1. Vill inte ha "hela" paddocken av gummiflis och vill inte ha "hela" av träflis. Tycker om båda lika mycket men vill samtidigt inte ha för mycket utav dom pga egna och andras erfarenheter. Just dessa två material har vi tillgång att få tag på billigt (självklart miljövänligt) i närheten. Vet flera som blandat dessa två. Gruset vill jag ha för det är lixom det vanliga trygga materialet och vill ha en grund med lite tilläg satt säga. Och sen benmjölet behöver jag nog inte ens förklara. Det är alltså inprimcipt 3 olika underlag endast. 45% grus & 30% fin tillägg,( 25% stenmjöl ).
2. Jag frågade inte efter folks erfarenheter utan efter vad folk tror och att man gärna får skapa en diskution.
3. Procent använder man (iaf vi och de vi känner) innan man tar steget att mäta och ta reda på hur stor paddocken ska vara för att sedan ta reda på hur mycket material som behövs. Eftersom vi inte bestämt oss över material ännu har vi ingen användning av att ha paddock måttet ännu och iom att paddocken ska byggas till våren så är det inte heller bråttom. Du skrev att blandningarna i procent blir svårt att svara på, har inte någon fråga ang det heller som tur e
Endast hur man TROR själva blandningen kommer bli.
Sen hade det blivit en alldeles för rörig text med massa mått och diametrar.
Jag förstår inte.
Menar du att delar av paddocken skulle ha gummi, andra delar skulle ha träflis?
eller tänkte du liksom vispa ihop alltihop och sprida ut över hela ytan?
Benmjöl behöver du verkligen förklara.
När jag lät bygga paddock valde vi först ut ytan.
Sedan tog vi (eller ja, min pappa då) bort en massa träd.
Sedan sprängdes det bort en liten bergknalle.
Sedan schaktades natursand (jag hade tur och det är ren, fin sand där jag lät anlägga paddocken) som grund. Ytan stampades ordentligt, maskinellt.
Däri (har jag för mig, kan minnas fel) lades dräneringsrör, sedan duk.
Därefter väg-grus som bärlager, 30cm har jag för mig men det kan vara mer.
Sedan stampades det igen.
Som topplager har jag 15 cm "travbanegrus" - vågar inte ha synpunkter på vad det är för blandning, men det blev en fast ridbana som är i stort sett underhållsfri. Nu, sju år senare, har det börjat växa pyttelite gräs här och där. Sladda har inte behövt göras mer än två gånger hittills (men till sommaren behövs det antagligen).
Underlaget är nog lite för stumt för högre hoppning men är utmärkt för dressyr och islandshästar.
Gruset av olika typer beställde och hämtade entreprenören vid ett lokalt grustag/stenbrott/vaddetnuheter och det var också entreprenören som hade koll på vad som skulle göras när, var, hur.
billigt blev det inte, men bra.