Stegrande pålle på in gång.. :P

Sv: Stegrande pålle på in gång.. :P

Hmmm ni har verkligen hamnat i en taskig situation. Jag tycker att detta verkar vara enbart svagt ledarskap från din sida och hästen har helt tagit över tyvärr. När hästen reser sig och du vänder hemmåt så har den ju vunnit. Självklart gör den om detta igen och igen och igen... Att kliva av och leda den en bit för att sedan kliva upp igen låter som en mycket god ide. Men då din häst som du säger ställer sig på grannens gräsmatta och betar då så känns det som om at ni måste ta tag i markarbetet först innan du fortsätter att rida.

Börja med horsemanship eller vad man vill kalla det. Se till att du kan leda hästen utan att den stannar ohc betar. Den ska inte stanna en enda gång under en promenad för att beta. Så ska ni kunna backa och vända enligt dina anvisningar. Du måste bli mycket tuffare utan att det blir bråk. Hästen kommer att bli mycket nöjdare med en ledare (dig) och självklart kommer ni att fixa detta. Du måste bara bli mer konsekvent och aldrig ge upp, aldrig låta hästen vinna genom att den är dominant. Så träna ledarskap från marken till en början, hemma på gårdsplanen, sedan ute i skogen. Sen tycker jag att du ska ta följe av nån i början när du börjar rida, ett annat ekipage eller en gående. Eftersom glömmer hästen bort att den ska testa dina ledarskaper och kommer att tycka att allting blir mycket roligare. Det finns säkert nån duktig person i din närhet som kan hjälpa dig också.

En häst som stegrar är inte att leka med, en livsfarlig situation! Och ju längre den får hålla på desto starkare blir hästens ledarskap och svagare blir ditt.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 173
Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 464
Senast: Morran
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama