Jag tycker till skillnad från en del andra här INTE att du ska leda i cirklar osv. Det är alltid en risk att den går omkull.
Egentligen tycker jag helt ärligt att barn inte ska ha ponnyer som stegrar. Det är för farligt och barn ska inte ha farliga ponnyer.
Men sen beror det lite på hur högt hon reser sej. Reser hon sej rätt upp - byt ponny!
Backar hon och hoppar lite på bakbenen kan du ev komma tillrätta med det.
Om hon börjar med att backa så är mitt råd att ha spöet vinklat och direkt hon tar ett enda steg bakåt ge henne ett rejält rapp i rumpan. Det ska vara i rumpan och det ska kännas rejält. Hon ska av ren förvåning hoppa framåt istället och då ska du fortsätta rida framåt. Men vänta inte, gör det
direkt hon tar ett enda första steg bakåt.
Gör du så några gånger och det känns rejält kommer hon inte att göra om det så länge till.
MEN:
1. Bara när en vuxen är med och helst ska den personen hålla henne i en lina tex så att ni har kontroll. Försök att provocera fram det i ett sånt läge då du har hjälp.
2. Du ska
bara göra det om hon börjar med att backa, inte om hon är en sån som reser sej direkt. OCh direkt hon tar första steget bakåt. Inte när hon redan rest sej.
3. Du ska bara göra det om ni är helt säkra på att det är av isstadighet dvs att hon inte har lust att gå dit du vill, och vill sätta dej på plats. Alltså om hon gör det när du vill gå från stallet tex.
Om en vuxen går med ut ska den gå lite bakom så att ponnyn går först, för att ev provocera till att hon protesterar och du kan vara förberedd och gå in i rätt ögonblick.
4. Är ni helt säkra på att det inte är utrustningen eller annat som hon protesterar mot?
Jag tycker som sagt inte det är något för barn att rida. en ponny som reser sej, men det där backa - hoppa på bakbenen kan man komma tillrätta med med lite timing och bestämdhet.
Led den inte ensam om hon reser sej. Låt en vuxen ta den diskussionen med henne. Ha alltså alltid en vuxen med. Det är de vuxnas ansvar att barn inte får hovar i huvudet.
Får ponnyn tillräckligt med motion? Istadighet brukar öka om de motionernas oregelbundet och står och samlar energi de inte får utlopp för.