Sto familjer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Joura
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 124
  • Visningar Visningar 13 208
J

Joura

Ni som har koll på dom olika sto familjerna vad vet ni om stofamilj 4? Har ett sto i avel ur just stof 4, hade varit kul att veta lite mer!

Sv: Sto familjer

Stofamilj (4) Borussia-familjen, stammar från stoet Berussia S.S. III 469 född 1883 i Ostpreussen. Hon importerades till Widsköfle, och var e Walzer xx - Nancy. Hon beskrevs av Hodder Stjernswärd som " ett ganska stort och kraftigt mörkbrunt sto med en ypperlig gång och mycket djup, en rak överlinje med högt svansfäste".

Den mest kände medlemmen jag känner till är Pontus 497.

Här är Pontus 497:
6-1-1.jpg

Jag fick fotot av uppfödaren/ägaren då jag frågade om stallets dåvarande lektionshäst Ponderosa 12022, som var både dotter och kusin till Pontus!
De har nämligen samma mormor. :)
Och idag äger stallet en systerdotterdotterdotterdotter till Ponderosa - Kalinka, och Kalinkas lillebror Berlin finns där som privathäst.
Jag har den uppfattningen att (4)-hästar är robusta och trevliga, har förvisso inte träffat så många.
Däremot har jag träffat en hel del trevliga Pontus-avkommor, men det var ju inte frågan om här... ;)

desiree skrev:
Hur vet man vilken familj ens sto tillhör? :confused:

För det första:
Är din häst ett svenskt halvblod?
Har du något registreringsbevis?

På registreringsbeviset finns det ju reg.nr på hästen (om den är född efter 1979), och stamboksnummer på mamman, mormor osv. Är stofamiljen är numrerad kan det se ut så här:
Ponderosa (4) 12022
12022 är stamboksnumret Ponderosa blev tilldelad när hon hamnade i stamboken.
Det finns 60 numrerade familjer (1)-(54) och (F.1)-(F.6).
Men det finns även onumrerade stofamiljer hos halvbloden, så då får man helt enkelt söka via stosidan ner till första stoet (dvs u, uu, uuu, uuuu osv).

Hoppas jag förklarade på ett någorlunda lättfattligt sätt, är lite trött just nu. ;)

Tack för alla svaren och bilden på Pontus :bow: Vårat sto är en robust och långlinjerad häst med ett högt svansfäste! Som tur är verkar hon ge högresta och ädlare föl än sig själv.

"lånar knapp"

Hänger på tråden, och undrar om ni även sitter på info om stofamilj 8? Tror den heter Castella familjen, eller något liknande. Taxina är så långt jag har kommit ner på stamtavlan till mitt sto.

Tack för info/bild på Pontus, som hon är uue.

/Karin

Senast ändrad av en moderator:

Stofamilj (8) heter mycket riktigt Castella-familjen!

Den stammar från det ostpreussiska stoet Castella 57 RÄ !! född 1895 e Lothar - Honig - Almarik - Hanstein - Gärtner, som importerades som föl till den framstående uppfödaren Wolfgang von Haffner på Brodda, och av honom såldes vidare till Carl Nilsson, Ottenby. Hon beskrevs som "ett för Öland önskvärt, typiskt sto, djupt och brett med vägvinnande och energisk gång". Hon hade dessutom ett gott lynne och kunde användas till allt arbete. Hennes ättlingar voro också jämna och av god, likartad remonttyp med långa linjer, goda vägvinnande rörelser och mycket god och säker förvärvning samt gott lynne. Castella dog 1906.

Taxina 4263 f 1942 e Taxine I xx u Kastalia II 1054 e Jorus u Kastalia 69 RÄ III e Kattenau u Castella!

Jag känner två hästar ur familjen! Den ena är 32 år e Sombrero u Kastalia 6277 e Juan! Den andra 13 år e Nebraska - Karakoll uuu Kastalia 6277! Men jag kan nog inte se några likheter mellan dem förutom att de är bruna :)

Görel skrev:
Stofamilj (8) heter mycket riktigt Castella-familjen!

Den stammar från det ostpreussiska stoet Castella 57 RÄ !! född 1895 e Lothar - Honig - Almarik - Hanstein - Gärtner, som importerades som föl till den framstående uppfödaren Wolfgang von Haffner på Brodda, och av honom såldes vidare till Carl Nilsson, Ottenby. Hon beskrevs som "ett för Öland önskvärt, typiskt sto, djupt och brett med vägvinnande och energisk gång". Hon hade dessutom ett gott lynne och kunde användas till allt arbete. Hennes ättlingar voro också jämna och av god, likartad remonttyp med långa linjer, goda vägvinnande rörelser och mycket god och säker förvärvning samt gott lynne. Castella dog 1906.

Taxina 4263 f 1942 e Taxine I xx u Kastalia II 1054 e Jorus u Kastalia 69 RÄ III e Kattenau u Castella!

Jag känner två hästar ur familjen! Den ena är 32 år e Sombrero u Kastalia 6277 e Juan! Den andra 13 år e Nebraska - Karakoll uuu Kastalia 6277! Men jag kan nog inte se några likheter mellan dem förutom att de är bruna :)

Tack så otroligt mycket för informationen! Vilka uppslagsverk ni är! :bow: Mitt sto är e Highlight u Princess Pearl 25717 e Porfyr.
Det goda lynnet verkar ha bevarats genom generationerna hos min tjej i alla fall!

Vad jag förstår så har (8) lämnat Infant 361. Gjorde han något väsen av sig? Finns det fler "kändisar"?

Bolibompa skrev:
Nån som vet nåt om stofamilj 5 ???

Största stofamiljen är det i alla fall, och kallas Hoby-familjen.
Den var åtminstone 1975 dubbelt som stor som näststörsta stofamiljen (som är (F.2)).
Gaspari 340 och och hans son Piaff 399 tillhörde familjen, och förutom att de var avelshingstar så var de dressyrhästar i världsklass.

Hingstar (nu tar jag de mest kända - utöver de redan nämnda Gaspari och Piaff - som finns nämnda i Våra Stofamiljer-boken):
Gorki, Regulator 211, Rockad 406, Kantat 128, Frondeur 333, Irak 363, Indus 530, Iran 533.

Till och med 1975 så hade familjen 153 pristagare.

Senast ändrad:

Jo just det, angående stofamilj (5) - Gasparis mamma Russi var även mamma till dressyrhästen Casanova, som fick lagbrons i OS 1972 (han hade sammanlagt 114 placeringar - varav 31 segrar i svår dressyr och 14 i medelsvår).
Tyvärr dog han under pågående dressyrtävlingar i Aachen 1976.

Det gäller bara att ha de rätta böckerna :)

Kastalia 6277 var mormorsmor till Urbino-sonen Leopard 590 som exporterades till USA 1985.

Så om mitt sto då är undan Katalina (F.2) 21871 tillhör hon alltså stofamilj 2?

Vad vet man om dem då? :)

(F.2) - inte (2), för det är två olika familjer.
(F.2) har sitt ursprung på Flyinge, därav F:et före 2:an.
Näststörsta stofamiljen, som jag skrev i ett inlägg ovanför.
Spinda 1866 är första stoet i familjen som blev stamboksförd/fick föl i Sverige.
Hon importerades 1924 från Hannover, då sex år gammal. Hon var enligt "Våra Stofamiljer" ett högelegant sto med osedvanligt goda rörelser, korrekt och välställd och med stor framåtanda.
Hon dog 1941, fick 11 föl.
Spindas dotterdotter Diana 3787 är nog familjens mesta sto - 14 föl varav 10 stamboksförda ston och 3 avelshingstar.

De mest kända (F.2)-hingstar som står i "Våra Stofamiljer" är:
Mecenat 161, Taktik 235, Talisman 236, Lage 142, Diogenes 311, Herrscher (exporterad till Tyskland), Niarchos 391, Faruk 328, Gladiator 342, Magnifique 409, Nepal 390, Oberon 395, Brisad 450, Nimrod 392, Abbé 435, Kaifas 371, Portos 402, Daktyl 462, Marramas 535, Jasper 550, Dolomit 464, Sonny Boy 513, Emir 471, Figaro 477, Imperator 529, Bajkal 447.
Sen finns det ju en hel drös till, om inte annat som kom i aveln efter 1975/76. ;)

Några hingstar från (F.2) som är verksamma idag är Artist, Feliciano och Briar!

Ni verkar ju ha bra koll på det här så blir lite nyfiken och vill fråga vad ni kan få fram om min lilltjejs stofamilj (23)...

Din häst är släkt med hingstarna Chagall 455, Torboldt 517, Ibsen 526 och den till Danmark exporterade Vageur.

Olivelugns-familjen kallas (23):an.
1975 låg familjen på femte plats storleksmässigt.
Första "svenska" stoet är Constancia 1728, som föddes 1917 och importerades som föl.
Cheri 2552 är nog familjens mest kända sto, 15 föl och massvis med år i aveln (för hon fick även 3 döda föl, kastade 2 gånger och gick gall 5 gånger!). Hon blev 30 år gammal.
Eller så kan det förstås vara Efrodite 6211, för hon blev mamma till Chagall, Vageur och Ibsen.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka