Stegrande Shettis

M

Mirre_1

Hej!

Lite svårt att formulera detta men jag har problem när jag ska köra min shettis. Har bett om hjälp irl oxå och fått det, men problemet kvarstår. Tänkte att om jag frågar här så kanske jag kan få lite mer tips och ideer.

Han går jättefint i alla lägen inte rädd för något men stå still är en omöjlighet. Han står still i ca 2 sec sedan ska han gå. Får han inte det då så reser han sig vågar jag då tvinga honom att stå still så sparkar han och funkar inte det och han får gå fram så backar han. Då driver man ju fram honom på automatik och han blir jätte nöjd för han fick gå fram. Givetvis så har jag tömkört honom mycket och försökt mana fram detta beteende men det käns som om att han vet att då hjälper det inte att stegra elles sparka eller backa för matte vågar tvinga mig att stå kvar ändå.

Kan fortsätta i evighet att beskriva problemet men det käns lättare om ni kan fråga om det är något särskilt ni vill veta. Jag är ingen van kusk utan har lärt ihop med min lilla grabb. Tyvärr har det inte blivit så mycket kört just pga detta för jag vågar helt enkelt inte :cry: . Jag har däremot tömkört en hel del och vid flera tillfällen fått hjälp av en kompis som är duktig på körning. Givetvis så har jag fått hästen kollad så jag vet att han inte har ont någonstans........

Tacksam för alla råd, tips och tankar om detta från er körfolk.....

Sv: Stegrande Shettis

Eftersom du har kollat honom och han är frisk, är det ju helt tydligt "bara" en ful ovana. Det enda du kan göra är ju att träna träna och träna. Är det så att du faktiskt är rädd kan du ju inte träna utan måste helt enkelt ta hjälp utifrån. Be din vän som var körkunnig att hjälpa dig! När hon "klarar av honom" är det dags för dig att försöka igen. Troligtvis kommer det går bra med henne och att han sedan jävlas med dig iallafall - om det nu är en ovana vs. Han har ju lärt sig att köra med dig. Jobbigt problem - det är ju så viktigt att dom måste kunna stå stilla i den här grenen...

Mitt råd är alltså - ta hjälp och kaxa upp dig så att inte du är rädd för din ponny. Annars kan det bli trixit ändå.

Min shettis höll på och stgra när hon inte fick gå förut när hon var yngre, nu är hon 4år. Hon har lärt sej detta, att man får inte köra så.
Hur gammal är din shettis?

Be om hjälp om det är så att du är rädd, men var med hela tiden själv och fråga och prova du också så att shettisen vet att du är där och inte eventuellt testar dig om du skall börja själv sedan. för då kanske han tar över. Sen är det ju så att träning är det som hjälper bäst. Det min shettis behövde det var bara någon som bestämde över henne, såatt hon inte gjorde som hon ville hela tiden. Nu förtiden är hon väldigt pigg och positiv när man kör henne, hon är het så man knappt orkar hålla henne:d

Hoppas det går bra för dej:)

Om det var jag utifrån denna infon:

Jag hade satt på en slagrem hårt, kört i ridhus och gjort min halt efter att jag svängt in mot medellinjen. Kräv inte merän 1 sekund, sen snabbt fram. Det ska vara lite jobbigt att gå fram, bjudningen ska komma bakifrån. Beröm!!!!!
Står han inte still alls kan det brista i utbildningen, har han nånsin lärt sig att stå still, och hur då?

Skulle han stegra sig, använd pisken långt fram gör ny halt. Börjar han backa så bestäm att ni ska backa, det är jobbigt att backa oxå..! Det du vill är att det är lättast att stå still annars blir det krav på arbete. Har du tränat in backningen korrekt från tömkörningen?

Man kan ta hjälp av sargen när han backar, för till sist kommer väggen och han kommer inte längre, kan iofs innebära en säkerhetsrisk om han då börjar stegra sig. Du känner honom bäst.

En brutal metod är att en medhjälpare står bredvid när stegringen kommer och faktiskt slår han i huvudet (ej med pisk!!!), han lär bli paff och förvirrad över att det inte gick.

Jag försöker att alltid jobba med eftergift och muntlig beröm, det ska vara lätt att göra rätt.

Har du i tömkörningen nött in Ptroo som halt? Det är från tömkörningen grunden kommer och funkar det inte där funkar det aldrig i vagn. Halt är halt i ALLA lägen, var ni än befinner er. Det är guld värt.

Kolla även utrustningen, har han korrekt anpassad brösta, draglinorna är rätt spända, bakselen funktionell? Kanske är detta beteende ett tecken på att det gör ont att starta, jobba, backa? Jag har kört en del hästar som inte står still när bakselen är för löst spänd eller rent av saknar baksele. Då gör hästen halt, sen kommer vagnen med all kraft o skjuter på manke, svanskappa o armbågar, klart man inte står still då. Sen bestraffas man för att man flydde det onda, och då blir det svårt, dubbla budskap.

Till sist, ingen av dessa metoder kanske är rätt metod, och du ska inte göra detta ensam, men bolla med din tränare/körkunnig som jag tycker du ska skaffa/träffa så du får tankar utifrån och kan köra tryggt.

Min shettis/wm har gjort precis likadant, men tack och lov har hon inte visat upp det beteendet på bra länge. Jag har varit arg många gånger, men har fått räkna till tio och hålla inne med det, för erfarenheten med henne var att det bara gjorde saken värre (vilket inte behöver betyda att det är likadant med din såklart). Jag lät (och låter) henne gå fram direkt i en halt om hon blir otålig, delvis av rena säkerhetsskäl, och efter ett par steg har hon oftast slappnat av helt och då har jag gjort en ny halt. Då har det oftast fungerat, fast annars får man göra om. Tidskrävande träning, men det har gjort att hennes halter blivit avspända, och nu kan hon stå still utan problem (peppar, peppar!). Att bråka fick henne bara att vilja gå iväg ännu mer... Tja, det funkade för oss! Ihop med en massa annan träning också förstås. Jag är alltid vaksam på henne i laddade situationer.
Om din häst är bra på alla andra vis att köra så tycker jag inte du ska ge upp! Kan han stå still i 2 sekunder... stå still 1,5 och gå fram sedan, så har du gjort en lyckad halt! Då kan han få beröm och så småningom kan han nog stå still längre. Finns det ställen där han tycker det är okej att stå längre? Tillfällen, t.ex. när ni jobbat hårt ett tag? Använd de platserna/tillfällena till att träna, och när han tycker det är självklart att göra att stå lugnt där/då så kan du göra halter vid andra ställen/tidpunkter... Han kanske kommer att tycka det är jätteskönt att stå still och vila lite när du kört hårt med honom ett tag och han får beröm för sina halter! Ofta är det ju otålighet, en slags stress, som får dem att vilja ge sig iväg och då hjälper det inte att bli arg eller korrigera hårt, då vill de ju bara ännu mer därifrån... Bättre då att avsluta så fort man fått en bra halt, kliva ur vagnen, berömma, kanske sluta för dagen eller ta en paus, så att halterna blir det mest positiva på hela passet för hästen! Långt svar, hoppas något kan vara till nytta, var försiktig hur som helst! Lycka till!

samtson: Håller med, klart att det är en dålig vana...... Som det är nu skulle det inte falla mig in att sätta mig själv i vagnen och köra. Inte för att jag är rädd för hästen men tanken på vad som kan hända när han reser sig :eek: , det är jag livrädd för.

Happyz: Tyvärr kan jag ju inte skylla på att han är ung, han är 9 år :( . Iof så började vi inte köra in honom förren han var sex så i det fallet så är han ju "unghäst".

rotum: Han är valack.

snigelfarmor: Tyvärr är det inte så ofta jag har tillgång till ridhus. Hittills har vi aldrig varit i ridhus och kört men det är helt klart värt att prova.
"En brutal metod är att en medhjälpare står bredvid när stegringen kommer och faktiskt slår han i huvudet (ej med pisk!!!), han lär bli paff och förvirrad över att det inte gick."
Detta har jag tänkt på vid ett flertal tillfällen......:angel:
Tömkörning har vi hållt på med till leda. Funkar riktigt bra . Aldrig något tjab där om vem som bestämmer. Stannar i alla lägen på mitt röstkomando bara.
Det jag har provat hittils har inte funkat så jag måste se till att komma på något nytt.... Dina tips käns bra och genomtänkta tack. Ska givetvis inte prova på detta själv utan ta med någon som kan detta med körning.

Beverly: Jo jag gör oxå så eller gjorde när jag körde själv att jag lät honom gå fram direkt när han började bråka inte så mycket av säkerhetskäl utan mer för att jag vart livrädd. Tyvärr tror jag att detta har gjort att problemet blivit värre :( . Det värsta är att han är en toppenhäst att köra på alla andra vis. Jag vill ju inte ge upp detta. Gillar din tanke "Kör hårt med honom så uppskattar han vilan". Den tål att tänkas på.

Tack allihopa för bra tips och råd tror minsan att det blir lite träning i helgen.......

Hejsan! Jag har haft ett liknande problem med mitt shettis sto.

Hon stegrade när hon inte fick som hon ville, vad det nu än var. :crazy:

Jag har kunnat undvika det genom att aldrig hamna i en situation när det finns alternativ för henne. Att träna på en ridbana var bara att glömma!

Har jag bestämt mig för att gå så har jag klivit av vagnen och fortsatt, med vilda stegringar dock...

Nu när jag har börjat med körning (jag höll på med trav förut) så måste jag ta tag i problemet. Då tog jag den hårda vägen, för jag vet att det skulle bli den rätta metoden för just min ponny.

Säg nu vad ni vill om mitt utalande men det funkade utan större konsekvänser på Ronja. ;) :angel:

Direkt hon satte sig på tvären så hoppadee jag av, stälde mig framför henne, sa bestämt nej,nej, nej och ryckte i tömmarna så hon backade några steg. Ledde henne ifrån stället och satte mig där bak igen. Det gick bort efter 2 pass! :D

Tips.
På med slag gjord, resgjord och hoppa av direkt och ta fram det tjurigaste och kaxigaste sidorna från dig själv! ;)

+ ett till tips.
Dra i ena tömmen när han stegrar, då tappar han balansen och "faller" ned igen :smirk:

Sen gäller det bara att gå fram INNAN han bråkar! Det är det som är knepet... Med hästar måste man vara synsk!:smirk:

En brutal metod är att en medhjälpare står bredvid när stegringen kommer och faktiskt slår han i huvudet (ej med pisk!!!), han lär bli paff och förvirrad över att det inte gick.
Menar du allvar med dessa rader??
Att slå en häst ihuvudet som träningmetod (1 gg eller ej) är ju förkastligt. Kan få förödande konsekvenser om hästen tar det helt fel vilket inte går att förutspå.

Våld mot huvud/mun anser jag inte vara några valmöjligheter.Tyvärr har jag inga konkreta råd ang stegring då jag själv haft väldigt lätta hästar...

Sen gäller det bara att gå fram INNAN han bråkar! Det är det som är knepet... Med hästar måste man vara synsk!:smirk:

Finns det kurser där man kan lära sig att bli synsk????:angel:

Han är snabb som en vessla lill killen och ibland går det bra att stå still en stund och sedan kör vi igen.... Nästa gång så räcker det med en secund och han tycker att nu minsan får det vara bra stå här och glo vill jag inte!

En annan fundering är att om man tar med sig en häst och ryttare när man tömkör som ibland rider iväg ifån en. Då kanske man får fram samma beteende och där kan jag ju pressa honom mer. Tror ni det kan hjälpa? Menar att man manar fram beteendet när man tömkör och löser det då (förhoppningsvis) så kanske det försvinner med vagn oxå?? En tanke bara, vad tror ni?:idea:

du behandlade din shettis lite som en hund, och varför inte?

hallonkvist, du har säkert ryckt din häst i munnen en gång, eller använt pisken, sporren, haft en opassande sadel eller ett pessoabett, graman, skitsele, ingen baksele, skit under benskydden. Det är oxå fel.
När det gäller säkerhet kan jag ta till det som krävs för att hästen aldrig ska göra om en sak. och att hästen hoppar upp i en planka är "inte mitt fel". Ungefär som unghästar som stegrar sig i gången o slår huvudet i lysröret, de gör inte om det, och det är ganska skönt, för lysrör är dyrt :) Om det är rätt kan jag inte svara för, man känner sin häst bäst själv.
Har aldrig haft det problemet (stegring) med mina hästar men hört om andra.
Läser man texten förstår man kanske att jag inte rekommenderar det som första metod då jag använder ordet brutalt. ett ord som egentligen undviks när jag är med hästar.

Jag hade provat att ta på honom grimma, gärna repgrimma och sen haft ngn som går brevid honom när du kör. Gör halt, går det bra beröm massor och traska sedan framåt. Börjar han resa sig drar medhjälparen ner honom, det är ju en liten häst vi pratar om. När han står still beröm, kanske med ngt gott, gå sen fram.
Få honom att tycka att göra halt är ngt positivt.

Ja du... Det vore nog skönt att vara lite synsk på allvar med hästarna ibland, men helt seriöst handlar det ju mest om uppmärksamhet, framförhållning och timing! Jag håller med Skulla om att halterna ska vara positiva - så positiva det bara går! Om du kan vara den som varje gång bestämmer att "Nu går vi fram igen" - då lär han sig att vänta på dig. Men då klarar han kanske bara sekundslånga halter till att börja med, innan han blir för otålig. Om han tror att varje halt kommer att vara för evigt, så vill han så klart iväg igen... men om han vet att matte är snabb som blixten med att sätta igång igen, då behöver han inte protestera så mycket. Jag tror i alla fall mer på detta som metod än att provocera fram det beteende som du vill få bort, och sedan straffa honom för det. Bättre han aldrig får chansen. Och att han får en massa beröm när han gör rätt istället!!! Inte är det lätt, särskilt med något som kan bli så farligt, men jag håller tummarna för er!

ryckt din häst i munnen en gång, eller använt pisken, sporren, haft en opassande sadel eller ett pessoabett, graman, skitsele, ingen baksele, skit under benskydden.
Nej och nej och nej aldrig att jag rycker,slår har pessoabett,graman på mina hästar och aldrig,aldrig sporrar. Helt enkelt för att det inte funnits anledning. Skit sele har jag haft men aldrig med tyngre dragande mao aldrig så det påverkat hästen negativt. Skydd använder jag inte då det heller inte finns anledning,men jag har heller inga täcken på mina så det ska väl vara det som är felet:devil: ;)
Att ha en person ståendes jämte som drar till hästen ihuvudet är inte så svårt för hästen att förknippa med att slaget kommer från personen,hästar är inte dumma!
Ja jag förstår att det är den sista utvägen men där kunskapen tar slut tar också våldet vid.......Jag tror det hela bottna i hanteringsproblem och det kan man med mycket tålamod och jobb komma tillrätta med. Det gäller bara hitta en kunnig person som kan hjälpa till med att rätta till problemet men utan våld.

Oj, den perfekta människan, du är min nya idol :)

Håller med till fullo, en sista fråga bara, har du haft shettis? :) :)

Att ha en person ståendes jämte som drar till hästen ihuvudet är inte så svårt för hästen att förknippa med att slaget kommer från personen,hästar är inte dumma!

Är det riktat till mig?

Jag sa aldrig något om att slå hästen...
Jag ser inget fel i att ha en person brevid som drar ner hästen och lugnar den, ger beröm när det gör rätt mm.

Senast ändrad:

nej, det var till mig :)

att ha en repgrimma på nacken eller en pinne, egentligen är metoden den samma, det gör ont att resa sig. Enklare att stå still :) Tyckte din idé var superbra skulla!

Tackar :)

Kompromissa är lösningen när det gäller shettisar dom är envisare än tio åsnor och bråk vinner man aldrig över dom trots deras storlek. ;)

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 666
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 921
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 259
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix