Stegrar lätt -vad gör man?

N

Nalle Puh

Min dotters c ponny har väldigt lätt för att resa sig på bakbenen om man "går på" honom i ridningen. Både jag och dottern tycker att det är otäckt, och jag är rädd för att han snart inser att man kommer undan genom att resa sig. Kan någon ge oss något bra tips? :rofl:

Sv: Stegrar lätt -vad gör man?

Det är nog bäst ni tar ut en bra tränare som hjälper er med detta. Det kan åxå vara så att den inte gillar att göra de övningar hon gör. Vissa hästar är anpassade för en viss gren,det är som med oss människor,alla tycker olika saker är kul.
Eller så förstår den inte vad det är för sorts krav ni ställer.Den kan även ha ont någonstans som gör att det hindrar den från att vara din dotter till lags. Då för att få smärtan att försvinna försöker den komma undan med att visa det genom att tex. stegra. Ta ut en veterinär eller massör som ser över ponnyns kropp. Lycka till :)

Jag tror inte att det beror på smärta, jag bad veterinären kolla honom allmänt när vi vaccinerade sist och häromveckan blev han kollad av en kiropraktor som inte hittade något som borde utlösa det här. Jag tror helt enkelt att han har lätt för att ta till stegrandet och att det blivit en dålig vana. Jag har låtit äldre och duktigare tjejer prova honom, men alla har gett sig när han börjat småresa sig och då har det väl blivit ännu mer befäst. Tränaren min dotter brukat rida för vill inte rida honom själv då hon tycker att hon är för lång för honom. Hon har försökt få min dotter att helt enkelt inte ge sig utan fortsätta driva på, men min dotter vågar inte så nu vill hon istället helst inte rida för tränaren... Hur mycket orkar egentligen en arabkorsning på 140 cm bära? Jag har god lust att sätta mig på honom själv och se om han ger sig när man själv inte ger sig, men jag är rädd för att knäcka ryggen på honom... Jag är 162 cm lång men väger 76 kilo så jag känner mig på tok för tung för honom. :eek: Är det någon som har tips på vad man gör för att få en häst att sluta stegra?

Kom ihåg att hästar som står på bakbenen inte gör detta för att det är kul, det är ett otroligt energislöseri, något som hästar sällan roar sig med.
En häst som stegrar sig gör ju allt annat än går framåt, om jag var dig skulle jag göra så här. Släng upp dottern, om hon törs, ställ dig själv på marken gärna med en långpisk. Sen gäller det att läsa ponnyn, försök hitta den där sekunden innan den står på bakbenen. Har den gått upp på bakbenen är ju skadan redan skedd. Och när den börjar förbereda sig för att stegra sig, ofta så "krullar" hästen ihop sig eller blir istadig. Då är det full fart frammåt som gäller, därav långpisk. Driv från marken med långpisken, naturligtvis slår du i backen med pisken aldrig direkt på djuret, samtidigt som din dotter driver, ryt gärna till åt den, att här är det frammåt som gäller och inget annat trams. Även om ponnyn nu far iväg i 190km/h så är den beröm som gäller. Sätt gärna på ett snöre i sadeln eller runt halsen som dottern kan hålla sig i om det blir otäkt. Så här har jag i alla fall löst problem med hästar som står på bakbenen. Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Det finns inte en chans att min dotter vågar sitta på då... Och alla jag känner som skulle våga är för stora för att rida c-ponny... :confused:

det där är ett jätteproblem... utan att ha sett hästen, så kan jag bara ge ett råd ang.ridningen...rid alltid framåt, bli inte rädd och håll emot...

Men vilket litet barn fixar det??? :confused:

Ta kontakt med någon av alla duktiga vuxna, små tjejer som klarar av att tackla problemet... tack o lov finns det ju gott om sådana duktiga ryttare numera...

Jag tycker det är fel att din dotter ska lösa det själv om hon redan nu är rädd och osäker...

Nalle Puh skrev:
Hur mycket orkar egentligen en arabkorsning på 140 cm bära? Jag har god lust att sätta mig på honom själv och se om han ger sig när man själv inte ger sig, men jag är rädd för att knäcka ryggen på honom... Jag är 162 cm lång men väger 76 kilo så jag känner mig på tok för tung för honom. :eek:

Tror absolut inte det är något problem för honom att bära dig kortare stunder för "tillridning".

Araben är "fullvuxen mans"-häst och de flesta ponnyraser klarar av att bära mycket mer än vi idag sätter som maxgräns.

När Monty Roberts var i Göteborg jobbade han med en häst som reste sig. Han hade gjort som skygglappar fast på ovansidan av ögat, så hästen inte kunde se uppåt. Eftersom hästen då var skymd uppåt så slutade den stegra. Kan vara värt att testa.
Han hade i och för sig en docka som började rida och sen en ryttare.

Så fort han försöker stegra så gör du ett "One rein stop", då han är böjd så kan han inte stegra.

mvh
Albert

Ja, tänderna är raspade.
Hur gör man ett "one rein stop"?
Att ordna något så att han inte ser uppåt kan ju vara värt ett försök. Alla tips är välkomna! Han är en så otroligt härlig häst annars, så vi vill verkligen lösa det här!

För att hålla med tidigare inlägg, försök inte lösa problemet själv!!
Har ponnyn redan lyckats skrämma både dottern och andra "tillridare" så tycker jag att det är dags att skaffa profesionell hjälp, det finns killar och tjejer som inte gör annat än rider till hästar, oftast med gott resultat.

Fast om du själv vågar så tycker inte jag att din vikt är något som helst problem, bara den inte skrämmer dig också.

Ytterligare en poäng: När den redan står på bakbenen är det redan försent, du måste komma på vad du kan göra för att få den att låta bli.

Senast ändrad:

Jag har ju berättat för min dotter vilka tips vi fått här, och på något sätt tror jag att det har hjälpt henne rent mentalt. Igår när hon red så började han backa som han kan göra innan han reser sig. Innan jag ens hann säga något längde hon tyglarna och dunkade till honom i sidorna samtidigt som hon fräste åt honom att "fram ska du!" Han blev nog jättesnopen för han bara gick snällt framåt... Tack allihop för råden, även om själva grundproblemet att han har väldigt lätt för att resa sig kvarstår, så hoppas jag att dotterns ändrade attityd gör att vi slipper de flesta av stegringarna iallafall. Själv har jag försökt få henne att förstå att hon inte får visa att hon ger med sig för då blir han bara värre, men hon har inte vågat genomdriva sin vilja. När hon hört om era tips så har hon blivit lite tuffare! Tack! :bump:

Vad roligt att det blivit förändring, hon blir säkert tuffare av att känna att hon hanterade situationen bättre. :rofl:

Vad gör din dotter innan ponnyn reser sig? Är det någon övning som är för svår eller för högt hinder? Skapa självförtroende för både ponnyn och dottern.
Tänk på att hästar är ett mottrycksdjur, det innebär att hästen går emot trycket, så att lätta i handen när hästen reser sig är helt riktigt.
Istället för att rya och gå på hästen med långpisk skulle jag rekommendera att göra mottrycksmetoden:
Ponnyn reser sig dutta till den med mjukt rep på buken (du sitter på), ponnyn kommer att gå ner på backen och fundera vad som hände...

Detta tips har jag hittat i en superbok, PM;a mig så får du titel och inköpsställe av mig.

Lycka till!

en anledning till att många hästar stegrar sig är att dom inte kopplar mellan hjärnan och fötterna, t.ex. om du ska rygga hästen, hästen vet inte riktigt vad den ska göra, får lite panik, den tynger bak kroppen, men benen står kvar och så ställer sig hästen..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 220
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 574
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar