Sto som vaktar fölet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lilltufsan
  • Startdatum Startdatum
L

Lilltufsan

Mitt sto vaktar fölet så in åt h...vete, en riktig huggorm är hon. Nu är ju fölet bara ett dygn än så länge men jag tänkte ändå höra om lite tips? Det är väl rätt vanligt att de vaktar väldigt i början?

Jag har väl tänkt pyssla lite varje dag, borsta & så, och hoppas att det blir lite bättre om några dagar men jag undrar lite hur tuff man ska vara mot stoet? :confused: Det är ju naturligt för henne att vakta, det känns inte rktigt rätt att bestraffa henne för det. Samtidigt kan man ju inte tolerera att hon slår eller hugger. Hon måste även kunna hanteras av andra än mig.

Så, har ni några handfasta tips? Så länge vi är utanför boxen är det OK, vi får titta, men hon hon vänder upp och slår/hotar att slå/ hugger i luften när vi öppnar dörren.

Igår när jag väl fick tag i henne (!) efter lite om och men så var hon jättesnäll så länge jag höll i henne och ingen annan var i boxen. När vet. gick in i boxen (fröken skulle kollas "där bak" och få en spruta) så blev det liv i luckan igen... hon hotade att slå mot vet. ÄVEN fast jag höll i henne. :crazy:

Kan tillägga att det här är en ganska tuff madame som försökt "ta över" både hovslagare, medryttare och veterinärer i sin ungdom. :smirk: Dock har det inte varit några problem alls de senaste kanske 10 :confused: åren, i alla fall inte med hästvana människor. Möjligen ett bestämt "nej!" så har det varit bra med det, med en ny person alltså, som en ny hovis eller så.

Låt henne vara ifred så mycket det går i början. Klart att hon skyddar sin guldklimp! :love: Du kommer att få gott om tid att göra dig vän med fölis i alla fall.

Försök att aldrig vara mer än en person i boxen samtidigt.
Prata med stoet och ägna dig åt henne i första hand. Vaktigheten brukar gå över av sig själv. Jag tycker inte att du ska vara hårdare mot henne än ett NEJ! när hon hotar någon.

Lill / Stall Nöbbeled

Jag har tänkt att pyssla varje dag men inte så lång stund och att då pyssla med henne, inte honom. Men så att hon vänjer sig vid att jag är i boxen och att det är OK...

En person i boxen, jo det syntes verkligen igår att jag OCH vet. inte var poppis på samma gång - så länge jag bara höll och var själv så gick det ju bra. Dock ville hon ju inte låta mig ta henne i första taget.

Jag var ju beredd på detta, bl.a. vet. har sagt att hon blir säkert en huggorm :smirk: men det är en ovan situation för mig. Jag är ju van vid att hon inte rör en fena liksom.

Ska se om det är någon skillnad idag mot igår. Jag ska försöka med den mjuka stilen med lite mut-morötter och en skvätt havre så får vi väl se...

Jasg har haft ett sto som också var som en drake när fölungen var nyfödd. Detta sto var dock vänligheten själv i vanliga fall... Så där blev man kanske mer förvånad än i ditt fall.
Beteendet försvann dock fortare ön jag vågade hoppas på - bara 1-2 veckor (minns inte exakt, det är några år sen...) senare var hon normal igen. Och dessutom tröttnade hon på sinaföl väldigt tidigt och ville bli av med dem...

Igår accepterade hon mig, tack och lov. Drake var bara förnamnet i förrgår... :p

Nu blängde hon först lite misstänksamt när jag öppnade boxdörren men med lite småprat & en mutmorot :smirk: så åkte öronen fram och sen var det som att det var OK att jag var där - jag satte mig ner och hon accepterade att jag satt där och att fölis kom fram och hälsade. En nyfiken & pigg liten krabat. :smirk:

Det går över. Enligt de som har stallet så brukar det ju ge sig efter ca en vecka, så jag tror inte du behöver vara allt för orolig. Deras värstingar har de ju inte kunna gå in till alls, utan fått stänga av gången och lura över till ny box varje gång det skulle mockas. :crazy: Men även de brukar som sagt lugna ner sig efter första veckan. :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 763
Senast: Karoliten
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 296
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 333
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar