Stegrande pålle på in gång.. :P

P

Plutas

Jag behöver lite hjälp med min C-ponny man kan aldrig riktigt lita på henne till hundra för rätt vad det är så ställer hon sig upp. Min mamma , jag och min tränare (som ridit FEI dressyr) har klurat lite på det men inte kommit på varför hon gör som hon gör.. :/ har provat men att bara ta det lugnt och att bli arg (sorry fleur). Och i bland vill hon INTE gå hemifrån utan då går man bara en bit och sen ställer hon sig upp vänder och "går ifrån" jag är INTE rädd för henne ( har haft stegrande ponnyer förut) men om man för söker vända till bax så gör hon likadant.. Help!:confused:
Tack!:bow:

Sv: Stegrande pålle på in gång.. :P

hon rider ju inte henne givetvis.. :P

Så hon gör inte så när du leder hästen? Utan bara när du rider?

Kan inte tränaren testa att sitta upp och kolla om hon beter sig på samma vis?

Jag skulle, utan att veta mer om er, gissa på ett ledarskapsproblem... vad har ni redan funderat på och förkastat då? Det lät som att tränaren hade funderat en massa?

hon gör så ibland när man leder henne med.. oftast när men är ute och går rundor och när man ska ta in henne i stallet. hon gör bara så ute. Min tränare har ridit henne en gång men det var ju givetvis i ridhus.

hon har inte ont ngnstans (har ute en massör/eqiteraput(kan ej stavning) var 6.e vecka) ,hon är nog inte osäker med tanke på att hon gör så även när andra hästar är med.. hon är väl antagligen ute efter att jävlas.. :P jag vet faktiskt inte.

Äsch inte gör hon det för att jävlas heller, hon gör det för att hon vill något annat än det du vill helt enkelt;-) Konstigare än så är det inte antagligen.

Det är egentligen inte så viktig varför hon gör det (när man har uteslutit allt som kan vara något hon vill tala om för dej, typ ont någonstans eller dåligt passande utrustning etc), ditt problem är ju att du vill att hon ska sluta eller hur?

Om hon gör det när du går promenader med henne också och i samband med att hon vill gå en annan väg än du så är det nog bara att morska upp sig och bli lite envisare än hästen.

Om hon stegrar sig så det är farligt för dej bör du få hjälp av någon som är duktig på knepiga beteenden och annars är det bara att låta henne stå där och fåna sig, vänta tills hon slutar och gå vidare åt ditt håll. Tills slut kommer hon på att det är enklare att göra som du vill än att stå och stegra sig. Har du tur så går det fort att få henne att acceptera att du bestämmer har du otur så kommer det att ta lång tid.

Min tant gör så där också ibland när hon har fått för sig något och det enda som funkar är att hoppa av och leda henne dit jag vill eller att svänga henne runt genom att böja henne för en tygel tills hon går framåt för att inte tappa balansen. Hon är helt enkelt dominant och envis och FULL av egna åsikter. Så det är bara att vara precis likadan och lite till;-) Kan vara vansinnigt frustrerande ibland. Men dte är rätt kul med en häst som har åsikter:angel:
Lycka till!

Hästar jävlas inte, de reagerar på sin omgivning.

Hästen är säkert inte osäker i sig själv, däremot tycker den kanske inte att du är en "värdig" ledare, så då vill den strunta i vad du säger. Kanske har den lärt sig att om man stegrar så brukar man kunna skrämma folk så de slutar kräva saker.
Jag tror du behöver jobba med ditt ledarskap, och det bör en duktig tränare hjälpa dig med.

hon rider ju inte henne givetvis.. :P

Varför givetvis?:confused:

Jag haller med de andra här - prova att sätta upp en annan, bestämd ryttare, och se vad som händer.

Alternativt sa far du envisas. Sa fort hon gar ner igen sa far du rida framat, reser hon sig igen sa rider du pa framat igen, osv. Detta givet att du inte tycker det är alltför läskigt när hon reser sig, eller att det finns risk att hon faller bakat.

Vad det egentligen är är väl att hon inte lyder framatdrivande hjälper, händer det att hon gar emot skänkeln annars ocksa? För i sa fall kan du ju angripa problemet pa ridbanan ocksa.

kan det vara lite istadighet (tycker det låter så) det som inte går fram går ju upp ;) bjuder ponnyn ärligt ?

kan ju vara ett inlärt beteende (inte så väldigt ovanligt, men en farlig olat)

Det är nog mest dumheter eftersom hon gör det i sällskap också.

Var envis!
Ta ett ledande tygeltag så måste hon landa igen annars trillar hon.
Går hon upp igen så gör om proceduren. Till sist kommer hon att tröttna och gå snällt eftersom hon inte kommer någonstans med sitt beteende.
Du borde nog kunna känna igen när hon är på väg att gå upp och ta det ledande tygeltaget redan då så blir det inte farligt bara irriterande.

Så fort du känner att hon börjar tveka, kanske backar och börjar "småhoppa" är det bara fram som gäller! Spelar ingen roll hur du gör för att få henne framåt, bara hon inte backar/stegrar. Vägrar hon gå framåt sen så är nog det bästa sättet att vänta ut henne, annars snurra henne i cirklar genom att ta i ena tygeln, då kan hon heller inte stegra. Om du är tillräckligt envis så kommer det att funka, även fast det kan ta ett tag. Du får absolut inte vända hemåt förens hästen har tagit åtminståne ett steg åt det hållet du vill. Du måste givetvis vara säker på att din häst är frisk och hel innan du börjar "bråka", och ett starkt ledarskapsband är ju inte heller helt fel. Och bäst av allt vore ju om du har en erfaren hästmänniska till din hjälp.
Lycka till!

Om en så pass duktig (?) tränare inte kan lista ut varför, så kanske det är dax att byta tränare??!!

Om hästen gör det under ryttare så är det garanterat något du gör dom orsakar det.

Senast ändrad:

Jag tycker till skillnad från en del andra här INTE att du ska leda i cirklar osv. Det är alltid en risk att den går omkull.

Egentligen tycker jag helt ärligt att barn inte ska ha ponnyer som stegrar. Det är för farligt och barn ska inte ha farliga ponnyer.

Men sen beror det lite på hur högt hon reser sej. Reser hon sej rätt upp - byt ponny!
Backar hon och hoppar lite på bakbenen kan du ev komma tillrätta med det.

Om hon börjar med att backa så är mitt råd att ha spöet vinklat och direkt hon tar ett enda steg bakåt ge henne ett rejält rapp i rumpan. Det ska vara i rumpan och det ska kännas rejält. Hon ska av ren förvåning hoppa framåt istället och då ska du fortsätta rida framåt. Men vänta inte, gör det direkt hon tar ett enda första steg bakåt.

Gör du så några gånger och det känns rejält kommer hon inte att göra om det så länge till.

MEN:

1. Bara när en vuxen är med och helst ska den personen hålla henne i en lina tex så att ni har kontroll. Försök att provocera fram det i ett sånt läge då du har hjälp.

2. Du ska bara göra det om hon börjar med att backa, inte om hon är en sån som reser sej direkt. OCh direkt hon tar första steget bakåt. Inte när hon redan rest sej.

3. Du ska bara göra det om ni är helt säkra på att det är av isstadighet dvs att hon inte har lust att gå dit du vill, och vill sätta dej på plats. Alltså om hon gör det när du vill gå från stallet tex.

Om en vuxen går med ut ska den gå lite bakom så att ponnyn går först, för att ev provocera till att hon protesterar och du kan vara förberedd och gå in i rätt ögonblick.

4. Är ni helt säkra på att det inte är utrustningen eller annat som hon protesterar mot?

Jag tycker som sagt inte det är något för barn att rida. en ponny som reser sej, men det där backa - hoppa på bakbenen kan man komma tillrätta med med lite timing och bestämdhet.

Led den inte ensam om hon reser sej. Låt en vuxen ta den diskussionen med henne. Ha alltså alltid en vuxen med. Det är de vuxnas ansvar att barn inte får hovar i huvudet.:crazy:

Får ponnyn tillräckligt med motion? Istadighet brukar öka om de motionernas oregelbundet och står och samlar energi de inte får utlopp för.

Senast ändrad av en moderator:

hoppa av och leda går INTE.. xD har provat.. slutar bara med att hästen sår på grannens gräsmatta och käkar.:bump:

Hästar jävlas inte, de reagerar på sin omgivning.

Hästen är säkert inte osäker i sig själv, däremot tycker den kanske inte att du är en "värdig" ledare, så då vill den strunta i vad du säger. Kanske har den lärt sig att om man stegrar så brukar man kunna skrämma folk så de slutar kräva saker.
Jag tror du behöver jobba med ditt ledarskap, och det bör en duktig tränare hjälpa dig med.

I'm trying.. :P

Var envis!
Ta ett ledande tygeltag så måste hon landa igen annars trillar hon.
Går hon upp igen så gör om proceduren. Till sist kommer hon att tröttna och gå snällt eftersom hon inte kommer någonstans med sitt beteende.
Du borde nog kunna känna igen när hon är på väg att gå upp och ta det ledande tygeltaget redan då så blir det inte farligt bara irriterande.

Tack :bow:

Jag tycker till skillnad från en del andra här INTE att du ska leda i cirklar osv. Det är alltid en risk att den går omkull.

Egentligen tycker jag helt ärligt att barn inte ska ha ponnyer som stegrar. Det är för farligt och barn ska inte ha farliga ponnyer.

Men sen beror det lite på hur högt hon reser sej. Reser hon sej rätt upp - byt ponny!
Backar hon och hoppar lite på bakbenen kan du ev komma tillrätta med det.

Om hon börjar med att backa så är mitt råd att ha spöet vinklat och direkt hon tar ett enda steg bakåt ge henne ett rejält rapp i rumpan. Det ska vara i rumpan och det ska kännas rejält. Hon ska av ren förvåning hoppa framåt istället och då ska du fortsätta rida framåt. Men vänta inte, gör det direkt hon tar ett enda första steg bakåt.

Gör du så några gånger och det känns rejält kommer hon inte att göra om det så länge till.

MEN:

1. Bara när en vuxen är med och helst ska den personen hålla henne i en lina tex så att ni har kontroll. Försök att provocera fram det i ett sånt läge då du har hjälp.

2. Du ska bara göra det om hon börjar med att backa, inte om hon är en sån som reser sej direkt. OCh direkt hon tar första steget bakåt. Inte när hon redan rest sej.

3. Du ska bara göra det om ni är helt säkra på att det är av isstadighet dvs att hon inte har lust att gå dit du vill, och vill sätta dej på plats. Alltså om hon gör det när du vill gå från stallet tex.

Om en vuxen går med ut ska den gå lite bakom så att ponnyn går först, för att ev provocera till att hon protesterar och du kan vara förberedd och gå in i rätt ögonblick.

4. Är ni helt säkra på att det inte är utrustningen eller annat som hon protesterar mot?

Jag tycker som sagt inte det är något för barn att rida. en ponny som reser sej, men det där backa - hoppa på bakbenen kan man komma tillrätta med med lite timing och bestämdhet.

Led den inte ensam om hon reser sej. Låt en vuxen ta den diskussionen med henne. Ha alltså alltid en vuxen med. Det är de vuxnas ansvar att barn inte får hovar i huvudet.:crazy:

Får ponnyn tillräckligt med motion? Istadighet brukar öka om de motionernas oregelbundet och står och samlar energi de inte får utlopp för.

1. fuknar ej! har prövats slutade bara med att hon "råkar'' sätta sig på ngn grej vig ridhus porten och för ett 20cm sår i en muskel bakom
höst "knölen"

2. hon reser sig ditekt

3.

oj råkade trycka fel.. :P

3. bara på vissa platser och ifrån stallet

4.ja tränaren och massören har kollat och sånt..

p.s hon reser sig högt! D.S

tack endå. :)

Om en så pass duktig (?) tränare inte kan lista ut varför, så kanske det är dax att byta tränare??!!

Om hästen gör det under ryttare så är det garanterat något du gör dom orsakar det.

hon ska INTE bytas ut. :eek::cry:

hon har aldrig sett det IRL..

hon gör ju så när jag leder henne med. :crazy:

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 173
Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 464
Senast: Morran
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama