Sto som verkar inkontinent efter förlossning....

Intejag

Trådstartare
Hej alla erfarna!

Mitt quartersto fölade ju för 3 dagar sedan.
Förlossningen gick bra, efterbörden tog dock lite tid på sig men lossnade efter 6 timmar.

Men sedan förlossningen har jag inte sett mitt sto kissa en enda gång! Däremot så skvätter det gult( urin?) ifrån vaginan så fort hon travar/galopperar i hagen , hela tiden? Kan ston bli inkontinenta efter en förlossning, och blir det i så fall bättre efter ett tag?

Hon blir som ni förstår MYCKET kletig av detta.
Jag vet att de ska tömma sig och så, men detta ser alltså ut som urin.
Jag sköljer upp svansen på henne varje dag ändå är den helt stel av intorkat avslag/ urin på nytt nästa dag.
Hon fick föl förra året med och då blev de inte så här, det rann ju om henne men mera blodblandat då, och inte så här länge.
Jag var på väg att ringa kliniken i morse för rådfrågning, men det vart kö och jag blev tvugnen att åka till jobbet.
Dumt, för nu sitter man ju här och undrar om detta är normalt, eller om hon behöver någon form av vård...
Hon är pigg och glad, ingen feber och verkar hel efter förlossningen vad man kan se utvändigt i alla fall....
Vad tror ni, behöver jag vara orolig?

Hon är inte förstoppad i alla fall utan den avföringen fungerar bra!

Sto+ fölis går ute i hagen flera timmar per dag då det är kalasväder 22-27°C( !) så hon rör ju mycket på sig och tömmer sig på det viset , fölis håller igång i full karriär hela tiden, när han inte sover förstås, och som god mor så hänger hon ju med så gått som hela tiden.

Tack på förhand för synpunkter / råd!

Lustigt, jag hade inte heller hört talas om detta innan, men förra veckan hade vi en fölning där vi fick hjälpa till och dra, för att få ut fölet. Hon blev likadan som din, och vår veterinär menade att det är nån nerv som gått av/kommit i käm, och att prognosen nog inte var så god för ett tillfrisknande.
Dock är det ju inget farligt, mer ofräsch bara, urinen rinner ju lite hur som helst, med en pissig svans som följd. Kanske man skulle hålla svansen kort och tunn för att förhindra att stona vispar runt pissen på hela bakdelen?

:eek: så det kommer att vara så för all framtid...?
:cry:
inget man kan göra?
Stoet är endast 6 år gammalt och är tänkt att ridas igång efter detta föl, men om det ska skvätta så här så är det ju en omöjlighet att tävla i framtiden......
Vad sa veterinären mera ang att få fler föl tex?

De blir ju allmänt lite slappa efter en förlossning...se på oss människor!
Och att det kommer när hon springer är inget konstigt. Då anstränger hon sig ju och kan inte hålla riktigt tätt. Dessutom tömmer sig livmodern och det kan ju vara en del vätska därifrån också som ser ut som om det är urin. Tycker Du skall avvakta ett par dagar och aaaaaaandas luuuuugnt....
Hon har säkerligen kissat i boxen/ute utan att Du sett det.

En del ston har MYCKET vätska att tömma från livmodern och då blir de extremt söliga i svansen och på benen. Bara att tvätta dagligen. Andra ston har inte så mycket att tömma och då blir dte inte lika söligt. Och det kan vara olika från gång till annan, de behöver inte bete sig likadant år från år. Det gör inte mina ston...Mitt gammelsto som alltid brukar ha massor att tömma från livmodern (ja, det har sett ut som urin också) hade nästan ingeting att tömma i år.
Så ta't lugnt och avvakta.....

Försöker *aandaaas luuugnt* Drar några djupa andetag...
Tack för det!
behövs när man är orolig för sitt sto.
Ibland så ser man bara det värsta scenariot så det är skönt att höra att det kan var normalt med.
Hur länge brukar detta elende hålla på på dina ston?
Hon som fodrade kväll ringde och talade om att hon kissade i alla fall. Inte värsta strålen men ändock, så nu känns det lite lugnare...
Tack för uppmuntran!

Det är som sagt var olika beroende på hur mkt. som skall tömmas ut från livmodern. Individualister vet du!
Men jag har haft ston som hållit på cirkus en vecka på detta sättet....De har fått föl igen utan problem.

Hoppas det löser sig med Ditt sto men det verkar ju så! Lycka till :)

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
64 438
Senast: Boj
·
T
Hästvård HejHej!! För ca 2 veckor sen så köpte jag tillbaka min islandshäst som varit hos en seriös uppfödare i ett år ca. Hon betäcker sin...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: tinkewink
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 193
Senast: moon
·
Avel Mitt sto fick föl natten till lördagen. Allt gick bra och hon är en väldigt duktig mamma. Det är hennes fjärde föl, men det första här...
Svar
7
· Visningar
1 565
Senast: Sighttosee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur