Stegrande häst

Sv: Stegrande häst

kul med duktigt folk,,, men alla hästar fungerar olika . man har sett ett och annat under 25 år som aktiv... och även skador efter det att dom slår runt... och då tänker jag inte på hästen...man jobbar på olika sett så är det helt enkelt... skulle min på 176 cm resa sig så skulle inte jag vilja hamna under... en som reser sig för att få av ryttaren kan man inte be snällt att sluta nu och en sån gör det ofta.. om nu inte hästen har ont som man naturligtvis måste kolla upp i första hand..tycker det är sånt daltande med hästar. alla har olika sett , man behöver inte visa sig bäst på området och bara kritisera andra.. ALLA JOBBAR OLIKA

en som reser sig för att få av ryttaren kan man inte be snällt att sluta nu. ALLA JOBBAR OLIKA

:bow::bow: till de sista du sa för de e verkligen sant..'men hästar tänker inte på de sättet att nu sk aja resa mej för att få ryttarn att flyga av.. hästar har inte ed tanke sättet.. dom kan inte tänka framåt i tiden o inte bakåt heller.. dom lever ju bara i nuet... så dom kkan inte tänka.. om ja gör så här som kommmer de här hända med ryttarn och då slipper ja de här.. så kan dom inte tänka..

en som reser sig för att få av ryttaren kan man inte be snällt att sluta nu och en sån gör det ofta.. OLIKA

de är väl inte någon som påstått heller att man ska ta de försiktigt med hästen och inte säga till den?

bara att de finns mindre farliga sätt för både häst o ryttare än att drämma till dom i huvet.

:bow::bow: så dom kkan inte tänka.. om ja gör så här som kommmer de här hända med ryttarn och då slipper ja de här.. så kan dom inte tänka..

dom kanske inte tänker ut de i stallet direkt men dom kan komma på under ritten sätt att slippa arbeta..och dom lär sej ganska så fort om dom kommer undan med grejer..så lite planerar dom nog..min verkar tänka väldigt mycke iallafall..listar ut saker o sånt.

Att hästen stegrar sig kan bara bero på tre saker, det är bara att undersöka vilket som det är...

1. hästen förstår inte vad du vill. (ex. du kanske ger otydliga signaler, kräver för mycket)

2. Hästen har ont ( troligast, hästar är djur som alltid gör sitt bästa för sin ägare, dom kan ha ont väldigt länge innan dom visar det. Se till att få hästen undersökt av ex. veterinär eller chiropraktor)

3. Hästen är rädd. (det tror inte jag på i det här fallet)

Hästar tänker inte som vi människor, dom är inte dumma med flit.
Att hästen stegrar sig kan ju bero på att han testar vem som bestämmer, och det ska INTE lösas med våld under några som helst omständigheter, bättre att ta hjälp av någon kunnig NH-instuktör som hjälper dig med att kunna samarbeta med hästen.

visst att hästen kan ha dumheter för sig, men finns det inget bättre sätt än att drämma till hästen med en påk mellan öronen..?! Säkert jätte-effektivt men jag skulle då aldrig göra det ändå..Man kan väl "lösa" det mesta med våld, men jag tycker inte att det är rätt för det! Jag menar, har jag problem med nån så kan man väl bara drämma till personen,men man gör bara inte så...

Vad gäller hästen, så skulle jag också gissat på ont i ryggen eller liknande...Men lycka till och hoppas att Ni får ner pållen på jorden;)

Det är ett av de mest effektiva sätten. På vissa hästar är det väl också ett av de få. Min D-ponny försökte jag allt med. Jag körde mycket markarbete bland annat. Till slut kom vi på att om pappa gick bakom henne med en lång lina fastsatt i tränset och ett longerspö bakom och gav henne ett par rejäla smällar när hon var påväg att resa sig gick det, så länge han var med. Det var dock en gång som mamma red, då försökte hon stegra sig och mamma som var så livrädd bara skrek och pappa missade med spöt så hon fick smällarna i stället. Frågan är vem som blev räddast, hon eller hästen. I alla fall, hästen slutade stegra sig men hon faller ju tillbaka lite grann ibland. Dock lyssnar hon i princip bara på mig och en av mina kompisar. Tvåmanshäst kanske man kan kalla henne.

I det fallet var det inte utrustningen som var fel. Kanske var den som gjorde det lite i början eftersom att sadeln var för trång men sen köpte vi en som var utprovad och som passade henne men hon fortsatte med dumheterna.

Till trådskaparen: Du måste ha tålamod och tappa inte hoppet om att hästen kan vara bra. Min D-ponny är helt underbar nu och vi har mycket kul tillsammans. Tänk också på om hästen stegrar sig mest om du rider själv? (det var då min höll på) Om du rider barbacka? Om du har sadel? Om du är ute i skogen? Försök att hitta problemet på det sättet. Bra träning om du rider ut med en kompis kan vara att du hittar en väg åt motsatt håll till vad kompisen går och testa hästen. Stegrar den sig då? I så fall, ge dig inte. Den ska framåt. Driv den framåt hela tiden så kan den inte stegra sig. Om du så ska gå åt höger rakt in i skogen, åt vänster ut på en stig eller rakt fram. Så länge du inte går efter din kompis. Beröm mycket när hästen lyssnar på dig och säg ifrån ordentligt om den dummar sig.

Ett annat tillvägagångssätt som jag aldrig hört misslyckats är att "dra över hästen på rygg", detta låter kanske grovt men om man har en frisk genomgådd häst där inga fysiska problem kan hittas och där man är rätt säker på att stegringen är något som hästen tagit till av en eller annan anledning...
Man hoppar av och lägger tygeln runt halsen...en "normal" häst ger efter på tygeltaget medans en som stegrar gör just det..och i samma ögonblick som hästen är högst uppe så drar man konsekvent i tygeln med påföljden att hästen slår över på rygg...Inte många hästar tar till stegring efter det..

Så du menar att istället för att ta till en tränare på en häst som inte har några fysiska problem, när den stegrar drar du omkull den på backen och ökar risken betydligt för att hästen ska skada sig istället ? Och inte tänka på vad man utsätter ryttaren för. Tänk om hästen snurrar om och landar på en.

Kolla ryggen och manken... Sadeln kanske är konstig? Testa att rida den utan stöd från handen och se hur den reagerar då.

wild rein med ditt dra häst över rygg
MEEEEEEEEST Idiotiska jag någonsin hört.
1. fysiska riskerna
2. de mentala påfrestningarna du utsätter hästen för, hur ska han någonsin kunna lita på sin ryttare igen när han förmodligen bara försökte berätta att något var fel.

gud vad upprörd jag blev över ditt förslag

Till slut kom vi på att om pappa gick bakom henne med en lång lina fastsatt i tränset och ett longerspö bakom och gav henne ett par rejäla smällar när hon var påväg att resa sig gick det, så länge han var med. Det var dock en gång som mamma red, då försökte hon stegra sig och mamma som var så livrädd bara skrek och pappa missade med spöt så hon fick smällarna i stället. Frågan är vem som blev räddast, hon eller hästen. I alla fall, hästen slutade stegra sig men hon faller ju tillbaka lite grann ibland.

:eek:

tiotecken

jösses man blir mörkrädd.. hur kan man tycka att man har rätt att ha häst när man inte ens bryrsig det minsta om hästen????

Hur vore det om människor som vill ha häst läser på och lär sig om hantering före dom skaffar hästen...

tillvägagångsett mm mm mm i hantering...

Markarbete är a och o för att överhuvudtaget lära en häst något alls... och ledarskap... ja ... om man slåss å skräms för att tro att man då leder hästen är mer farligt än att vara mjukare..

Stackars alla dessa hästar som inte har nån trygghet i sina liv..

trådskaparen

trist dom förstör din tråd med hutlösa och vettlösa uppfostrings tillvägagångsätt...

usch man mår illa av att läsa detta...usch...
/låppis

jösses man blir mörkrädd.. hur kan man tycka att man har rätt att ha häst när man inte ens bryrsig det minsta om hästen????

Hur vore det om människor som vill ha häst läser på och lär sig om hantering före dom skaffar hästen...

tillvägagångsett mm mm mm i hantering...

Markarbete är a och o för att överhuvudtaget lära en häst något alls... och ledarskap... ja ... om man slåss å skräms för att tro att man då leder hästen är mer farligt än att vara mjukare..

Stackars alla dessa hästar som inte har nån trygghet i sina liv..

trådskaparen

trist dom förstör din tråd med hutlösa och vettlösa uppfostrings tillvägagångsätt...

usch man mår illa av att läsa detta...usch...
/låppis

Förskräckligt va? :p Jag kan säga det att jag praktiskt taget började från grunden med min D-ponny som jag fick. Provade med kommunikationsmetoder av flera slag osv osv. Verligen ingenting fungerade. Vi rådfrågade gamna inbitna hästmänniskor som svarade "så får hon inte göra!" men hur vi skulle göra för att bli sams med henne fick vi inget svar på. Däremot fick vi förklarat att "så får man inte göra" när vi väl hade lyckats ta ur henne dumheterna. Vi jobbade i minst 2 år med henne utan några som helst framsteg. Då blir man frustrerad om något. Hur kunde vi veta att vi köpte ett "monster" till mig när jag var 11 år? Det var ju inte alls meningen att det skulle bli på det sättet.

Idén min far fick om långspöt var det som gjorde att hon slutade. Det är väl det enda våld jag någonsin har använt mot mina hästar i inlärningssyfte, eller vad man nu ska kalla det. Jag har visserligen ryckt rejält i tömmarna när en av våra arbetshästar stegrade sig av ren dumhet när jag körde, det säger de gamla hästkarlarna till mig att göra i sådana lägen.

Jag tror på idén att ge och ta av hästarna. Jag har sömnsvårigheter om jag skulle slå till någon av våra hästar. Jag vill att de ska få respekt för mig utan våld och kunna lyssna till ett "nej". Det fungerar, på våra kusar.

En sista sak... Hur vet du att våra hästar inte har någon trygghet i sina liv för att vi inte har hittat något annat sätt att ta ur dem dumheterna än att klappa till dem? Alla mina hästar är väldigt trygga när jag är i närheten av dem, det syns på dem att de blir rofyllda. Skulle de inte vara trygga med mig i närheten skulle de förmodligen se skrämda ut. De var ännu lugnare när min far var i närheten av dem. Sista tiden han hade i livet var han bästa kompis med sitt sto och trots det var de mer som fiender i början. Stoet var inte hanterat när vi fick henne som tvååring. Mycket markarbete, ryktning, gos och arbete på alla sätt och vis gjorde henne till numera världens coolaste häst. Grymt nöjd med livet när hon blir omhändertagen av oss. Kommer gärna fram och hälsar osv.

Ojdå, det blev jättelångt men jag blev lite upprörd över detta inlägget. Att du skriver att hästarna inte har någon trygghet i livet för att man har slagit till dem exempelvis med ett vedträ en gång när de har stegrat sig vet du ärligt talat inte ett skit om. Men däremot förstår jag din tanke. Man ska inte slå djur, det tycker inte jag heller. Det är samma princip som att slå sina barn.

Mmjaa, fast ett barn kan väl knappast upplevas hotfullt direkt eller?? Ett barn lär väl knappast försätta en i en livsfarligt situation som en stegrande häst kan göra...

Förstår tanken... men det lät nästan som om du skulle slå till ett barn om det tjafsar...

Senast ändrad av en moderator:

Mmjaa, fast ett barn kan väl knappast upplevas hotfullt direkt eller?? Ett barn lär väl knappast försätta en i en livsfarligt situation som en stegrande häst kan göra...

Förstår tanken... men det lät nästan som om du skulle slå till ett barn om det tjafsar...

Nej nej, det kan det ju inte så länge det är ett barn. Att slå till barnet var det jag Inte skulle göra. Det skulle aldrig falla mig in om det inte är en nödsituation och man behöver chocka barnet till tystnad typ (exempelvis vid brand). Ungefär så resonerar jag med hästarna också. Tyvärr valde vi ju kanske ett sätt som inte var så bra när vi skulle få hästen att sluta stegra men man blev lite trött på det efter ett par år och det fungerade.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar