Stjärnhästen bet skötaren blodig

Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

KL

Jisses, vilket korkat sätt vissa resonerar på :mad:

Vet en tjej som NH tränade sin häst, en supersnäll häst tydligen som va helt otroligt lydig. Den sparkade hennes son... Minns dock ej hur allvarligt *tjalfe kom hit :p* men hingst eller inte så finns det inga garantier.

Sen är den löjliga pajkastningen så FRUKTANSVÄRT onödig. Ingen ras , ingen sport är bättre än någon annan :mad:

Men jag tror att man hetsar upp sig i onödan, en isolerade händelse går aldrig att skydda sig från. Men med en häst som man är fullt medveten om är opålitlig, är det skillnad.

Om man då väljer att låta hästen tävla vidare är ju upp till var och en, sen kan man ju spekulera i vad som gör den opålitlig. Eftersom man inte känner till det så bör man väl fundera på om hästen ens bör ha en karriär efter tävlingen som avelhingst. Men självklart, pengar styr så enkelt är det ju.

Tvivlar inte på att hästen anses ha ett högt avelsvärde för vissa, som den elaka kärring jag är så har den i mina ögon inget avelsvärde alls. Att springa fort är inte den enda merit en bra häst bör ha, den bör ha lite mer än så.

Pratade med en western-tränare en gång, en riktigt duktig sådan. Diskussionen handlade om bra och dålig hästar, och lynnes frågan kom upp.
Jag sade ungefär: "Men en riktigt bra häst med dåligt lynne då?"
Och fick till svar: "Vaddå bra? Då ÄR DET ingen bra häst. Punkt."

Samma svar har jag fått av flera duktiga ryttare på Island. De jag pratar med där resonerar ungefär "Hur mycket VM-potential det än finns i en häst så är det ingen BRA häst om den inte har bra lynne"

Nu vet jag såklart att det är helt olika sporter, och travfolket får göra precis som de vill, det är inget jag styr.
Personligen anser jag bara att det ovanstående kommentarerna är sundare än att avla på snabba hästar med lynnesfel.

Märkväl också, jag pekar inte ut Digger Crown personligen- om hans lynne vet jag ingenting. Han kanske är ett lamm vanligtvis, how could I know?

Tidningar du vet! De gillar ju att försöka göra hönor av en fjäder! ;)

Och att det blir diskussion på buke är ju bara som vanligt, här SKA ju diskuteras! Att sedan en och annan har hårdare åsikter än andra (slå ihjäl, idioter som råkar ut för sånt får skylla sig själva osv), det är ju bara spelets regler!

Fö så tycker jag det är ett svunnet fåtal elithästar som är SÅ skarpa i temperamentet. Hingstvana har jag inte, men jag har träffat på och hanterat fler än en häst som går/har gått på elitnivå. Min erfarenhet är att de oftast är coolare än "hobbyhästarna". Beror väl en del på att de är så vana att hanteras. Tex så har en häst i mitt förra stall gått SM innan han pensionerades och även tävlat svår hopp. Stallets bussigaste häst på alla plan! Ridmässigt, hanteringsmässigt och mot andra hästar.

I trav är väl enda kravet att de ska springa fort? Och förhoppningsvis så fort att det är fortare än övriga hästar i loppet.

Att då jag inte vill ha en sådan häst, det är en annan sak.

KL
Jag har blivit biten av Urbino. Tur det inte blev korv av honom.:angel:

Pratade med en western-tränare en gång, en riktigt duktig sådan. Diskussionen handlade om bra och dålig hästar, och lynnes frågan kom upp.

Jasså? Jag och de flesta med mig som håller på med trav anser att en häst som springer in 18 mille är en förbannat bra häst:grin:

:D

Ja nog har man blivit tuggad på fler än en gång! Speciellt lektionshästar tuggade glatt på mig precis som de tuggade på andra småungar.

Skillnaden tycker jag är när hästen hugger så hårt att det lossnar kroppsdelar eller behöver sys flertalet stygn. Då kan man tycker jag klassa dem som en sådan häst man ska passa sig lite för.

Jasså? Jag och de flesta med mig som håller på med trav anser att en häst som springer in 18 mille är en förbannat bra häst:grin:

Inte om den är "galen".

Nu retas jag lite med vilje faktiskt.

Men jag skulle inte vilja ha en opålitlig häst här på gården ens om den sprang in en massa pengar.

Notera att det är skillnad på hästar som har korrigeringsbara ovanor tex nafsar litet och en häst som är farlig på allvar.

Det finns faktiskt hästar som OAVSETT i vilken miljö de är i och vilka människor de hanteras av är farliga. Sådana ska man inte ha kvar anser jag.

/KT

Visst ska man passa sig. Aldrig roligt att bli biten.
Det jag opponerar mig emot är att hojta om folkilska och livsfara.

Men ska man hårddra det hela så kan blodvite uppstå av shettisbett också om det vill sig illa. Beror ju lite på hur bettet tar. Samt i artikeln tyckte ju inte skötaren att det var så farlig heller. Även inom sjukvården och veterinärmedicinen kan det ibland överdrivas.
Har varit med om vet studerande som ville sy en häst då den hade en 2cm lång rispa i skinnet. Det var inte ens HÅL i skinnet utan rispa av en pinne, ungefär som om man själv lekt lite för häftigt med en katt.:)

Då får väl kretsen runt Digger leva med att de har en obra häst med 18 miljoner på kontot då.

Jag tror som många fler att man behöver lite jävlar anamma för att kunna slå sig till toppen, och jag har full förståelse för att en stor stjärna får en viss frihet istället för att korrigeras för fulla muggar. Gör man en snabb jämförelse med mänskliga stjärnor hittar man exempel på exempel på stjärnor som kommer undan med lite av varje för att de ska hållas på gott humör och fortsätta prestera som stjärnor.

Känner inte skötaren men är fullt övertygad om att hästen hanteras proffisionellt.

Ja det är väl bra eftersom det inte hade blivit några 18 MILJONER för nån isåfall.

Eller så hade han varit en snäll häst nu. ( Om det bara rör sig om en hanteringsfråga).

/kt

För att få en häst att springa in stora summor pengar så är det en balansgång hur mycket frihet man ska ge hästen för att den ska ha gnistan kvar att ge det där extra. Och kretsen runt hästen tycks ha hittat rätt balansgång och skötaren tycker själv inte att det är någon fara att hantera hästen = ingen folkisken häst. Utan en häst med jävlar anamma som inte vem som helt kan hantera.

Och om du läste resten av mitt inlägg så ser du att jag är fullt medveten om att det är olika sporter, och att det dessutom är ett fullt personligt tyckande.

Äsch. Diskussioner, diskussioner. det enda det handlar om är ju trots allt högst personliga åsikter. Och en tolkning av vad som menas med "bra" och inte.
Pratar man alltid pengar när man tolkar "bra"? Eller är en bra häst en häst som får full pott på allt- lynne, tävlingsmeriter och avelsindex?
En aggressiv häst som springer j*vligt fort är kanske helt enkelt en bra tävlingshäst, inte en komplett, bra häst?

Men det har väl aldrig Lobys Alice skrivit, att den ska avlivas? Så vitt jag vet är det bara en här inne som tycker det... Och ta smällarna? Den här artikeln är troligen jäkligt uppskriven och överdriven, det är inget jäkla monster det handlar om även om han är lite vass (vilket de allra flesta hästar är som har sprungit in så här mycket pengar, det krävs helt enkelt ofta ett vasst humör för att ha den vinnarskallen som krävs), utan det är en vanlig häst som sprungit in 18 mille och därför har ett högt avelsvärde...

Och vaddå, alla inblandade vet ju att hästen är så här, de bryr sig inte särskilt så what´s the big deal?

Sedan kan ni ju sluta analysera att hästen har ont eller inte trivs, för då har ni ingen verkligehetsuppfattning och har defenitivt aldrig besökt Stig H´s företag...
Han behåller ingen häst som inte kommer till ro i stall och med hästskötare och en häst springer givetvis inte in 18 miljoner, vilket är ytterst få hästar förunnat, om den skulle ha ont eller inte trivas... Det är som att påstå att Milton hade ryggont under hela sin hoppkarriär..

Nej det skrev hon inte, men det var en annan som skrev det! Att om en häst biter ska den slaktas!! och att jag inte höll med om det efterom att det är så mkt som spelar roll i hästens naturliga beteende.
Och Ja, vill man inte kasterera för att hästen har ett högt avelsvärde får man isåfall stå ut att vissa hästar är sånna! INTE BARA DENNA HÄSTEN utan vilken som helst. Det finns ju mååånga anledningar till att den biter så varför kan man inte få analysera? det jag sa vara att det kanske hjälper att kastera den isåfall, om den håller på att bita.. men eftersom det är en såpass fin hingst så vad ska man göra? Hingstar är mer oberäkneliga än andra, i stort sett. Finns så klart jättemkt undantag..

"ett bra avelsvärde" - räknas inte lynnet med då? :S

Senast ändrad:

Enligt hästskötaren så säger hon ju att han har alltid varit opålitlig...

"En gång är ingen gång, men 2 gånger är en vana"..

Att det är en hingst är ingen ursäkt för att han får gå till anfall! Tvärtom så är detta en avelshingst som ska föra sina gener vidare o bör väl kanske då inte vara aggressiv :o

Men en hingst är så mkt mer än en "vanlig" häst. Den har så många mer bedrifter och hästar är inte gjorda från början av att vara i våra händer. Inte konstigt att det kan bli sånna här situationer, de använder sig bara av sitt naturliga beteende. Det kan som sagt bero på många anledningar, (här får man tydligen inte analysera). men som de säger så är hästen tydligen opålitlig. Men det finns ju en anledning till att den gör som den gör! Det ligger ju inte direkt i hästens plan att bita en människa blodig..

Jag säger bara med detta att jag tycker man ska ta tag i problemet istället för att avliva hästen, det är ju trots allt vi som sätter hästen i situationerna där de kanske inte kan förhandla på sitt naturliga språk..

Håller med. Och även om en häst för en viss typ av hästmänniska är både olämplig och opålitlig så kan ju samma häst vara helt ok för en van hästmänniska.

Själv så har jag ett chict ärr mitt i handflatan på höger hand. Som tonåring stod jag och gav favorithästen godis. En annan häst ska absolut dit med skallen och se om även han kunde få godis. Varpå "min" häst ilsket gnisslar tänder och lyfter på huvudet och surar åt den andra hästen.
Bara ett litet misstag där, han gnisslade tänder INNAN han slutade äta godiset i min hand. :angel:
Blev ett förvånansvärt stort ärr och blodet sprutade rätt rejält.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Stall Goops vita sagohäst har redan blivit en favorit. På unghästgården i Estland riktas alla blickar mot den unga skönheten. – Hon har...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Stjärnhästen död - kunde inte resa sig "Djupt tacksam över alla år". Stjärnhästen Rudolf le Ann har dött. Derbyvinnaren...
Svar
0
· Visningar
1 453
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) för stjärnhästen Toppstoet Lisa America har gjort sin sista start. 2010 års totalsegrare av Grand Circuit fick känningar...
Svar
0
· Visningar
686
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) en fin julklapp Paula Asterie matar sin ögonsten You Bet Hornline med morötter - från hästens rygg. På lördag kan Robert...
Svar
0
· Visningar
814
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama