Sv: Stegrande häst
Jag tycker faktiskt det är lite tragiskt. Påstå att en och annan inte är ledare, att man är våldsam etc etc för ett piskrapp vart fjärde år sådär??!! Och lilla vän, det du (vem av er det nu var) beskriver att ha tålamod etc etc, naturligtvis, vem har påstått annat?? Men man måste avgöra om det är en livsfarligt situation eller inte. Och att snurra runt hästen är ju jättebra, men du kan inte komma och säga att det fungerar på alla hästar! Tro mig! Och HUR i hela världen kan du komma och påstå om "band" och dyligt om människa-häst-relationer som du inte vet ett skvatt om? Tror du allvarligt att det går att få en häst att undeordna sig med våld (avser ditt påståeene om hur jag får min häst att lägga sig på kommando). Fruktansvärt tragiskt hur det går att döma folk. Och JA, det fungerar MYCKET bra på tävlingar, visa mig en hingst som är behändligare än honom så gör du det bra! TROTS att han är oerhört hingstig (eller nu får jag för fel ordval, har starka sexuella drifter) och DET är en annan sak som skiljer hästar åt rätt rejält också. Och fortfarnade, trist att ni inte kommer med nåt vettigt förslag...
Man blir ju mörkrädd när man läser den här tråden... dels att slå gästen med ett spö mellan öronen är riktigt farligt för hästen o me en träpåk!!!
e du tokig människa?? om du gör de tycker ja du ska lägga ner hngstar o ta en grundkurs i hästens anatomi... för just mellan öronen har hästen VÄLDIGT mkt nerver o dylik= gör de väldigt farligt att slå hästen där.... oxh sen att böja halsen/ snurra runt den funkar visst på alla hästar.. för de e fysiskt omöjligt för en häst att stergra med börjde hals( beroende på hur börjd så klart) men de e ju bättre att börja halsen ordentligt änn att slå hästen me en påk!!!
och om den har stark sexuell drift kastrera den..
o sen vet ja itne vem som sa de men.. de går visst attvänta ut en stegrade häst... för visst kna de vara så att man e lite okncentrerad ett lite tag o de räcker ju för att den ska resa sej o då kan man ju bara sitta kvar.. för oftast har hästen tillräkligt bra balans för att kunna klara av att stå upp utan att ramla.. så då ligger de oftast hos människan och har man som ryttare bra balans o lutar sej frammåt(nästan ligger längst mede halsen) då klara OFTAST de... o sen nästa gång vara mer på hugget o säga till hästen i för väg...
o sen har de vart iaf en hingst vi red in när den va rätt gammal 6år lr nått (fråga mej inte vrf var en begäran från ägaren) o den va nästan o haterad.. den började vi ju såklart me på backen men sed ville den oxå gärna ställa sej när man väl satt upp o den hästen var man tvungen att vänta ut för annat gick itne o då testa vi mkt... men när man tjatat ut de så gav den upp tillslut.. o se va de lugt då höll dn itne på så längre...
och ja ahr oxå ganska bra efarenheter med stegrade hästar o hingstar.. då vi tagit hem problem hästar då o då.. o sen hjälper ja min tränare att rida/rida in hingstar... o de har ja hållt på med ett tag..
men ja har alldrig i hela mitt liv använt påk lr spö lr nått sånt.. aldrig använt våld.. o dom hästar ja hållt på me har vart hur fiina som helst.. o sen tkr ja att hingstar e lika mkt häst som sto.. ja kelar lika mkt me hingstar som me sto o föl osv...så ja sätr behnadlar inte hiingstar.. för ja har aldrig behövt de.. förutom när dom inte riktigt visste vem som var ledare då fick man ju fixa de men de va fixat på en vecka ungerfär iaf frpån backen... de ja använder för att säga till en häst e försto främst kroppsspråk efter somde e de naturliga.. men hjälper de inte o ja vill att hästen ska backa inte gå på mej te.x då kan ja klatscha till den lite på bogen med en hand o mer ska inte behövas.. enligt mej iaf.. våld komer du inte långt med
hästen kanske lyder dej men inte för att den litar på dej utan för att den e rädd för dej...
så enligt mej.. ska dom som slår hästar för att dom ska lyda sluta hålla på me hästar för dom har inget me hästar o göra... o vill dom verkligen fortsätta gå kurser i NH lr liknade.. o i vissa fall läsa hästanatomi!!
haha ojj de blev visst långt .a men nu kommer ja nog inte skriva mer i den här tråden för man verkar inte komma så långt me den här disskutionen... om ja inte får nått dum svar vill säga
'