Stegrande Shettis

Sv: Stegrande Shettis

Jo du har nog rätt bättre att problemet aldrig tillåts komma än att provocera fram det. Det är ju bara det att känslan av osäkerhet när jag sitter i vagnen är inte mysig. Trivs liksom bättre med fötterna på marken. Jag hade samma problem i ridningen för några år sedan efter en avtrillning och det har jag ju löst, osäkerheten alltså... Det är bara det att det käns värre med vagn mer kan hända och fort går
det.

"Kompromissa är lösningen när det gäller shettisar dom är envisare än tio åsnor och bråk vinner man aldrig över dom trots deras storlek." Låter som om du har en lika dan som min men visst är dom underbara?:love:

Får helt enkelt köra linjen ta hjälp----tuffa till mig-----lösa problemet:idea: Sedan är det bara och ut och köra.

Tack alla för många bra tips och råd, har verkeligen hjälpt mig att tänka till och faktiskt få lite mod oxå. Framför allt lite :devil: -annamar till att fortsätta.

Klart dom är underbara :love: Jag har två;)
Får man dom på sin sida så har man verkligen en bra vän:)

Ja ironi förstår jag mig på men jag bjuder på det. Jag kan inte skriva om något jag aldrig använder så jaha kanske man är perfekt då (not):angel:
Japp jag har 2 shettisar utöver min nordis...

Nej jag svarade/frågade Snigelfarmor vilket framgår genom att jag citerade henne.

jag var inte särskilt ironisk faktiskt, jag beundrar folk som är fina djurvänner och söker andra metoder än det konventionella. Så ta åt dig!

Jag har med nordis (bruks) och har haft en körshettis som var alldeles underbart intelligent, så jag har stor respekt för shettisar. Tycker absolut inte att en shettis är en barnponny tex. Det är i allra högsta grad en vuxenponny med all vilja, intelligens och dominans.

Jag :bow: och tackar då.

Att shettisar har en vilja av stål vet nog alla som kommit i närheten av en. Anser de vara mer "häst" än många andra raser. Visst de kan ha ofog för sig men med rätt hand och rätt uppfostran så blir de ens bästa kompis genom alla sina levnads år.

Börjar han resa sig drar medhjälparen ner honom, det är ju en liten häst vi pratar om.

Hmpf! Jag har varit i slagsmål med shettisar och det är inte bara att dra ner dom för att det är små hästar...!

Hitills så har min shettis varigt det starkaste hästen jag någonsin har varigt i kontakt med. :devil: Jag vet, vi har haft buffliga unghästnordsvenskar, galna varmblodstravare och brukshästar som satt sig på tvären .... :crazy:

Tackar :)

Kompromissa är lösningen när det gäller shettisar dom är envisare än tio åsnor och bråk vinner man aldrig över dom trots deras storlek. ;)

Hehe, jag känner igen det där! Jag fick min första shettis när jag var två år :) och på den vägen är det!
Nu har vi tre men en som jag tränar och hon är speciell...
Och bråk har det varit! :devil: Det har v arigt rena rama slagsmålen med blandade resultat ;)
Fast nu går det bättre! Nu ser hon upp till mig! :D Ibland om man "vann fighten" så kunde hon bli jätte imponerad! :bow:

Tror ett stort problem är just att dom är små, man tillåter dom göra massa otyg som man inte accepterar om det hade varit en stor häst. Då hade den kanske till och med blivit farlig.
Man låter dom små krypen tex.äta gräs när man leder dom, leta mat i fickorna, gnaga på saker och göra lite som dom tycker.

Sen den dagen man kommer på att man vill använda sin söta shettis till något ställer man helt plötsligt krav på den. Vilket leder till en mycket :devil: liten krabat.

Har själv insett att min tröskel på vad mina shettisar fick göra var mycket högre om man jämför med mina islandshästar. Idag är jag mycket mer noggrann och tänker mer på vad jag gör när jag hanterar dom små och det har lett till mycket mer samarbetsvilliga ponnysar.

Lite funderingar... men ligger det ngt i det eller är det bara jag :o

Hmpf! Jag har varit i slagsmål med shettisar och det är inte bara att dra ner dom för att det är små hästar...!

Hitills så har min shettis varigt det starkaste hästen jag någonsin har varigt i kontakt med. :devil: Jag vet, vi har haft buffliga unghästnordsvenskar, galna varmblodstravare och brukshästar som satt sig på tvären .... :crazy:

Ja ibland kan dom vara riktigt starka, klarar man inte att dra ner hästen. kan det ju ändå kännas lugnade för kusken (trådskaparen kände sig ju rädd) att ngn har kontakt med hästen i fram.

Som en kamrat till mig sa, inte speciellt van att köra: "Ibland kan man ju känna sig lite ensam sittandes i rockarden med bara ett par snören att hålla i när det inte går som man tänkt ;) "
Då kan en medhjälpare fram både lugna häst och kusk :)

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 664
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 921
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 259
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix