stl på sadelgjorden till varmblodet?

CallMeAce

Trådstartare
Befinner mig 50 mil bort från min sadelgjord o behöver beställa en ny. undrar därför nu vad tex du har för storlek på gjorden till din häst (f.d travare)
min är travare o ung. 160 i mankhöjd o ganska smal till normal i hull.
snälla hjälp mig :crazy:

Jag har 110cm till mina vbl o i den är det "gummiband" i båda ändar då brukar det passa har den rätt högt upp på båda sidorna, Tror att det nog skulle passa även för din pållen, Lycka till

Mitt varmblod är ca 163 i manken och MYCKET kraftig ocbhan har 120 o 130, lite granna beroende på vad för typ av sadel och hur tjockt schabraket är, med resår. SÅ 110 eller 120 cm. Kan du inte lägga på sadeln och mäta hur långt som behövs då?

:) är lite för långt bort för d...beställde en 110 gjord..så får ja se hur d blir...tack iallafall

jag har 135 på min 163 cm höga vblvalack, resår i ena änden

Mitt hbl på 163 har just nu 130 på gjorden o resår i båda ändar.. men med andra sadeln har hon 120-125.

min häst på 148 cm, nätt i typen, har 100 på sin sadelgjord utan resår, och den sitter alldeles perfekt.
när man ridit ett tag och han slutat "blåsa upp sig" så är den nästan på högsta hålen på bägge sidor.
då skulle han kunna ha en 90 gjord, men inte när man spänner den i början.

men så har han en allroundsadel så när jag köper min hoppsadel, och de brukar ju ha kortare kåpor, kommer han nog att behöva en 110 gjord.

det beror så mkt på sadeln, hur lång gjord man ska ha.

å, herregud. nu blir ja nervös här...har redan beställt den så får la byta om det inte passar..:(

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 978
Senast: lewellyn
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 055
Senast: Lazy Lady
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 408
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18