Sv: Stegrar lätt -vad gör man?
Kom ihåg att hästar som står på bakbenen inte gör detta för att det är kul, det är ett otroligt energislöseri, något som hästar sällan roar sig med.
En häst som stegrar sig gör ju allt annat än går framåt, om jag var dig skulle jag göra så här. Släng upp dottern, om hon törs, ställ dig själv på marken gärna med en långpisk. Sen gäller det att läsa ponnyn, försök hitta den där sekunden innan den står på bakbenen. Har den gått upp på bakbenen är ju skadan redan skedd. Och när den börjar förbereda sig för att stegra sig, ofta så "krullar" hästen ihop sig eller blir istadig. Då är det full fart frammåt som gäller, därav långpisk. Driv från marken med långpisken, naturligtvis slår du i backen med pisken aldrig direkt på djuret, samtidigt som din dotter driver, ryt gärna till åt den, att här är det frammåt som gäller och inget annat trams. Även om ponnyn nu far iväg i 190km/h så är den beröm som gäller. Sätt gärna på ett snöre i sadeln eller runt halsen som dottern kan hålla sig i om det blir otäkt. Så här har jag i alla fall löst problem med hästar som står på bakbenen. Lycka till!