Stegrande pålle på in gång.. :P

Sv: Stegrande pålle på in gång.. :P

Så fort du känner att hon börjar tveka, kanske backar och börjar "småhoppa" är det bara fram som gäller! Spelar ingen roll hur du gör för att få henne framåt, bara hon inte backar/stegrar. Vägrar hon gå framåt sen så är nog det bästa sättet att vänta ut henne, annars snurra henne i cirklar genom att ta i ena tygeln, då kan hon heller inte stegra. Om du är tillräckligt envis så kommer det att funka, även fast det kan ta ett tag. Du får absolut inte vända hemåt förens hästen har tagit åtminståne ett steg åt det hållet du vill. Du måste givetvis vara säker på att din häst är frisk och hel innan du börjar "bråka", och ett starkt ledarskapsband är ju inte heller helt fel.
Lycka till!

det säger bara smak så har hon hunnit vända och stått lite på bak benen så man hinner inte känna av om hon ska göra ngt..
vänta gåt inte för då vill hon gå i väg försöker man stanna ställer hon sig. cirklar sår hon bara sill och sen stegrar.. :P

oj.. xD inte smak utan Smack.. xD:crazy:

Då tycker jag ni ska lämna bort den för tillridningen eller sälja den, för det kan bli farligt för dej:(

Här håller jag med dig.

Ponnyn är uppenbart inte lämplig för ett barn/en ungdom. Om jag var förälder skulle jag direkt sätta gränsen och sälja ponnyn.

Norrland

det säger bara smak så har hon hunnit vända och stått lite på bak benen så man hinner inte känna av om hon ska göra ngt..
vänta gåt inte för då vill hon gå i väg försöker man stanna ställer hon sig. cirklar sår hon bara sill och sen stegrar.. :P

Det gäller att du lär dig känna efter.
Om du inte gör det så bör du nog byta ponny, eller ta hjälp av någon som är väldigt rutinerad.
Om du inte kan lära dig känna när hästen ska göra det så kan du heller inte förebygga det på ett bra sätt.

Hur länge har du haft ponnyn? Har den gjort så hela tiden? Gjorde den så även med förra ägaren? Har ni bytt ngn utrustning?

Jag hade sökt hjälp hos nån professionell horsemanship/hästmänniska. Det kostar lite men är ju värt det om hästen är lovande.

Vad händer efter att hon stegrat då? Vägrar hon gå fram sen?

Om inte tränaren kan hjälpa dig med det här, och du inte kan tänka dig att byta ut tränaren, (Varför du inte vill testa att byta tränare övergår mitt förstånd dock), då måste jag hålla med ovanstående.

Detta låter som en ponny som kommit på ett mycket effektivt sätt att få sin vilja igenom.
Hon har uppenbarligen lyckats ett flertal gånger, och för varje gång hon lyckas kommer hon anstränga sig mer när du försöker hindra henne.
Detta är en sprial som snabbt blir mycket farlig, en situation som jag anser att endast mycket rutinerade vuxna bör ta sig an. Många hästar har svårt att se barn som ledare, eftersom de är just barn. Kanske är din ponny en sådan.

Mitt råd är att sälja den tyvärr, om du var mitt barn skulle den varit såld på andra stegringen. Får du den hästen över dig så kan du bli mycket allvarligt skadad.

Hur länge har du haft ponnyn? Har den gjort så hela tiden? Gjorde den så även med förra ägaren? Har ni bytt ngn utrustning?

har hafte henne i lite mer än ett år. ja nästan iaf.. :P
bara när hon var unghäst (sent inriden) har inte bytt på länge iaf. :P fick bara träns med henne (som jag bytt ut) men har samma bett som jag fick med.

Detta låter som en ponny som kommit på ett mycket effektivt sätt att få sin vilja igenom.
Hon har uppenbarligen lyckats ett flertal gånger, och för varje gång hon lyckas kommer hon anstränga sig mer när du försöker hindra henne.

Mitt råd är att sälja den tyvärr, om du var mitt barn skulle den varit såld på andra stegringen. Får du den hästen över dig så kan du bli mycket allvarligt skadad.

ja tyvär är det så men ibland vinner jag ibland inte då jag helst undviker att bråka med henne FÖR mkt. Man säljer inte sin bästa vän!:mad:

Man säljer inte sin bästa vän!:mad:

Jag VET :(:cry: men ens bästa vän försöker inte ha ihjäl en heller...

OM du vill behålla hästen så MÅSTE du hitta en annan tränare som kan hjälpa er med det här NU.
När problemet är löst kan du ju fortsätta med den tränaren du har nu, men tydligen kan denna person inte lösa era problem.

Och om du vill överleva, så måste ni lösa detta.

har hafte henne i lite mer än ett år. ja nästan iaf.. :P
bara när hon var unghäst (sent inriden) har inte bytt på länge iaf. :P fick bara träns med henne (som jag bytt ut) men har samma bett som jag fick med.

Jag är inte säker på hur du svarade nu men.
Gjorde hästen så med förra ägaren?
Eller NÄR & varför började det?

Hur länge är hästen riden när du fick den?

ja tyvär är det så men ibland vinner jag ibland inte då jag helst undviker att bråka med henne FÖR mkt. Man säljer inte sin bästa vän!:mad:

när dumheten blir alltför befäst och hästen lärt sig hur stark den är så blir hästen farlig. jag har jobbat som beridare i många år, tyvärr lämnar många ägare sina hästar för korrigering eller tar hjälp alldeles för sent (inser att dom inte kommer att reda ut problemet själva alldeles för sent, många ggr. efter att något tråkigt redan hänt) det är snällast både mot sig själv och mot hästen att vara ödmjuk nog att erkäna problemet i tid och ta hjälp, ibland är det så att hästen får ett bättre liv hos någon annan som klarar av den :angel:.

vad gör man när man står med en ohanterbar häst ? ingen vill köpa en farlig häst för en rimlig peng och att lämna bort kostar en bra slant, ju längre problemet funnits- ju längre tid tar det att "plocka bort".

Man säljer inte sin bästa vän!! :mad:

Fast hur kan du kalla den din bästa vän, när den dels skiter fullständigt i vad du säger åt den, och dels gör rid/ledturer farliga för dig??

Visst är det hemskt att blir av med en häst man tycker om, men ibland måste man göra svåra val här i livet.
Som skuggi skrev så är det viktigt att du ser till att skaffa hjälp NU om du verkligen vill ha hästen kvar!
En stegrande häst kan snabbt leda till backande häst, bockande häst, skenande häst eller vad som helst.

Sälj hästen! Det kommer sluta med att den antingen går omkull med dig elelr att du skadar dig allvarligt ändå på något sätt.

Detta låter som min första häst. En underbar häst som jag älskade över allt. Men när han hade stegrat sig så jag ramlade av (förvilken gång i ordningen vet jag inte) och sedan trampa mig så illa i ansiktet så jag med 2 mm miss hade blivit blind då satte mamma stopp.

Med den kunskapen jag har i dag skulle hon satt stopp mycket mycket tidigare och inte väntat i nästan 3 år. Och ja hästen stegrade sig och gick över med mig alla dessa år. Vi tog hjälp av duktiga tränare som inte redd problemet heller.

Min mamma satte stopp när vi var på ridläger hos dåtidens elitdressyrryttare och denna kvinna ruska på huvudet och sa att hon vägra sitta på hästen öht. Efter 1 vecka ringde hon till mamma och sa att jag inte fick rida min häst för hon kunde inte ta det på sitt ansvar. Då först satte mamma stopp. Det var superhemskt men faktiskt är jag glad att jag överlevde dessa 3 år.

Det finns massa bra tips på hur man ska komma till rätta med ett problem som detta, vissa fungerar, andra inte. Dock (inne på samma spår som många andra här... sälj ponnyn...) är det oftast så att har man en "problemhäst" så måste man själv lära sig och känna efter hur man ska göra i just det fallet. Alla hästar är olika och jag har träffat hästar som andra missförstått och hästarna har därför haft lätt för att stå på bakbenen i tid och otid för att man pressat dem för hårt när de behövt tid att titta. Det finns också hästar som bara måste ha en mycket fast ryttare... varianterna är oändliga.

Anser detta: Om inte din tränare kan tänka sig att rida ponnyn så har du två val, antingen skickar du ponnyn till ett försäljningsstall som tar hand om försäljningen åt er eller så skaffar du ytterligare en tränare: en som kan hjälpa dig med VIKTIGA saker. Hur sorgligt det än är...

Hon driver säkert bara med dig. (Inget illa menat!) Ett tips är att köra lite horsemanship och visa att du tycker verkligen inte att detta är något kul! Hon kommer förstå efter ett tag. Ge tydliga order och håll fast till det tills hon förstår. Vänder hon sig från dig så knuffa lite på henne så hon återfår uppmärksamheten till dig.

Vet inte om detta funkar på din häst, men det är alltid värt ett försök. Nu vet jag ju också att du är mycket bättre än mig på många sätt, och försöker inte låta som att jag ska ta över världen! ;)

Lycka till!/Kramar Mia

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 173
Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 464
Senast: Morran
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama