Görs nu men kostar 2500:-Och nåt län (Jämtland?) erbjöd det inte alls då när jag steriliserade mig iaf :/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Görs nu men kostar 2500:-Och nåt län (Jämtland?) erbjöd det inte alls då när jag steriliserade mig iaf :/
Om man har tur. Jag hade det inte och det går ju heller inte att göra om.
Man slipper om man tar bort livmodern.För er som förklarligt nog inte hänger i mammaforum på fb så kan det vara bra att veta att Essure inte är 100% säkert. En förälder i gruppen blev gravid ändå och implantatet har hittats under huden på ryggen på hennes dotter Essures tillverkare är väl insatta i fallet så vi får väl se hur det kommer sluta...
Själv har jag också funderat på sterilisering. Har ett barn och är nöjd med det. Men jag har spiral som gör att jag slipper både mens och har minskad migrän så jag håller nog kvar vid det, tills det uppfinns en steriliseringsmetod som tar bort mensen
Ja jo, men då måste man väl äta en massa hormoner för att inte hamna i klimakteriet?Man slipper om man tar bort livmodern.
Nä? Äggstockarna är ju kvar?Ja jo, men då måste man väl äta en massa hormoner för att inte hamna i klimakteriet?
Ok, jag hade förstått det som att det inte finns någon metod som gjorde att man slapp mens. Men det är ju bra att det gör!Nä? Äggstockarna är ju kvar?
För er som förklarligt nog inte hänger i mammaforum på fb så kan det vara bra att veta att Essure inte är 100% säkert. En förälder i gruppen blev gravid ändå och implantatet har hittats under huden på ryggen på hennes dotter Essures tillverkare är väl insatta i fallet så vi får väl se hur det kommer sluta...
Själv har jag också funderat på sterilisering. Har ett barn och är nöjd med det. Men jag har spiral som gör att jag slipper både mens och har minskad migrän så jag håller nog kvar vid det, tills det uppfinns en steriliseringsmetod som tar bort mensen
Den väldigt säkra metoden funkar, jag har praktiserat den ett tag nuDet står i informationen man får att det inte är 100%
Det enda som är 100% säkert är väl att inte ha sex alls
Mina plantat är som sagt väl fastvuxna, tittade själv på ultraljudet så det ska nog mycket till om de börjar vandra iväg.
Tja, se hur det gick för jungfru Maria.... :-)Den väldigt säkra metoden funkar, jag har praktiserat den ett tag nu
De tar väl inte bort den som en åtgärd för sterilisering? Att ta bort livmodern kan leda till besvärliga komplikationer senare i livet.Man slipper om man tar bort livmodern.
Förmodligen inte. Vilka komplikationer kan det leda till senare i livet?De tar väl inte bort den som en åtgärd för sterilisering? Att ta bort livmodern kan leda till besvärliga komplikationer senare i livet.
Förmodligen inte. Vilka komplikationer kan det leda till senare i livet?
Jag fick upplysningen att risken ökar betydligt för inkontinens och slidframfall. Saker som fick mig att dra öronen åt mig.
Då hade jag väl haft tur eller en skicklig kirurg, har inte fått några biverkningar o det var ca 20 år sedan jag opererades.Exakt. Jag har en svårt inkontinent anhörig med ett framfall så stort att det ramlar ut.
Ja, då har du nog haft tur. Som @France säger, riskerna för inkontinens och framfall är stora.Då hade jag väl haft tur eller en skicklig kirurg, har inte fått några biverkningar o det var ca 20 år sedan jag opererades.
För min del gav det resultatet att polyperna i livmoderslemhinnan försvann men blöder gör jag ändå. Nu har jag det ändå såpass under kontroll att jag inte blöder jämt och med cyklapron i full dos blir det hanterbart men direkt efter blödde jag som "vanligt" dvs. jämt i flera månader utan uppehåll. Varför det håller sig till enbart mensveckan nu vet jag inte och bryr mig egentligen inte heller. Jag är bara glad att det fungerar. Planen var att ta bort livmodern eftersom besvären var så stora men dagen innan operationen träffade jag en annan gynläkare som insåg det jag var rädd för redan när det bestämdes, jag är fortfarande för sjuk för en så stor operation så planen ändrades till att bara ta bort livmoderslemhinnan. Med tanke på all endometrios och alla sammanväxningar jag har haft kunde de inte garantera att det inte blev en öppen operation och det hade min kropp aldrig klarat.Precis. Mina minskade rejält men har successivt ökat och ökar än. Smärtan med. Det informerades jag dock noga om innan. Växer slemhinna tillbaka så kommer blödningarna öka osv. Utebliven blödning hade de aldrig sett där jag op (stort sjukhus).
I början var min inte mer än typ en stänkblödning i 3 dagar. Räckte med trosskydd. Ingen smärta.
Nu blöder jag rejält i 4 dagar, rejäl smärta dag ett. MEN ändå bättre än blöda som en stucken gris i en vecka och smärtor inte ens morfin rådde på.
Jag blev och är lovad få plocka bort hela skiten om det inte fungerade/när effekten avtagit och det blir outhärdligt
Och precis som du säger - man kan göra det en gång och aldrig mer.
När jag gjorde de sa de att man kunde ha otur, och behöva göra om det efter några år. Jag har inte blödit en droppe sen jag gjorde min.
Men att varken äta hormoner eller blöda har gett mig en ny frihet, minst sagt.