stock i hagen

maiagull

Trådstartare
jag undrar om det är nån som brukar ha nåt i hagen att leka lite med. Jag har provat med nån avlagd julgran men han gnager tills han får sår i munnen. Är det nån som har nåt bra tips om vad man kan ge annars. En stock eller nåt? :confused:
 
Prova med att lägga ut några gamla bildäck som hästen kan gå runt och sysselsätta sig med.
 
Vår hingst som går ensam och säkert har lite tråkigt fick en jollyball att leka med. Han har vrålkul med den flera timmar om dagen - biter den, bär omkring på den, knäar den.
Och så har han en gren som tydligen är kul också.
Jack Russel i hästformat...
 
Boll är jättebra, jag har en gammal fotboll (läderkula) Som hunden bitit sönder. Den tycker både hund och häst är roligt, sen finns det stockar och pinnar som är mer eller mindre lämpliga, fanns en tråd om det för ett tag sen om vad som är bra. Gran är ju lite stickigt, men det är ju inte giftigt.
 
Såga ner en asp och lägg i hagen. Stammen kan vara ca 1-2 dm i diameter.
Min häst gillar både barken & kvistarna+att dra runt trädet!
 
I våran hage finns det en massa träd och stockar men det är inte så poppis än för det finns fortfarande lite gräs kvar! Till skillnad mot mitt förra stall då hagen bara var hälften så stor och bara bestod av lervälling! :smirk:
Att ha min lekfulla häst själv skulle aldrig fungera, det skulle jag inte ha samvete till! :crazy:
 
Att min häst går ensam i hagen vet du inte anledningen till.
Så var snäll och kritisera inte när du inte vet nåt om anledningen.
Tack för alla bra tips, jag ska prova några :D
 
Det är väll inte konstigt att man frågasätter varför folk har sina hästar ensama, eftersom hästar är flockdjur och behöver sin flock. Så om man gör saker som är tvärtemot hästens naturliga instinkter så måste man nog finna sig i att bli ifrågesatt. :smirk:
 
Nat som ar poppis har ar gamla huvuden fran stallborstar. De skruvas fast pa trad eller stockar som cementerats fast i marken. Satt dom i huvudhojd och i hojd med rumpan. Jatteskont att sta och skrubba sig emot. Speciellt kanske for en hast som gar ensam och inte har nagon polare som kan hjalpa till nar det kliar. Kolla med din kommun och fraga vad de gor med de stora rullborstarna pa gatusopare nar de ar utslitna. Chansen finns att de bara kastas och isafall kan du ta en san och satta upp runt en stock.
 
Det var inte meningen att kritisera, jag struntar fullständigt i hur du har din häst! Jag säger bara att JAG inte skulle ha samvete att ha MIN häst ensam eftersom hon är så sällskapssjuk och lekfull av sig! :smirk:
 
Hmmm :o Det är lite känsligt eftersom jag verkligen inte vill ha honom ensam. Men för tillfället har jag inget val. Men det blir bra lite längre fram :D
Så jag tänkte liksom ge honom nåt att leka lite med.
Jag ska skaffa en asp till helgen. Han kommer förmodligen att älska den.
 
Julgran är anners ganska bra vad jag vet...förr användes det som avmaskningsmedel om jag inte hört fel?

Min häst har inget annat än träd o gräs (det lilla som finns) o kanske lite bommar av stammar som någon firma sågat ner... Den kanske vill ha lite halm eller nått att tugga på? Så kan det ju alltid va kul med bollar, spannar o annat som bonkar...
 
I 'våra' hagar så finns det avsågade gamla träd och stora stubbar. Med stora menar jag i boghöjd på mitt halvblod som ligger på 170 i mankhöjd :) Dom gillar sina stubbar och stockar och det håller dem sysselsatta då det inte finns ngt annat att göra i hagarna.
 
Hästarna i stallet är hopplösa på att dra in allt de kan få tag på som är utanför hagen IN i hagen för att leka med det :smirk: Jag vet inte allt jag har hittat därinne :D
 
Har haft stora grenar i våran hage under hösten/vintern. Och så kastar vi in granris ibland. På sommaren finns de hinder också fast det är inte för hans skull. :p
Men stora grenar/stockar är väll bra. Bara hagen inte är för liten så dom kan skada sig på dom om dom tex. börjar tjura på varandra. det måste finnas plats för hästarna också. ;)
Tror att de skulle göra mycket för dom att ha något att leka med.
 
Mina hästar har en stock i sin hage. dom både gnager på den och hoppar över den (!!) lite konstigt att dom hoppar frivillgt kanske... :banana:
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 261
Senast: MML
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
610
Senast: movi
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
1 090
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp