Sv: Stigläder till fasta ringar på sadeln
Stigläder som löser ut har jag för mig jag sett NÅGONSTANS, men tror inte det var i Sverige och det är lääänge sen. Jag tror personligen inte på iden heller, eftersom man då skulle kunna åka på en redig markkänning om hästen tar ett sidohopp, man hamnar på sned och belastar en stigbygel för hårt och stiglädret släpper ut och där gliiiiider man av
Stigbyglar som löser ut vid fall finns ju och jag kommer nförskaffa mig ett par sådana såfort min ekonomi tycker det är en bra ide. Jag har ju också hela ringar. Tills vidare har jag säkerhetsstigbyglar med gummisnodd *kräks*
Byta ut ringarna borde gå utmärkt, fast man bör nog lämna in dem hos någon som är professionell på att sy, så det håller sen med. Frågan är dock om bananormade hållare, som på vanliga engelska sadlar fungerar, jag har lyckats fastna med stigbygeln UTAN att den halkat av hållaren, eftersom sällan det dras RAKT bakåt om man fastnar i ett träd. Så ärligt talat vet jag inte om du är hjälp av det heller?
Det mans kulle kunna göra är ju att mellan ring och stigläderfäste ha någon form av panikutlösning. Borde vara ganska enkelt att ha en liten 'tåt' upp till sidoringen (om du har sådana) eller liknande, som du kan dra i för att släppa lädret. Hur mycket det påverkar komfort och funktion med en dylik lösning vet jag inte.
/Alexandra - som ärligt talat aldrig bekymrat sig om problemet med snårig terräng ochs om fastnat EN gång (med öppna stigläderfästen, vilket inte hjälpte..) på 20 år =)