Sticker efter hinder

Sv: Sticker efter hinder

Jackie skrev:
Rid med graman! Och efter hindret, så ta tag i enbart gramanen! Det gör alltid jag, mina hästar är jätte lydiga!

Vilket bra tips. :smirk:

Jag har provat andra sadlar, men utan bättre resultat,
När jag trycker på ryggen, mankammen mm så visar han ingen reaktion.
Sadeln är utprovad för ca 3 månader sedan utav en sadelprovare...
Min tränare mfl har kollat om sadeln inte passar längre och enligt honom och ett flertal andra så passar den hästen bra.

Innan vi började med voltövningar, göra halt mellan hindren, travhoppning mm så var han lika het innan hindren som han i dagsläget är efter hindren.
Nu har vi lyckats att få honom cool innan hinder så nu är det bara problemet att få honom lika cool efter hinder som kvarstår.

Det är en del fullblod i honom så han har en tendens att stressa upp sig.

/Diana

Senast ändrad av en moderator:

Min erfarenhet av graman (rider/har aldrig ridit på det själv) är att det ofta gör mer skada än nytta, är det inte bättre att se till att hästen är lydig på marken, utan graman, istället...? :confused:

Hej! Jo jag håller med om gramanen. Om man dessutom använder den fel så blir det definitivt mer skada än nytta! Men jag har själv en Dponny som har varit väldigt het både före o efter hinder-alltid! Speciellt på träningar o dyl där han kände igen sej. Men så lade jag ner hoppningen för att tävla dressyr. Nu 1 år senare så gjorde jag "comeback";) på en lokal tävling o vilken comeback sen! Han var så lydig och fräsch som aldrig förr! Dressyren hjälper! Träna! Få honom mjuk och smidig. Träna halter, halvhalter, byten skänkelvikningar vägar o allt i lydnadsväg du kan komma på! :) Lycka till!

HAr lite samma problem. iaf i ena varvet. Min häst vill gärna kasta loss i hindret och skjuter iväg efter. iofs gärna detta även i trav och så... Jag tror att det beror på att han är väldigt svag i kroppen och orkar inte gallopera under sig utan kastar sig framåt istället. (min häst alltså, vet inte med din). Detta är ett jätteproblem i ena varvet men inte andra. Jag brukar överdriva och ta en halvhalt samtidigt som jag försöker "rida ihop" honom igen och fånga in bakdelen.... Rid jättesakta galopp på sma hinder.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 361
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 390
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar