Steloperation

MoQ

Trådstartare
Undrar om det är någon här inne som har stelopererat ländryggen?
Vill gärna veta lite hur det har gått efter och hur länge ni har fått vänta med att jobba,rida,träna mm?
Själv opererad för drygt 2mån sedan på 2 nivåer och mår faktiskt riktigt bra nu,men min doktor har jag inte träffat sedan operation och nu dröjer återbesöket ytterligare 1 månad (trots att jag var lovad innan midsommar).
Jag har 6 titanskruvar och stag samt benmassa.
Så berätta gärna för mig om era erfarenheter!
 
Sv: Steloperation

Är själv opererad med 5 skruv o stag. Dock ej stelopererad. För mig kommer det ta minst 4 månader tills jag får börja jobba/rida/lufta tyngre saker. Är snart 2 månader sen olyckan o operationen och jag är mycket bättre. Klarar mycket mer nu, men är långt ifrån bra. Har pratat med andra som varit med om samma sak o de flesta har de tagit runt 6 månader innan de klarat av att rida utan smärta.

Har även en kompis med skolios (stavning?) Som stelopererade hela bröst ryggen. Idag 2 år senare har han inga problem alls :). Har även en bekant som stelopererade ett par kotor i länden förra året. Henne gick det inte bra för. Hon hade ondare efter operationen än innan. Tyvärr tog hon livet av sig för några dagar sedan. Vet inte hur länge det tog för henne innan hon kunde jobba.
 
Sv: Steloperation

Har själv levt med konstgjord kota och stelopererad ländrygg i snart 20 år, det går bra att rida ( så länge man inte slutar, då är det svårt att komma igång igen).

Jag kunde rida efter 6 mån, provade efter 3:o, det gick inte ens att skritta, så jag väntade ut de 6 mån som läkaren sagt att jag skulle vänta...
Jag har lite svårt för hästar som sparkar bakut, annars har det gått bra att rida. Även att trilla av har gått bra:D
Mitt tips är att se till att håll dig vältränad, ffa bålmuskulaturen, jag jobbar på att få tillbaks den, tappade lite väl mycket under mitt riduppehåll.

Träna började jag med direkt, jag blev utskriven med en ask citodon och orden 'gör allt som inte gör ont'. Det är ju lite relativt vad ont är, så jag körde på:p. Jobba började jag göra på deltid, 4h/dag efter 1½mån och heltid efter ytterligare några månader. Red in min unghäst efter 7-8mån efter olyckan och sen dess har jag ridit tills jag var tvungen att ta bort honom (snart tre år sedan), då fick jag ett ofrivilligt riduppehåll och kroppen rasade, så nu jobbar jag på att komma tillbaka i gammal god form.
 
Sv: Steloperation

Är själv opererad med 5 skruv o stag. Dock ej stelopererad. För mig kommer det ta minst 4 månader tills jag får börja jobba/rida/lufta tyngre saker. Är snart 2 månader sen olyckan o operationen och jag är mycket bättre. Klarar mycket mer nu, men är långt ifrån bra. Har pratat med andra som varit med om samma sak o de flesta har de tagit runt 6 månader innan de klarat av att rida utan smärta.

Har även en kompis med skolios (stavning?) Som stelopererade hela bröst ryggen. Idag 2 år senare har han inga problem alls :). Har även en bekant som stelopererade ett par kotor i länden förra året. Henne gick det inte bra för. Hon hade ondare efter operationen än innan. Tyvärr tog hon livet av sig för några dagar sedan. Vet inte hur länge det tog för henne innan hon kunde jobba.

Då får vi hoppas att vi tilllhör dem som blir bra!
Även jag är oerhört mkt bättre och det går framåt för varje vecka,därav min otålighet att komma igång. 2 hästar som vill bli ridna,men det är skönt att de kan gå på bete nu och att snälla kompisar rider ett par dagar i veckan och att jag faktiskt klarar av att longera och borsta dem!

Så tråkigt med din bekant där det inte gick bra. Måste vara förfärligt och att inte få bra hjälp med detta.

Lycka till!
 
Sv: Steloperation

Har själv levt med konstgjord kota och stelopererad ländrygg i snart 20 år, det går bra att rida ( så länge man inte slutar, då är det svårt att komma igång igen).

Jag kunde rida efter 6 mån, provade efter 3:o, det gick inte ens att skritta, så jag väntade ut de 6 mån som läkaren sagt att jag skulle vänta...
Jag har lite svårt för hästar som sparkar bakut, annars har det gått bra att rida. Även att trilla av har gått bra:D
Mitt tips är att se till att håll dig vältränad, ffa bålmuskulaturen, jag jobbar på att få tillbaks den, tappade lite väl mycket under mitt riduppehåll.

Träna började jag med direkt, jag blev utskriven med en ask citodon och orden 'gör allt som inte gör ont'. Det är ju lite relativt vad ont är, så jag körde på:p. Jobba började jag göra på deltid, 4h/dag efter 1½mån och heltid efter ytterligare några månader. Red in min unghäst efter 7-8mån efter olyckan och sen dess har jag ridit tills jag var tvungen att ta bort honom (snart tre år sedan), då fick jag ett ofrivilligt riduppehåll och kroppen rasade, så nu jobbar jag på att komma tillbaka i gammal god form.

Härligt att höra att du klarar att rida!
Det ger mig hopp!
Sjukgymnasten tyckte att jag hade ovanligt bra bålmuskulatur redan nu,trots 13 år med svåra ryggsmärtor,men jag red ända tills dagen före op,trots gräsliga smärtor.
Snabbt du var tillbaka på jobb med! Imponerande!
Jag har dessvärre 5mil till jobbet enkel resa,vilket försvårar det hela lite,annars hade jag gärna börjat deltid redan nu!
Ser verkligen fram mot att komma upp på hästryggen igen,så vi får väl se när jag testar...Men,känns det inte bra,sitter jag av direkt!
 
Sv: Steloperation

Jag har stelopererat ländryggen för ca 8 år sedan.
Funkar bra att rida. Kan väl göra allt jag gjorde tidigare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 430
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 415
Senast: Javan
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 967
Senast: Magica
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp