Stel i bogarna?

F

Fannyyy

Hej!
Jag har ett svenskt halvblod efter Bellini (om någon vill veta). En väldigt känslig häst med MYCKET motor!

När jag rider så är han väldigt vinglig och framförallt stel i bogarna. Hans bakdel däremot åker ut överallt hela tiden. Han är starkare i höger sida, trycker ut höger bog samtidigt som vänster bakben åker ut.
I "Dressyr med Kyra Kyrklund" (sid 56 och 57) beskriver hon situationen väldigt bra och det är precis så det är för oss. Hon skriver: "Man måste rätta in bogen på bakdelen (motorn - kraftcentrum - sitter i bakbenen och framdelen är därför lättare att flytta)". "Det är alltså vänster sida som är problemet i exemplet. Så länge hästen inte tar stöd på vänster tygel utan bara försvarar sig genom att vara stel och stark i höger sida, kan man inte ge efter på höger tygel. Man måste ha kontakt på en sida för att kunna släppa efter på den andra tygeln. Eftersom hästen ger efter först när ryttaren har givit efter, måste man i det här exemplet få kontakt med vänster tygel, så att man kan släppa efter på den högra."

Detta är ju väldigt bra beskrivet, men jag har ändå några frågor som hon inte skriver om. Ni kanske kan besvara dem?

-Hur ska jag göra för att kraftcentrum (motorn) ska komma i bakdelen och inte framdelen? Övningar, massage, stretching?

-Eftersom min häst är väldigt pigg, springer han iväg när jag lättar på tygeln (Jag vet! Hästen måste vänta.) Jag övar självklart på detta men det krävs en hel del träning. Hur ska jag då någonsin kunna lätta på höger tygel för att han ska kunna ta stöd på vänster tygel, som han inte lyssnar på? Tips?

- Min mamma är massör (för människor) och har känt igenom hans muskler, känner vissa spänningar och stelheter i hans bogar. Har ni bra övningar, massage, stretching eller tips för hur vi ska få dem mjuka och avslappnade?

Till slut vill jag säga tack på förhand, och förlåt för att jag har så jobbiga och långa inlägg.. :o

/ Fanny :bow:

Sv: Stel i bogarna?

Strech är ju som sagt väldigt bra efter varje ridtur.:)
Tänkte på din mamma o massagen.

Hon ska kunna "gå in" med fingrarna innanfor bogbladet någon centimeter om han är någorlunda mjuk.

Möter hon på motstånd direkt så har han en spänning som måste lösas.

Problemet kan sitta var som helst. Problem i munnen, nacken, över manken, kotorna .... ja precis var som helst. Har du kollat mun o sadel så är ju en del problem lösta. Men det är svårt det här med hästars spänningar
Tyvärr.....

Lycka till

Börja med att fundera ut varför hästen låser sig i bogarna.
Ligger sadeln bra? är det den som lör så bogarna låser sig?

Efter du har hittar problemet så ta hjälp utav en bra tränare som hjälper dig med övningar för att få det att släppa.

Jag har precis kommit igenom samma sak med min ena häst.

Att den är efter Bellini är väl tämligen ointressant, men hur gammal är den? Och på vilken utbildningsnivå?

Det skiljer ju en smula på en fyraåring och en äldre häst.

Som Inka-90 skriver så bör du fundera på varför den är låst i bogarna, är det ett ridmässigt problem så tror jag mer på lösgjörande ridning är massage och streching.

Att den är efter Bellini är väl tämligen ointressant, men hur gammal är den? Och på vilken utbildningsnivå?

Det skiljer ju en smula på en fyraåring och en äldre häst.

Som Inka-90 skriver så bör du fundera på varför den är låst i bogarna, är det ett ridmässigt problem så tror jag mer på lösgjörande ridning är massage och streching.

Det är en valack 12 år (-97), utbildad ca medelsvår. Tävlad t o m LA:6, dock inte med mig på ryggen. Jag har haft honom från januari detta året. Tränar varje vecka för en väldigt bra tränare som hjälper mig. Jag tror att det har mycket med mig att göra, men även att han är stel i sidorna. Sadeln har han haft länge så det ska inte vara några problem... Tack så mycket allihopa!! :)

Det kanske är just det som är problemet, att han har haft sadeln för länge utan att den blivit kollad.
Om du har en duktig tränare så kan denne hjälp dig med ditt problem.

Massage och stretchning är ju bra :) Massera innanför bogbladen, är hästen spänd är det svårt i början men efter ett tag kmr du märka att det går lättare och att hästen är mjukare :).

Har för mej att det är i boken "Friskare häst" det står i hur man gör :), jag har iaf gjort det på mina hästar och jag tkr att det hjälpt :)

Sen ska det finnas någon sida där det är bilder på stretchning, men hittar den inte nu :(.

Men annars skulle jag ta ut en ET lr nått som kan ge mer specifika tips på vad din häst behöver för massage och stretchning :)

om hästen och sadeln är okej i övrigt skulle jag ta ut en duktig ET! det kan hända att hästen har låsningar och inte bara är spänd i musklerna, och det är svårt att komma åt med enbart massage. ETn kan troligtvis även visa lämpliga stretch- och massageövningar.

min häst var sned från svans till nacke när han kom, det hade jag troligtvis aldrig kunnat mjuka upp med enbart ridning och stretchning. vår ET har gjort underverk på 3 behandlingar under våren och nu är det verkligen en helt annan häst!

han var som din (som det låter) i början, (fast tvärtom) sköt ut vänster bog och var stum i vänster tygel, vek halsen åt höger och tog inte stöd alls på höger tygel. i princip var han som en högerböjd banan.

det kyra pratar om stämmer med hur jag upplever det också, men det svåra är ju att lyckas komma åt det. jag tänkte först att det var vänster bak som var problemet, att vänster bak inte var tillräckligt aktivt, eftersom han blev stum i vänstersidan. det var förstås en del i det hela, men det var först när jag fick igång höger bak ordentligt som hästen rätade ut sig.
(genom att ha en stadig, men ganska passiv vänsterskänkel och en vänsterhand som inte låter hästen bita sig fast, och en starkt drivande högerskänkel, samt en mjuk men stadig högerhand som ber hästen ta stöd)
högerskänkeln ber hästen ta i med sitt högra bakben och räta ut sin högersida (som är kortare än vänster) och handen fångar mjukt upp och låter hästen ta stöd. vänster ligger stadigt och rider in vänster bog.
börja i skritt, är mitt tips, när hästen är rak kan man(om det fortfarande behövs, det gör det troligtvis) leda in framdelen på bakdelens spår.

min häst jobbades mycket i skritti början. skolor, sidvärts, tempoväxlingar, där ett av målen alltid var att han skulle kunna räta ut båda sidorna lika mycket och bli RAK, det är ett evighetsjobb att rakrikta en häst, men det går med lite jobb :)

Min gamla dam har haft samma problem..varit stel i bogarna. Det märks tydligt att hon är sämre i ett varv, vill hela tiden in mot mitten. Min hästmassör sa att skritta, skritta och skritta var det bästa. Hon gav mig ett tips på en övning som gick ut på att man bygger en fyrkant av hinderstöd. Sidorna ska vara så lång som en bom är. Sen lägger man ut bommar som "sidor". På en sida höjer man bommen i ena sidan, på en sida kan man höja lätt som det blir som cavaletti. Sen rider man tvärs över fyrkanten, svänger t.ex till höger för att igen rida in i fyrkanten. Att hela tiden byta sida och vara noga med att BÖJA ordentligt runt hinderstöden + att hästen måste lyfta sina fötter skulle tydligen vara bra för stela bogar. Hoppas du förstår vad jag menar!:p

Nu gjorde jag aldrig den här övningen, men kan tänka mig att den är bra. Min häst har nu stått ute dygnet runt, flyttat hem till vår gård, samt vilat upp sig. Massören sa att hon inte hade en enda spänning i kroppen! :) jag tror på miljöbytet som största orsaken!

Skulle rekomendera att du anlitar en bra kirpraktor som kan lösa upp eventuella låsningar och ge dig tips på förebyggande träning och strechning.
Mitt sto fick en kraftig låsning i högerbog, detta var i samband med igångsättning efter en lång konvalecent. Jag har en mycket bra ET till min totto så jag åkte till henne. Efter mycket hårt slit fick hon upp låsningen och sen dess har hon inte haft några problem. Jag fick stretchövningar som jag gör efter varje ridpass så nu fungerar allt perfekt! Lyck till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama