Stegrande häst

Sv: Stegrande häst

Ja men svara på frågan då, HUR gör du då för att undvika när den är på väg upp?? OCH det är väldigt olika hur snabba de är upp på bakbenen!

hur man gör? man snurrar hästen..och framförallt driver fram hästen..driver o snurrar..har hjälpt på alla stegrande hästar ja träffat på..inget slående..bara snurra runt dom..enkelt och bekvämt för ryttaren och jobbigare för hästen..men inget slående med spön iallafall..man får dom att komma på andra tankar..så dom inte enbart har uppmärksamheten på dom brunstande stona..

men du som har så bra ledarskap över din häst borde väl inte ha några problem med de? ni som har så bra kontakt..

min häst älskar ston..är som galen i hagen när dom brunstar men han tittar inte ens på dom när ja hanterar/rider honom..de är ledarskap.

Senast ändrad av en moderator:

Du skrev när dom brunstade i hagen bredvid, så jag tänkte att du kanske kunde undvika att rida där när du vet att det är som värst. men jag förstår ju att du inte kan undvika det helt. Givetvis.

Man lär känna sin häst,och sen får man ju komma på hur man ska avleda,att hålla halsen lite böjd kan hjälpa, driva framåt, prata med hästen osv..Som sagt kan jag inte sitta här och berätta exakt hur du ska göra.

Jag tror fortfarande att du inte ären självklar ledare eftersom han inte helt lyssnar på dig, men eftersomdu inte vill höra med det örat, kan jag inte heller komma med de förslagen.

[

min häst älskar ston..är som galen i hagen när dom brunstar men han tittar inte ens på dom när ja hanterar/rider honom..de är ledarskap.[/QUOTE]

Samma som min förra då, han var tagen sent,och i början ville han gärna gnägga,hålla redapå och blev väldigt hingstig nra ston. men när jag jobbat med honom i två månader,ledarskapsövningar lyssnade han påmig,och lät mig ta det beslutet,och vände inte hem eller försökte något när han såg en annan häst.

Det är tillit anser jag.

kl
sen bara för hästen gör de man vill med konster o så betyder inte de att man har ledaskapet..dom flesta i mitt stall har jättefina hästar..gör aldrig någonting..står blickstilla i gången osv men när de väl gäller typ på tävlingar/eller om de kommer andra hästar till gården så skiter hästarna i princip i ryttarna..då har dom inte mycke kontroll över dom..så bara för hästen är lydig betyder inte de att man ha befäst ledarskapet..

kl
sen bara för hästen gör de man vill med konster o så betyder inte de att man har ledaskapet..dom flesta i mitt stall har jättefina hästar..gör aldrig någonting..står blickstilla i gången osv men när de väl gäller typ på tävlingar/eller om de kommer andra hästar till gården så skiter hästarna i princip i ryttarna..då har dom inte mycke kontroll över dom..så bara för hästen är lydig betyder inte de att man ha befäst ledarskapet..

Också väldigt sant,det är i kritiska situationer det avslöjas.

Jag sitter inte och påstår att jag ALDRIG haft problem. det kräver jobb, tålamod, svett och ibland tårar innan man når dit.Men ibland faller det påplats ganska snabbt! Men det är så värt att ha ett band, där man litar på hästen,och hästen följer en och litar på att det sista beslut tagandet ligger på dig. Jag har lärt mig detta under en lång tid,oh jag har aldrig sett så underbara reaktioner från hästar som ansetts som svåra.

Minns en islänning i mitt stall som var en riktig ledartyp. Drog in en från hagen, trängde in en i boxväggen förhan skulle äta,och sket i var man var. Jag testade en övning när jag gick in medhonom från hagen,och han blev fromsom ett lamm,:eek: väntade på att jag skulle gå in först i boxen till och med! Var min första Ahaa upplevelse när dte gäller ledarskap. Red senare denna odåga,och han ville gärna strunta i att gå framåt, men det varade inte länge med mej, efersom vi redan " gjort upp" för dagen. Man måste underhålla det oxå såklart..Men det är fantastiskt!

Jag tycker faktiskt det är lite tragiskt. Påstå att en och annan inte är ledare, att man är våldsam etc etc för ett piskrapp vart fjärde år sådär??!! Och lilla vän, det du (vem av er det nu var) beskriver att ha tålamod etc etc, naturligtvis, vem har påstått annat?? Men man måste avgöra om det är en livsfarligt situation eller inte. Och att snurra runt hästen är ju jättebra, men du kan inte komma och säga att det fungerar på alla hästar! Tro mig! Och HUR i hela världen kan du komma och påstå om "band" och dyligt om människa-häst-relationer som du inte vet ett skvatt om? Tror du allvarligt att det går att få en häst att undeordna sig med våld (avser ditt påståeene om hur jag får min häst att lägga sig på kommando). Fruktansvärt tragiskt hur det går att döma folk. Och JA, det fungerar MYCKET bra på tävlingar, visa mig en hingst som är behändligare än honom så gör du det bra! TROTS att han är oerhört hingstig (eller nu får jag för fel ordval, har starka sexuella drifter) och DET är en annan sak som skiljer hästar åt rätt rejält också. Och fortfarnade, trist att ni inte kommer med nåt vettigt förslag...

Ja men varför sparkar de varandra??

1. De har en gruppkonstelation de inte valt själva.

2. De har för liten yta, det finns inte plats att gå undan.

Exempel:
Häst A är rang hög.
Häst B är rang låg och ska gå undan för häst A.

Häst A vill ta Häst B mat, men häst B kan inte gå undan för det är ett staket i vägen. Häst A kan då inte tänka "jaha, där är ett staket, det är därför häst B inte går undan", utan den sätter då häst B på plats för att den inte går undan. Detta kan då resultera i skador antingen genom sparkar, bett eller forcerande av stängsel.

:rofl::rofl:He,He

Antar att du även drog mej över hästviskarkammen, det är roligt, för de som känner mej vet nog att det är så långt ifrån jag man kan komma.

Jag tror inte att man kan "prata" med hästar, jag håller inte på med NH och jag lär inte mina hästar några trix.

Det som hela den här diskussionen började med var ju ditt kanske något oövertänkta råd över nätet till någon (en ungdom) med en stegrande häst/ponny.

Det som jag säger och även flera andra är att ditt råd med påken mellan öronen kanske inte är det första man ger sig på för att korrigera stegringen (om alls:cool:). Det är nog det som retar upp mest.

De flesta andra skrev; kolla upp hästen, utrustningen, träna för någon eller låt någon annan rida hästen. Allmäna bra råd.

Du har visst fått konkreta råd om hur man ska avvärja stegringen innan den kommer, både av mej och andra.

Det känns som om det kvittar vilken kontakt du har med din Hingst eller om han kan lägga sig på kommano eller what ever.
För mig är det en gåta varför man överhuvudtaget ska ha hingstar om de ine är godkända för avel. Men det antar jag att din är eftersom att du vill framstå som en seriös person:o.

Låt alla "tuffa" hingstar bli valacker (om den nu inte är godkänd för avel) så de kan ha ett fungerande socialt liv.

Jag har själv en hingst.. visserligen är han bara 2½ år men sjukt snäll.. Han skulle aldrig göra något som han vet att han inte får.. Han har inte gjort det hittills iaf:angel: Men usch vad man har kämpat för det.. Du Legendier eller vad du kallar dig!! Jag fattar inte hur du fungerar, du sitter alltså och säger att det är okej att slå en häst. Livsfarlig situation?? ja visst det kan jag hålla med om att det kan vara, men då har det ju gått alldeles för långt. Då har du ju inte tagit tag i problemet i tid. Och det lilla vän är bara ditt fel, inte hästens. Så sluta slå din häst men träpåkar.. Förresten, vad är det för en idiot som kommer med en så j*vla korkad ide?? och han skulle va polis!! herregud vart är vi på väg??

Jag tycker faktiskt det är lite tragiskt. Påstå att en och annan inte är ledare, att man är våldsam etc etc för ett piskrapp vart fjärde år sådär??!! Och lilla vän, det du (vem av er det nu var) beskriver att ha tålamod etc etc, naturligtvis, vem har påstått annat?? Men man måste avgöra om det är en livsfarligt situation eller inte. Och att snurra runt hästen är ju jättebra, men du kan inte komma och säga att det fungerar på alla hästar! Tro mig! Och HUR i hela världen kan du komma och påstå om "band" och dyligt om människa-häst-relationer som du inte vet ett skvatt om? Tror du allvarligt att det går att få en häst att undeordna sig med våld (avser ditt påståeene om hur jag får min häst att lägga sig på kommando). Fruktansvärt tragiskt hur det går att döma folk. Och JA, det fungerar MYCKET bra på tävlingar, visa mig en hingst som är behändligare än honom så gör du det bra! TROTS att han är oerhört hingstig (eller nu får jag för fel ordval, har starka sexuella drifter) och DET är en annan sak som skiljer hästar åt rätt rejält också. Och fortfarnade, trist att ni inte kommer med nåt vettigt förslag...

kan nog säga att de funkar faktiskt på dom flesta hästar ja..sen att du låter de gå så långt som att hästen ställer sej upp fattar ja inte..de är inget annat än istadighet och de ska man fixa långt långt innan hästen reser sej..

ja de går faktikst att få hästar att underkasta sej med våld..enda ja skrev om att du får din häst o göra massa konster eller va de va menar ja bara att de inte har med ledarskap o göra..man kan få en väldigt lydig häst men som när de väl gäller så har man ingen kontroll.

och om hästen har så extremt starka sexuella drifter att du inte ens kan kontrollera den så borde man kanske kastrera den..för så extrema ska hingstar inte vara att dom stegrar så helt plötsligt så man inte hinner ens reagera på de förren den är uppe för ja antar att de är så eftersom du inte gör nåt för att stoppa de i tid och låter hästen gå upp.

Det handlar inte om att vara "snäll", visst kan hingstar vara det. Din är också bara 2 år, vänta till våren du:devil:.

Jag irriterar mig inte så mkt på att folk inte klarar av att hantera hingstar (vilket de ofta inte gör) utan VARFÖR man väljer att ha hingst som inte ska användas i avel????? Tufft, colt, mer muskler, "naturligt" vad vet jag!

Det är synd om hingsten om den inte kan få utlopp för sina instinkter dvs att ha en flock att försvara och hålla ihop.

Visst man kan släppa ut vilken "skithingst" som helst med en flock och den ka vara naturlig, men det tycker jag absolut inte är seriös avel (om hingsten inte är godkänd).

En valack mår i regel bättre än en hingst som vill men inte kan vara "naturlig".

Men vad spelar det för roll hur OFTA du drämmer din häst i skallen?Är det okej bara för att det bara händer ibland? och jo, man kan slå en häst så mkt så den ger upp,precis som vilken levande varelse som helst. Tillsist stänger man av, och underordnar sig för att man är rädd, inte av egen vilja eller för att det getts självklara riktlinjer. Nu säger inte jag att du slår din häst jämt, så du inte tolkar det på detta viset, utan jag vill bara få fram att jo, det går att få nån att underordna sig med våld.

Här har givits olika tips på hur man kan hantera en stegrande häst, men du vill inte se mer än att just ditt sätt ärdet rätta. Då är det upp till dig.

Och om nu dessa livsfarliga situationer uppstår,varför har man då en hingst?nvänds han till avel, ok. Annars no comments.

Döma folk, ja, det gör du ju själva. Bara för att jag gärna observerar hästars naturliga beteende, och har sett fantastiska resultat med små medel, så är jag en hästviskare.?hmm
Kasta inte sten i glashus.

Man blir ju mörkrädd när man läser den här tråden... dels att slå gästen med ett spö mellan öronen är riktigt farligt för hästen o me en träpåk!!!:eek: e du tokig människa?? om du gör de tycker ja du ska lägga ner hngstar o ta en grundkurs i hästens anatomi... för just mellan öronen har hästen VÄLDIGT mkt nerver o dylik= gör de väldigt farligt att slå hästen där.... oxh sen att böja halsen/ snurra runt den funkar visst på alla hästar.. för de e fysiskt omöjligt för en häst att stergra med börjde hals( beroende på hur börjd så klart) men de e ju bättre att börja halsen ordentligt änn att slå hästen me en påk!!!:eek: och om den har stark sexuell drift kastrera den..

o sen vet ja itne vem som sa de men.. de går visst attvänta ut en stegrade häst... för visst kna de vara så att man e lite okncentrerad ett lite tag o de räcker ju för att den ska resa sej o då kan man ju bara sitta kvar.. för oftast har hästen tillräkligt bra balans för att kunna klara av att stå upp utan att ramla.. så då ligger de oftast hos människan och har man som ryttare bra balans o lutar sej frammåt(nästan ligger längst mede halsen) då klara OFTAST de... o sen nästa gång vara mer på hugget o säga till hästen i för väg...

o sen har de vart iaf en hingst vi red in när den va rätt gammal 6år lr nått (fråga mej inte vrf var en begäran från ägaren) o den va nästan o haterad.. den började vi ju såklart me på backen men sed ville den oxå gärna ställa sej när man väl satt upp o den hästen var man tvungen att vänta ut för annat gick itne o då testa vi mkt... men när man tjatat ut de så gav den upp tillslut.. o se va de lugt då höll dn itne på så längre...

och ja ahr oxå ganska bra efarenheter med stegrade hästar o hingstar.. då vi tagit hem problem hästar då o då.. o sen hjälper ja min tränare att rida/rida in hingstar... o de har ja hållt på med ett tag..

men ja har alldrig i hela mitt liv använt påk lr spö lr nått sånt.. aldrig använt våld.. o dom hästar ja hållt på me har vart hur fiina som helst.. o sen tkr ja att hingstar e lika mkt häst som sto.. ja kelar lika mkt me hingstar som me sto o föl osv...så ja sätr behnadlar inte hiingstar.. för ja har aldrig behövt de.. förutom när dom inte riktigt visste vem som var ledare då fick man ju fixa de men de va fixat på en vecka ungerfär iaf frpån backen... de ja använder för att säga till en häst e försto främst kroppsspråk efter somde e de naturliga.. men hjälper de inte o ja vill att hästen ska backa inte gå på mej te.x då kan ja klatscha till den lite på bogen med en hand o mer ska inte behövas.. enligt mej iaf.. våld komer du inte långt med;) hästen kanske lyder dej men inte för att den litar på dej utan för att den e rädd för dej...

så enligt mej.. ska dom som slår hästar för att dom ska lyda sluta hålla på me hästar för dom har inget me hästar o göra... o vill dom verkligen fortsätta gå kurser i NH lr liknade.. o i vissa fall läsa hästanatomi!!

haha ojj de blev visst långt .a men nu kommer ja nog inte skriva mer i den här tråden för man verkar inte komma så långt me den här disskutionen... om ja inte får nått dum svar vill säga ;)

'

sen tycker ja också att om ni inte kan känna av er egen häst ens..eller känner av innan dom går upp så har ni inget på sånna hästar att göra..lämna över de till dom som kan utan att slå hästen.
om dom som kan också slår hästen mellan öronen då?? jag känner verkligen av när hästen är på väg att resa sig, då skänklar jag framått och då hoppade hon mer som ett hinder utan rygg och då slår man dom mellan öronen. Gaahhh, miss sensetiv. tror du att vi har hittat på hela ridningen själva? Om jag är så kass som du tror och tycker att någon annan ska ta över min häst, varför har hon då blivit bättre??hon har inte rest sig på över ett år och för tusende gången : HON LITAR PÅ MIG!!!FULLKOMLIGT!! och om det är så som du beskriver din relation med din häst, varför reser han sig nu då?? jag har bara en fråga, vilken del av ridsporten rider du i?? barock?

min häst reser sej inte..aldrig gjort de heller..men han har ett väldigt humör och pushar ja honom över den gränsen av vad han kan..om man ska ha mer samling eller så så ja..då testar han o ser om han måste..men han ställer sej inte..ja avleder de hela innan dess..och sen går de bra o ja kan kräva de ja ville och han gör sitt bästa.

o tror knappast du känner av när hästen reser sej..varför låter du den göra de idåfall? för de fattar ja inte..me tanke på hur farligt de är med stegrande hästar..förstår inte varför folk vill lösa problemen med våld..?

kanske har hästen skav efter någon utrustning..eller rygg ont...undersök utrustningen eller ring veterinär. hästen kan också protestera mot något..har själv en häst som stegrar då och då.för att protestera...hoppas det löser sig..

min häst reser sej inte..aldrig gjort de heller..men han har ett väldigt humör och pushar ja honom över den gränsen av vad han kan..om man ska ha mer samling eller så så ja..då testar han o ser om han måste..men han ställer sej inte..ja avleder de hela innan dess..och sen går de bra o ja kan kräva de ja ville och han gör sitt bästa.

o tror knappast du känner av när hästen reser sej..varför låter du den göra de idåfall? för de fattar ja inte..me tanke på hur farligt de är med stegrande hästar..förstår inte varför folk vill lösa problemen med våld..?

håller helt med..hur kan någon slå sin häst:confused: jag skulle ALDRIG kunna slå min lilla rackare

men hjälper de inte o ja vill att hästen ska backa inte gå på mej te.x då kan ja klatscha till den lite på bogen med en hand o mer ska inte behövas.. enligt mej iaf..

'

när jag slår min häst mellan öronen är det inte mkt hårdare än en klatch.vad gör mest ont, gå över eller få en bogklatch mellan öronen?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info