Stjärnhästen bet skötaren blodig

Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

"ett bra avelsvärde" - räknas inte lynnet med då? :S

Självklart gör det det - inom travet är det bevisat att hästar med tuffa psyken blir bättre som tävlingsindivider...

Har jag ett vettigt sto som passar med hingsten betäcker jag gärna med Digger. Jag drar mig inte för att få en tuff avkomma. Snarare tycker jag att det är en fördel.

--Och en Hopphäst som hoppar in 18 mille är en riktigt förbannat bra häst:angel: (Kunde inte låta bli men ibland undrar man varför man fastna i fel sport för)

Du är så välkommen in i travsporten;) Men tror du att alla hästar tjänar miljoner gör du det av fel anldening... De flesta tjänar inte ens sitt hö.

Självklart gör det det - inom travet är det bevisat att hästar med tuffa psyken blir bättre som tävlingsindivider...

Har jag ett vettigt sto som passar med hingsten betäcker jag gärna med Digger. Jag drar mig inte för att få en tuff avkomma. Snarare tycker jag att det är en fördel.

Okej, så då är sånt här att räkna med då, i vardagen? Om man vill ha en sån häst så okej, alla har ju olika smaker och erfarenheter.

Jag tror mkt på hur man uppfostrar sin häst och hur mkt tid man lägger på kommunikationen vare sig det är en häst med ett tufft eller mjukt lynne.

picture.aspx

Haha! Jag tror jag ska gå till stallet och göra korv av vår "Stollbert":bump:

Han är en 3.årig varmblodshingst, och vi har skämt bort honom alldeles förmycket! Dessutom är han i god fom. Kastrering har legat på hög prioritet just nu...

Att hingstar blir hårdhänta är ju inte så kul, men man får väl räkna med lite svinn, min gubbe har en del blåmärken efter "Stollbert"..

Jag skulle nog inte kastrera Digger om han va min...jag tror inte han bet sin skötare p.g.a. lynnesfel, däremot kan en del hingstar bli farliga när de känner luckten av andra hingstar i ens kläder t.e.x.

kl*

Fast och andra sidan så finns det väl ingen i trav eller galopp världen som har en susning om eller är det minsta intresserad av horsemanship eller ha en bra personlig relation med sin häst? Jag är inte surprised....

kl*

Fast och andra sidan så finns det väl ingen i trav eller galopp världen som har en susning om eller är det minsta intresserad av horsemanship eller ha en bra personlig relation med sin häst? Jag är inte surprised....

Eh, menar du att ingen inom trav och galopp världen inte har någon personlig relation med sin häst?:confused:

kl*

:grin: är det enda man kan besvara idiotiska inlägg med :cool:

kl*

Nej just det, det har du så rätt i :grin: allt går per automatik...

Jo, det är klart att det finns. All hantering ingår ju i horsemanship, det finns bara många olika syner och tankesätt om just horsemanship.

kl*

Från vilken planet kommer du?

Travarna är väl dom som oftast sköter sig bäst och är mest välhanterade.

Tror du mig inte så är det bara att ställa sig utanför en av Sveriges största djurkliniker och titta hur det går till när man lassar häst.

Travarna tar man två och två rätt in i släpet.

Ridhästarna bör man vara 4 man, en hink och dubbla longerlinor till för att få på dom.

Dom sk. välhanterade är ganska intressanta.
Såg en som vevade med rep så att märra löpte in i släpet och fölungen stack minst 300 meter därifrån.

:devil:

På ett ställe har man till och med kontruerat en "lastnings-ruta" med innehållsförteckning p.g.a. alla istadiga bortskämda djur som har tagit kommandot över sina ägare.

AM

Senast ändrad:

Kan inte annat än hålla med! Ena handens fingrar räcker gott och väl till för att räkna de ouppfostrade/ohanterade travhästar jag mött genom åren.
Och ja, trots att jag är ridhästnisse har jag haft mkt med travhästar att göra genom bekanta, vänner och folk som använt pensionerade travare som ridhäst.
Bara att läsa här på Buke vilka problem många har med sina ridhästar! :grin:

Lastningsruta?! Jösses ska man skratta eller gråta?! :crazy:

Personligen är jag faschinerad över att så många kan ha så stora lastningsproblem! Ridhästar alltså. Vet flera ggr jag fått frågan om tips till hästar som är fullkomligt omöjliga att lasta. Flera bekanta till mig har köpt hästar som är omöjliga att lasta, så de har själva inte fixat problemet, men det är ju de som sedan har problemet.
Jag vet sällan vad jag ska svara på så grova lastningsproblem, för hur 17 gjorde man så man fick SÅ stora problem från början? :confused:

:D

Kan inte låta bli att skriva om dom franska hästarna eftersom jag är nyss hemkommen från Prix d´Amerique.

Där ställer man ut avelshingst Moulin de Corta ute på en plan.
Lös.
Sedan hämtar man en sele.
Därefter hämtar man en vagn.

Tränaren kommer sen på att han måste svara på en massa journalistfrågor.
Hingsten står och filosoferar inte så långt ifrån dom öppna boxarna där ytterligare franska avelshingstar står, ihopblandat med ston, valacker, och unghästar.

Därefter tycker tränaaren att nu är det dags för en sista finslipning med Moulin, sätter sig i vagn och skrittar iväg.

Frågan är väl för min del vilken av Flyingehingstarna kan man ställa utet på gården lös och gå därifrån?
Då trots att pissmärrar går förbi näsan på honom...

Dom svenska travhingstarna må ha ett gräsligt humör vid tävlingskondition men sällan ser man dom ledas i annat än vanlig grimma av små töser som väger max 50 kilo.

Här snackas det om ouppfostrade travare men då får jag nog sälla mig till dom som föredrar en argsint tävlingsmärr som går 1..11 med millen insprunget än en "tant agda" med noll humör, noll insprunget och bättre lämpad som ridhäst.

Det skall vara lite fräsa i tävlingshästarna. Hantering och försiktighet därefter.

Har ingen här hört talas om Romano och Hertigen?

Varför kastrerade man inte dessa två?
Hur var det ställt med Romeo??

Någon här blev biten av Urbino.
Synd att kulorna inte togs omgående.

Eller var det helt enkelt en olykshändelse tro??

Varför i hela fridens är det bara hästarna som skall vara perfekta i alla lägen??

Funderingar bara.

AM

Från vilken planet kommer du?

Travarna är väl dom som oftast sköter sig bäst och är mest välhanterade.

Travarna tar man två och två rätt in i släpet.
Ridhästarna bör man vara 4 man, en hink och dubbla longerlinor till för att få på dom.

Detta är ju i och försig helt individuellt.. Har själv en "ridhäst" som går in själv i transporten utan några problem alls. Lätt som en plätt. Har även träffat många sådana ridhästar dessutom.

Så det beror ju helt på hur mkt arbete man har lagt ner på sin hantering m.m. Vissa hästar har ju lättare för detta än andra också..

Senast ändrad:

Detta är ju i och försig helt individuellt.. Har själv en "ridhäst" som går in själv i transporten utan några problem alls. Lätt som en plätt. Har även träffat många sådana ridhästar dessutom.

Så det beror ju helt på hur mkt arbete man har lagt ner på hantering mm.

Jag håller med dig! Det känns lite väl generaliserande att påstå annat.
Nafayette: En annan sak också, det är ju självklart lättare att lasta 2 hästar tillsammans än en ensam ...gäller alla hästar. Och jag har även sett lastningsproblem på stallbackar på travbanor.
En annan reflektion jag har är att ofta är travhästar väldigt bra i temperamentet...(de som jag sett som ridhästar) medans ridhästar ofta har ju en sån blandning av alla möjliga raser och kombinationer, vilket säkert påverkar grundtemperament, tex med mkt fullblodsinslag. Min uppfattning är att många dressyrhingstar är minst lika väluppfostrade som era travhingstar. Dessutom handlar ju dressyr om bla lydnad och åter lydnad...

Klart det var en olyckshändelse. Jag fipplade när jag skulle ge honom en godis och han fick tag på mitt finger istället.
:p

För hästens psyke spelar ju mkt in på hur mkt träning den behöver, varesig det är horsemanship eller mer fysisk träning. Det behöver inte handla om rastypiska orsaker till varför hästen gör som den gör. Självklart kan det vara svårare att träna en häst med hårt psyke än en med ett mjukare, det beror ju också på hur såpass mkt tid man lägger ner och hur duktig man är.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Stall Goops vita sagohäst har redan blivit en favorit. På unghästgården i Estland riktas alla blickar mot den unga skönheten. – Hon har...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Stjärnhästen död - kunde inte resa sig "Djupt tacksam över alla år". Stjärnhästen Rudolf le Ann har dött. Derbyvinnaren...
Svar
0
· Visningar
1 453
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) för stjärnhästen Toppstoet Lisa America har gjort sin sista start. 2010 års totalsegrare av Grand Circuit fick känningar...
Svar
0
· Visningar
686
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) en fin julklapp Paula Asterie matar sin ögonsten You Bet Hornline med morötter - från hästens rygg. På lördag kan Robert...
Svar
0
· Visningar
814
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama