Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig
Visst visst....
Jag kanske antog fel! Men oftast en häst som bits hela tiden och det inte går att få bukt med, brukar vara något fel på. Visst det finns enmans hästar som bara biter ifall de skiftar i ryttare, skötare, personal ofta men har de en och samma person är de fromma som lamm.
Ang stuteriägaren så är jag bara tyst. Vet bara där jag har varit, inte sjutton tvättade vi oss för att vi först ryktade en hingst och sedan en annan direkt efter, eller något sto mellan. Hingstarna fick helt enkelt bara hålla sig i skinnet. Men visst det finns hingstar och det finns hingstar, en del lite mer galen än andra.
De kanske inte lider, men det är inte bra för dem och häst som inte går att hantera för att den bits för mycket är farlig för sin omgivning. Titta bara vad som händer när det gäller hundar ifall någon bits där, då avlivas den direkt om det inte går att göra något åt.
Felaktigt beteende ska man inte försvara på något sätt med att säga ja men den är hingst eller hanne osv.
Denna artikel hade inte kommit fram om det inte hade varit så att något inte stämde eller hur?
Ja men det funkar väl så på de flesta ställen, men de är ju individer o just avelshingstar har en drift som gör att det kan smälla när som helst.
Bara för att vi haft dem i fångeskap o avel betyder ju inte det att alla drifter är borta.
Att han en häst som kan bitas är ju upp till personen som hanterar i vilken utsträckning det är accepterbart. Inte upp till annat folk på ett forum att avgöra om hästen lider o bör skjutas.
Jag har en häst som kan bitas, hon (ja, ett sto) är av vass sort o visar det tydlig när hon anser man gör fel.
Vi har en fungerande relation, jag accepterar inte att hon bits eller sparkas, men jag accepterar bra mycket mer från henne än vad de flesta andra gör. detta har lett till att vi har en mycket bra realtion där vi kompromissat fram en hantering som passar oss båda, vi vet vart gränserna går.
Hon mår alldeles utmärkt som häst o har alltid varit den samma, hon är väluppfostrad o fullt hanterbar för de flesta med normalt hästvett.
Hon kommer gå i avel i år o eftersom jag inte kommer kunna ha henne hemma har jag lyckats få plats på det enda stuteri där jag vet att de kommer acceptera henne o behandla henne rätt.
DE kommer inte försöka uppfostra henne med våld.. De förstår sig på speciella individer o låter dem vara som de är o respekterar dem! DE finner samförstånden och därmed undviker de bråken.
Dessa människor respekterar jag högt o jag kommer vara närvarande den första tiden just för att de ska lära känna varandra o vistelsen ska vara trevlig för alla inblandade.
Så är det att ha en speciell häst
Jag gissar att Digger o hans skötare har en liknande relation o när han tog en tugga så brast det någonstans, skötaren vet att han kan bitas o var väl inte 100 uppmärksam på vad han gjorde.
Och läser man artikeln så ser inte skötaren det som en big deal..
Varför de skriver om det är väl för det fått nys om det o Digger är som sagt en elithäst o ett namn i travvärlden...