitt tips är att ta kontakt med stöd och habilitering/råd och stöd eller vad det nu kan tänkas heta i din kommun/landsting. Ingår man i LSS har man rätt att få hjälp från dom. Där finns kuratorer, psykologer, arbetsterapeuter o.s.v som har koll på vad för hjälp du har rätt till, och har dom inte koll på just det så vet dom var dom ska leta.

Maken ingår i LSS och har enormt mycket hjälp från stöd och hab. En av kuratorerna där kallas för "Blankettmannen", han har stenkoll på varenda blankett hos försäkringskassan och arbetsförmedlingen vilket är GULD värt när man ska söka olika bidrag eller annan hjälp. "Blankettmannen" har även hjälpt till att tjat på försäkringskassan när besluten har dragit ut på tiden. Som han själv säger, det blir en hårdare smäll på fingrarna när en person som vet precis vilka rättigheter som finns ringer och tjatar än när man själv ringer och är lite osäker på hur det egentligen ska gå till.

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 821
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama