Maléne

Trådstartare
Vad är bra underlag i en paddock? är sten jöl bra eller blir det flr tungt? jag är ute efter att ha grus/sand paddex och sånt blir för dyrt till en hobby paddock enligt mig och min plånbok.

Sv: Stenmjöl

Bara stenmjöl blir inte för tungt utan snarare för hårt, det bästa är väl stenmjöl och sand. Kan inte exakt vad som funkar bäst men det beror väl lite på ändamål sen finns det ju rätt många olika sorters stenmjöl också...

Okej det bästa är kanske att kolla lite med en bra veterinär och se vad dom tycer är lämpligast underlag så det inte blir för tungt, hårt eller löst?

Åk runt och prata med folk i din omgivning som har gjort ridbanor, och kolla vad du själv tycker om deras underlag.:idea:

Det har vi gjort o äntligen beslutat vilken kombination av material just vi vill ha.

Lycka till!!

Sand under och stenmjöl ca 1 dm ovanpå. Blir bra, har möjligtvis en tendens att bli ngt hårt när det regnar och är lite kallt, men absolut inte som asfalt. Jag avskyr för mjuka ridbanor så för oss passar det perfekt. Vi saltar någon gång under sommaren när det dammar för mkt. Beroende på hur tjockt lager med stenmjöl man har kan det blanda upp sig med sanden och till slut kanske man får fylla på men vi har haft det i 3 år nu och inte än behövt göra så.

Är det någon som har eu sand tror jag att det hette? det skulle inte frysa på vintern?

Stenmjöl är ett månste. Stenmjölet skall vara 3lagret i paddocken.
Det gör att det inte skall bli sönder ridet (tungt).
Ring och be om katalog av svenska ridsportförbundet.
Dressyr= lite hårdare
Hoppning= Lite mjukare
Allround= mitt imellan

Senast ändrad:

Åk runt och prata med folk i din omgivning som har gjort ridbanor, och kolla vad du själv tycker om deras underlag.:idea:

Det har vi gjort o äntligen beslutat vilken kombination av material just vi vill ha.

Lycka till!!

Instämmer i ovanstående tips/råd! Man tycker så olika och vill ha så olika typ av rid-underlag så det är det bästa att bilda sig sin egen uppfattning utifrån ens egna förutsättningar och ändamål.

Vad är bra underlag i en paddock? är sten jöl bra eller blir det flr tungt? jag är ute efter att ha grus/sand paddex och sånt blir för dyrt till en hobby paddock enligt mig och min plånbok.

Jag har lagt stenmjöl som enda material tom då botten var självdränerande.
Jag har haft den i 2 år nu och den är suverän, inte för mjuk och inte för hård. Ett stort plus är att att den inte behöver "sätta sig", det kan ta lång tid innan den blir som det var tänkt men så var det inte för mig och alla som kommer hit frågar hur vi lyckats med denna padock. Det är kul inte minst för plånboken.

Stenmjöl är ett månste. Stenmjölet skall vara 3lagret i paddocken.
Det gör att det inte skall bli sönder ridet (tungt).
Ring och be om katalog av svenska ridsportförbundet.
Dressyr= lite hårdare
Hoppning= Lite mjukare
Allround= mitt imellan

Alltså är det inte dressyrryttarna som vill ha underlaget lite mjukare, hoppryttarna vill väl ha aningens hårdare underlag......

jo dressyrryttare vill ha djuuuupt underlag så hästen får mer "schwung". undra varför så många dressyrhästar får gaffelbandsskador. :cool:

/själv dressyrryttare men med paddex underlag som aldrig blir tungt

Frågade farsan om stenmjöl, han har anlagt några ridbanor, emn han tycker det är alldeles för dammig, man ska använda det under eller blandat med ngt annat material.

okej läste om eu sanden och den skulle inte damma mycket? Pratade med en grus försäljare och han tycker att beroende på underlag så något grövre för dräneringens skull sedan mursand, men inte för mycket det är då det bli tungt, bättre att fylla på när det åkt ner i dräneringen istället.
Vad tror ni om det?

Stenmjöl är mycket bra. Bättre än sand, då det blir ett fastare underlag.

Hälsning Maja

jag ska blanda stenmjöl och sand och lägga uppe på min paddock där är det drenerat och mackadam ligger där nu.
men hur gör man för att inte ogräs ska ta sig igenom?

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 200
Anläggning Hej! Till våren ska vi bygga en paddock. Den kommer vara extremt genomtänkt och noggrant gjord men billig. Vi har uteslutit en hel del...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 625
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar