Stöd på inner tygel !!!

J

jjeg

....en enkel fråga bara...hur rider ni "korrigerar" en häst som tar stöd på inner tygel? Inte vill ta stöd på ytter..."släpper" man inner då ställer hästen sig utåt istället...:confused: Svarade inte alls för inner skänkel....Detta i båda varven....
Red en häst igår...fick INTE till det hur jag än försökte ;)...

Sv: Stöd på inner tygel !!!

När en häst "fastnar", "häger sig" lr liknande på innertygel så "saknar" den inner bakbenen.

Det ända tips jag kan ge är att lätta på inner (inte släppa den, utan bara ett knappt stöd) och driva som tusan med inner skänkel mot yttertygel.
När du har ett lika stöd på båda tyglarna ser du till att den är ordentligt inramad(bogar och bakben på plats).

Tyckte jag drev som tusan och dubbelt upp ;) ....svarar inte riktigt, skiter i skänkeln...likadant när jag skulle flytta sidvärtes...svarar inte för inner skänkel.....Men ska prova nästa gång ....

prova att ställa hästen utåt på volten och när hästen är ställd och böjd utåt så byt volt och arbeta på samma sätt, fast nu inåtställd (efterosm att du bytte håll iom voltbytet)

Prova att höja ytterhanden när du driver med innerhand!
Kommer alldeles säkert funka tror jag:)

Men hur får man till detta med skänkeln..

Tänk öppna på volten och flytta ut den mot yttertygeln, flyttar den inte för skänkeln, använd spö. (Vet att många här är emot spö men alla gör ju som man vill...).

Nu vaknar ju 'hjälpgivningsbögen' :D

Höjer man ena handen så rätar man upp sig - vikten hamnar bättre på mitten och voila hästen KAN jobba med båda bakben....

Min häst var så förut (har lite problem med det nu med). Spec. i vänstervarvet, då han bara ville stödja på vänsterhanden och inte höger (ytter). Då fick jag rida på vänster bak så att det kröktes och ha stöd på yttertygeln. I början gick han bara och kasta me dhuvudet för att han tyckte det var så jobbigt, men han fick lära sig att flytta bakbenen och jobba med vänster bak och då blir han jättefin :love: Idag var han dock lite tjurig, så jag fick säga åt honom på skarpen,d et slutade med en rad bockningar, men sen blev han :love:

om hästen inte lyssnar på skänkeln är det bättre att en gång med spöet tala om för hästen vad som gäller, än att sitta och banka tills man blir blå.
jag tycker att det är ett absolut krav, oavsett vilken häst man sitter på, att den ska ta skänkeln

Tack, ska höra med ägaren om dom har samma problem...annars är det ju mig felet sitter i...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 171
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar