Sv: Hur sjutton ska jag kunna skilja på mor & föl ???
rörigt. men en liten fråga: varför tar man föl på ett sånt sto med dålig mentalitet?
Har det inte gått att separera dom så pass att de kan gå i hagar brevid varandra åtminstånde, som del i avvänjningen?
Detta var ju inte min frågeställning i tråden.............
Kanske jag borde skriva en bok om hennes livsödé
Hon är ett gravt vanvårdsfall som jag tog mig an för 3½ år sedan.
Hade fått uppgift att hon varit hur lugn som helst hos den uppfödaren som importerat henne till Sverige. Därför tog jag föl på henne med en hingst med bra temperament (för säkerhets skull)för att se om hon kunde landa mentalt & komma till ro, då jag inte vet vad hon utsatts för då hon såldes runt bland hästhandlare här i Sverige. Efteråt har jag fått reda på att hon bara var i hennes ägo i någon månad. Kontaktade även försäljningstallet & uppfödaren i Tyskland som oxå bekräftade att hennes föräldrar var stabila i temperamentet.
Eftersom hon är enastående vacker enl. mitt tycke & andra med, bra stam så var det ett alternativ. Är premierad både i Tyska förbundet (innan hon betäcktes) & ASVH (vid fölvisning) av mig. Hade hon inte varit det så hade jag fått ta till andra alternativ, själv har jag ingen nytta av fölet alls, utan hon är till salu. Gjorde detta enbart för stoets skull.
Jag har inte gjort detta för skoj skull. Har erfarenhet av unghästar, men inte föl från början. Utan då köpt in åringar som jag fött upp, då är dom redan avvanda från stoet.Sedan har jag inte hanterat fölet mer än in & ut i hagen då jag läst massor här på Buke att föl blir odrägliga om man hanterar dom för mycket. Så jag har låtit henne vara. Nu har jag dock börjat att hantera henne mer, då jag upptäckt detta problem.
Därför startade jag denna tråd för att få vägledning av andra som har ston som blivit oroliga då man separerar föl/sto, inte för att bli dömd & ifrågasatt. Klandrar mig sjäv så det räcker & blir över.
Men hade det lyckats så hade jag fått ett sto som varit mer harmonskt i livet. Sedan att hon fått ett vackert föl är ju inte fy skam heller. Sedan kunde jag veta inte veta hur hästmarknadern såg ut.Har gjort mitt yttersta för att få henne såld, åkt på fölvisnin & riksföl, premierat mamman för fölis skull, valt hingt med omsorg utifrån mina låga kunskaper, lagt upp en sida på henne med jättefina bilder & historik, video. Men ändå inte såld, så nu sitter jag i denna situation. Så jag måste lösa detta på bästa sätt genom kunskap & erfarenhet av andra här på forumet.
Ett tips till dig är att läsa hela tråden så får du bättre uppfattning om varför saker & ting har gjorts, då blir det inte så rörigt.
Hon har varit lugn under dräktigheten & första 6 månaderna av fölets liv. Nu när brunsterna kom tillbaks i våras så såg jag att hon blev som vanligt i hagen & vid ridning.
Vi bor vid en hårt trafikerad väg så jag kan inte laborera med avdelade hagar, & vad gör det för skillnad om dom bara går med en tråd emellan sig ?
Tack för ett informativt svar Görel.