Sv: Stenmjöl

jag ska blanda stenmjöl och sand och lägga uppe på min paddock där är det drenerat och mackadam ligger där nu.
men hur gör man för att inte ogräs ska ta sig igenom?

Ogräs kommer in ovanifrån också, så det kommer hur som helst. Sladda regelbundet och rid mycket och ha inte för stor paddock :idea:

Frågade farsan om stenmjöl, han har anlagt några ridbanor, emn han tycker det är alldeles för dammig, man ska använda det under eller blandat med ngt annat material.

I de lägen det blir för dammigt så kan man 'salta' (natriumklorid), det har i alla fall fungerat för oss. Dock är vi bara en handfull användare i vår paddock.

Vi la en dm stenmjöl och efter att det packat ihop sig och blivit hårt så la vi på några cm sand i två omgångar (totalt ca 5 cm). Jag tycker att det blivit bra.

Vattna och sladda ofta, speciellt i början. Och så salt för att binda damm och göra att det inte fryser.

Paddex kostar (inkl. lev till skåne)
20x40: 60000
20x60: 90000
inklusive moms.

Inte dyrt!
/Mike

inklusive moms.

Inte dyrt!
/Mike

Hmm... ganska ok pris...
Blir lite nyfiken nu:
Vad ska man ha för underlag under Paddex då?

//Jezz

Inget underlag ska behövas.

Till Mike:

För min plånbok så är det lite för dyrt jag ä 23 år och är glad att jag kommer att få ta lånet på 1.5milj så jag kan köpa gådren då behöver man inte lägga närmare 100tusen på en paddock som typ bara kommer att användas utav mig? det är min tanke när jag kan få en bra för kanske 20.000 finns grävmaskin på gården har gått transport utb så där igenom kan jag fixå gratis körning utav materialet. så det känns som ett mycket bättre alternativ för mig, kanske mer jobb men jag är inte arbetsskygg.

När vi la vår ridbana dränerade vi bra med bergskross i botten så att vattnet har nånstans att ta vägen,sen la vi duk, 1 lager med 0.18 och sen stenmjöl blandat med naturgrus. Finns ingen bättre ridbana, den håller i alla väder (men den fryser). Var bara försiktig, lägg inte på för mycket grus i sista lagret, vänta och lägg på mer senare istället. LYCKA TILL :p !

Vi fick offert på 20*40 ridbana i våras. Vi skulle få betala 40 000 kr.
Det tycker jag är billigt.(Men då är den bara dit körd och lagd i stora högar........alltså krävs lite mer jobb.)

Gar vattnet igenom stenmjolet nar det har packat sig eller vart tar vattnet/regnet vagen - bor i ett regnigt omrade och har dranerat med slangar + stenar och ska lagga matta innan stenmjol/sand. Vilken typ av stenmjol har ni anvant er av (storlek/ar). Laste Ridsportforbundets rekommendationer 10cm stenmjol, sedan 10 cm 0-4 mm sand och 5 cm grusig sand (vilka storlekar pratar vi om da?) eftersom jag inte bor i Sverige forsoker jag fa sa mycket detaljer som mojligt for att fa tag i ratt sorts kombination av stenmjol och sand.

Mitt tips: Lägg inte in så mycket sand som ridsportsförbundet skriver, det kommer bli en jättedjup och mjuk bana då...

Vi använde stenmjöl 0/4 som vi vattnade och packade och lät ligga till sig ett tag (och red på ett tag). Sedan när det började bli hårt la vi på ca 5 cm "sandningssand" 0/8 i två omgångar. Det blir bra tycker jag, men det blev nästan för mycket sand bara det där.

Sanden ska ha kantiga korn, inte det som brukar kallas natursand som är runda korn utan det ska vara krossade korn. Annars blir det också lätt för mjukt eftersom kornen inte packar sig utan bara rullar undan.

Hur det går med regn har jag inte så stor koll på eftersom jag har ridhus, men när vi vattnar banan så sjunker det ju i alla fall ner... Så nog borde det väl funka bra bara ni har bra dränering i botten!

Vilken typ av stenmjol (oversatt blir det quarry dust) anvande ni och hur manga cm la ni in? Jag ar fortfarande lite osaker om vi ska anvanda stenmjol eller inte pga regnet. Nu nar det har regnat oavbrutet i en vecka ar underlaget torrt sa draneringen funkar bra. Risken med stenmjol ar kanske att vattnet inte gar igenom. Gar det bra att skippa stenmjolet och bara lagga sanden direkt pa mattan eller behover man nagot annat ovanpa mattan i sa fall?

Vi har hittat en sand typ som verkar ok med olika sorters korn i olika storlekar, tvattad cementsand (washed granulated concrete sand) som jag hoppas blir bra som topp. Tanker folja ditt rad och bara lagga in 2,5 cm till att borja med och toppa upp efterhand.

inklusive moms.

Vår ridbana, 20x40, klar i maj 2007, gick på 150 000 inklusive moms. Hälften avsåg arbete och maskiner, den andra hälften var kostnaden för Paddexen (266 ton).

Immer

Gar det bra att skippa stenmjolet och bara lagga sanden direkt pa mattan
Nej det skulle jag inte rekommendera. När man rider så kan det bli rätt rejäla gropar i sanden, ner till stenmjölet och man vill INTE att mattan ska komma upp till ytan. Varken när man rider eller när man sladdar eller kanske i framtiden harvar banan. Dessutom gör stenmjölet att det blir en jämn och fast yta under sanden.

Jag tror inte att det blir något problem med att vattnet inte sjunker igenom stenmjölet om det är så bra dränering under.

Jag vet inte om vårat stenmjöl hette något speciellt, finns det olika sorter av det också? Ca 10 cm stenmjöl la vi uppe på geotextilen.

Tack AnnaA - jag har forhort mig med flera olika arena byggare och sten/sand leverantorer i vart omrade och alla lagger minst 10 cm sand direkt pa membranet och sedan rekommenderar de ytterligare 5-10 cm av textil material eller gummi. Problemet som jag ser det har ar att de flesta ridbanor ar alldeles for djupa och hala men det ar inte latt att vara "utlanning" och gora nagot som ingen annan gor. Om jag star pa mig och lagger pa stenmjol forst maste det ju fungera for om det da star vatten pa ridbanan, da ar det ju bara mitt fel. Onskar att jag hade mer erfarenhet av att bygga utomhus ridbanor.

Om jag star pa mig och lagger pa stenmjol forst maste det ju fungera for om det da star vatten pa ridbanan, da ar det ju bara mitt fel.
Jo det vore förstås pinsamt... Och jag har som sagt ridhus så du bör inte lita på mig heller i den frågan ;)

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 553
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 200
Anläggning Hej! Till våren ska vi bygga en paddock. Den kommer vara extremt genomtänkt och noggrant gjord men billig. Vi har uteslutit en hel del...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 625
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar