Hej Classica!
Nu har jag bara läst ditt första inlägg och vet inte vad som har sagts innan mig, men inom NH principerna ska man ALDRIG använda sig av "snabba utvägar" eller våld, det håller inte i längden och får absolut inte hästen att lita på dig.
jag har själv bla en 2 årig hingst som är NH hanterad sedan födseln så han är som en hund. Går lös efter mig, struntar helt i stona när han är i min närhet. Gå aldrig ut ur hagen om man öppnar grinden helt.
Kort sagt så har kön/ras/ålder osv inen som helst betydelse.
Men det du bör tänka på är att först och främst kolla upp VARFÖR hästen gör som den gör, varför stegrar han? jag har jobbat med många olika hästar och mins väl ett 2 årigt sto som var "omöjlig" vid all hantering. Ägaren fick ta på henne stigbett, hingstkedja, spö, hjälm och skyddsväst bara för att leda hästen till och från
hagen(!) . I boxen fick hon mest stå för sig själv för att hon sprakade, högg, trängde upp folk i väggarna och stegrade sig mot dom.jag kan inte säga något utan att själv ha hanterat din häst, för att om du tex säger att han gör nåt av en anleding så kan jag se en helt annan anledning eftersom jag kan finkamma hans signaler och du kanske inte har uppfattat dom små signalerna han sänder, men i hennes fall var stegringen pga obehag vilket det är i dom flesta lägen på ett eller annat sätt, men det finns också ännu ett allternativ och det är misstolkning/fel inlärning av signaler (tex. att hästen har nån gång stegrat för att sätta gränser, sen har det visat sig att ryttaren/människan "lagt sig" för hästen och på det sättet har hästen lärt sig att; så fort jag stegrar mig så slipper jag göra det där/obehaget försvinner", båda dom här allternativen är dom ända jag kan se och har sett när det gäller oönskat beteande.
Det du måste göra nu är att stadga ditt förtroande mellan dig och din häst. Hästen litar helt enkelt inte på dig (såvidare den inte har ont), kanske är det precis som med det 2åriga stoet att den känner obehag, i hennes läge var det att lämna tryggheten (stallet) eftersom hon inte litade det minsta på sin ägare plus alla obehagliga ONÖDIGA saker som gjorde illa henne.
Så vad jag gjorde var att först kolla att hon inte hadde ont, vilket hon inte hadde, sen tog jag och marktränade henne i lina och sedan i lös ridhuset. efter det gick hon lös efter mig ute utan att ifrågasätta mig eller mitt ledarskap, nu står hon lös när hovslagaren är där och ska verka hovarna.
För att nu återigen återgå till dig och din så ska du helst ta en NH kunnig elelr tränare och låta honom visa några övningar ni kan göra för att stadga upp erat förtroande och med tanke på att jag inte själv varken har sett dig jobba med din häst eller själv jobbat med den så kan även tränaren
se var problemet ligger.
kanske har du för mycket tyngd i handen när du leder, eftersom hästar av naturen är mottrycksdjur (ett beteande som man tränar bort genom NH) så trycker han därför tillbaka när han känner flycktinstinkten och när du drar ännu mer så drar han ännu mer och det bottnar tillslut i att han har lärt sig att han är starkare och därmed vinner eran lilla kamp...
det du måste göra främst är att aldrig låta hästen gå över dig eller gå bredvid dig, hästen har sin position BAKOM dig, ett par meter (3-1) är lagom, går hästen om dig så är det bara att vända tvårt och gå åt motsatta håll, då lär sig hästen att det bara blir jobbigare om han springer om dig och kommer därför sluta göra det, som sagt, inga slag, ingen skarp onödig utrustning, bara synt förnufft och harmoni. Du ska alltså alltid ha dom lättaste/säkraste/smartaste och bästa lösningarna på vad ni ska göra och HUR från hästens perspektiv, eftersom hästar är liksom vi människor egoister och lata av naturen så kommer den därför att välja dina allternativ, speciellt sen när du förhoppningsvis blir ledare!
Om du förljer dessa råd får du snart en häst som är lika lugn som den snällaste lilla knähund.
Det finns såååå mycket mer att berätta och tippsa om så att jag skulle kunna sitta här i dagar men nu orka jag inte skriva mer...
Du kan emaila mig om du behöver veta mer eller har frågor (dalarhasten@hotmail.com)
Lycka till nu! och använda ALDRIG våld eller skarpa saker/hjälptyglar/extra utrustning (=djurplågeri och skräp) inom erat förhållande!
Kom ihåg; NH håller i längden, hästen är inet dumt djur, det lär sig snart att bettet inte kan hindra den från att stegra sig utan då får du ta till med hårdare metoder tills att hästen bryts ner mentalt (vilket man såklart inte vill) eller tills att hästen bli rent av livsfarlig att hantera av en som INTE kan nåt om NH.
Mvh Rose