Stegrande häst

Sv: Stegrande häst

Jag har INTE påstått att det inte KAN vara nåt fel på hästarna, MEN det BEHÖVER inte vara det!!!!!!!!!!!

då kanske du rör dig som en sengångare jämfört med munckis. Detta var väl en tråd där vi skulle hjälpa en flicka med en stegrande häst, inte racka ner på dem som försökte hjälpa henne. Jag tror i alla fall att det är MYCKET bättre med ett ägg i pannan än att slå över. man kan ju bara spinne vidare på vad som kan hända om hästen slår över (ryttaren kan skadas, hästen kanske säljs som problemhäst o ingen vet vart den hamnar) eller så får den ett ägg i huvet obehagligt kanske men den slutar förhoppningsvis. eller så kan man försöka kolla om hästen mår dåligt. oftast hittar man inte något o då måste hästen sättas igång igen. då e den förmodligen ännu svagare o tycker att rörelserna som frammkallat stegrandet e ännu jobbigare. tycker att ägget låter som bästa lösningen, heja munkis

HAHAHAHAHHA.. jar rör mejnsom en sengångare??:rofl::rofl: haha kanske de..men ja skulle vilja se munckis ta sej från vanligt sitt länge till öronen med handen på under 5sek.. haha de ebara räkna ut hur fort man måste röra sej då? vrf ja sa just 5sek.. e för att de e tiden man räknar med att man har på sej att bestraffa en häst för att den ska förstå vrf den blir bestraffad... o sen e de klart man trackar ner me sånna som kommer med helt sjuka och imbisilla förslag.. de e ju sjukt hur ni resonerar!!!:eek::eek: man blir ju rädd! o ja tycker vekligen inte ryttarn till den här hästen ska ta åt sej era råd..o va faan ska du kräva så ´mkt av hästen för, om du vet att den inte e musklad för att klara de.. då måste man ju oxå vara trög på nått sett... då måste man jun börja me att muskla upp hästen... o sen som jan förklarat om du läser nåra inlägg innan.. så kan ryttarn rida.. så slår hästen väldigt sällan över.. eftersom dom klara av att stå där.. om dom inte har nån ryttare som håller på som en motvikt... o dels e de inte pannan dom slår de e mellan öronen.. o du verkar tydligen inte heller kunna så mkt om anatomi....:eek::eek: herregud!! ja visste att de fanns mkt konstigt inom häst världen.. men nu får man ju upp ögonen för hur sjukt vissa hästar blir behandlade egentligen.. inte konstigt att många problem hästar man tar hem e spö skygga.. och rädd för att få stryk när man ska klappa dom.. lr rädda för att bli tränsade m.m:eek::eek:

Jag har INTE påstått att det inte KAN vara nåt fel på hästarna, MEN det BEHÖVER inte vara det!!!!!!!!!!!

vem har påstått att de måste vara fysika fel då?? men sen får du ju tänka så här.. att de e alltid ryttarn som leder hästen fel.. eftersom häster inte kan tänka så att dom ska jävlas me nån.. hästar funkar bara inte så dom kan inte tänka typ såhär: "haha nu ska ja jävlas me den som sitter på min rygg:devil:" de gör dom inte

därför får man vara riktig tydlig.. lr så tydlig man kan vara:angel: o sen stå för de man säger:)

eller hur. Säger man träpåk så kan man faktiskt inte ta för givet att alla andra uppfattar det som att man menar ridspö, .. :angel:

Ja ja ja! Jag ska fota "träpåken" så snart jag hittar den så får ni se att det eg bara är ett vanligt hoppspö fast i trämaterial och liiiite tjockare! Men som sagt -om man jämför med dressyrvippa!

att slå så hårt man kan med ett spö eller om de nu är en smal o tunn "träpåk"..de liksom..spelar ingen roll..så de har nog ingen större betydelse hur den ser ut.

de är väl värre igentligen att slå med ett hoppspö än ett dressyrspö för man får mer kraft med hoppspön.

Senast ändrad av en moderator:

ehh..slå över behöver faktiskt inte göra ont alls på hästen..chockad och rädd blir den väl..men de blir dom ju av spön i huvet också + att de gör ont...inte bra alls nåt av de..och de finns lösningar som inte ens behöver göra ont på hästen alls..

nej jag påstår inte att det är så jäkla farligt, men vi hade ett snack om det innan på tråden, att det är "SÅÅÅÅ" farligt när en häst går över.me jag kan garantera att det är mer obehagligt än att få ett ägg i huvudet.

Har jag skrattat åt att kolla upp hästen först?? Har bara försökt få några att inse att det inte behöver vara nåt fysiskt fel.

haha eller hur. det är bara dom som inte klarar ut det i ridningen som påstår det hela tiden.försök till undanflykt

HAHAHAHAHHA.. jar rör mejnsom en sengångare??:rofl::rofl: haha kanske de..men ja skulle vilja se munckis ta sej från vanligt sitt länge till öronen med handen på under 5sek.. haha de ebara räkna ut hur fort man måste röra sej då?.lr rädda för att bli tränsade m.m:eek::eek:

min häst är fruktansvärt snäll att tränsa och det fungerar alldeles utmärkt att hinna med det, för om en häst håller på att slå över tar det ganska lång tid att resa sig upp till det läget. 5 sek är väldigt lång tid när man rider, för tänk själv,hur lång tid tar det tex göra en halvhalt där sjuuukt många momen ingår,det tar inte alls lång tid. det handlar om reflektion.

nej jag påstår inte att det är så jäkla farligt, men vi hade ett snack om det innan på tråden, att det är "SÅÅÅÅ" farligt när en häst går över.me jag kan garantera att det är mer obehagligt än att få ett ägg i huvudet.

du fråga vad som gjorde ondast på hästen..de va de ja svarade på.

min häst är fruktansvärt snäll att tränsa och det fungerar alldeles utmärkt att hinna med det, för om en häst håller på att slå över tar det ganska lång tid att resa sig upp till det läget. 5 sek är väldigt lång tid när man rider, för tänk själv,hur lång tid tar det tex göra en halvhalt där sjuuukt många momen ingår,det tar inte alls lång tid. det handlar om reflektion.

haha va? lr nee ja ska inte skratta förlåt... men asså va säger du pratar i nattmössan för mej.. ja fatta inte riktigt va du mena där.. men iaf så e de mellan 3-5s´man har på sej för at hästen ska atta vrf du gjorde som du gjorde mot den.. o sen ett av dina andra inlägg du sa att de e "garaterat mer obehaglit att slå över med en häst än med ett ägg i huvet".. hah nee de e de inte för hästen.. skulle du ge ett ägg på dej själv ihuvet (vilket ja tycker du borde få me dina resonemang:angel:)så skulle de vara obehaglit.. men hästar tkr de inte..visst e de obehgligare men inte mer obhagligare än att bli slagen på never o blokärl;) de gör ondare ja kan lova testa själv!! rammla bakått. o slå dej själv så hårt du kan på din mage så du gör "sönder" ett "blodkärl" för de e ungefär så du kan gämföra de.. lr slå dej på fingrarna med ett hopp spö hårt... ska du se vilket som e behagligast. de va en bättre jämförelse de me fingrarna förresten:angel: men låt nån annan s¨l¨å.. så du inte fegar ur lr e så berädd på de... o nu tebax te de du skrev te mej.. vadå "sjuuukt" många moment.. de behöver inte ja ha:confused: ja sägerbara mmm o om ja behöver så sätter ja mej lite tyngre i sadeln.. de allt ja behöver göra.. hur gör du för att få in så måååånga moment?? asså de säger ja inte som en pik.. utan ja bara frågar..

haha eller hur. det är bara dom som inte klarar ut det i ridningen som påstår det hela tiden.försök till undanflykt

mm..eller så kanske dom bara vill lägga fram alla olika anledningar och deras erfarenheter av varför hästen kan stegra. Jag räknar mig iofs inte till dom som du säger inte klarar av det i ridningen, för jag har klarat ut hästar som stegrat. Och har jag inte gjort det, har jag erkännt att jag var för oerfaren vid detta tillfälle, och inte skyllt på att hästen haft ont. (läs tidigare inlägg)Jag tycker inte nån av dom andra använder det som undanflykt heller..utan vi har lagt fram det till en trolig anledning. har aldrig påstått att det varit så. Men om hästen helt plötsligt börjar med detta, är det ju OFTAST nåt fysiskt fel(OBS! Behöver inte vara så, så ni inte tolkar det som ni vill..igen)

Senast ändrad:

har inte hästen ont eller så ,så måste detta beteende bort snabbt, en häst som stegrar sig är livsfarlig, vid minsta obalans så kan den slå runt eller gå om kull, och det kan sluta olyckligt. har sett skadorna efter ett sånt fall på en vän, hon har tur att hon kan gå idag., det ska vara obehagligt för hästen att resa sig .. slå nått mellan öronen, gör det ont på hästen så slutar den. en häst som slår upp huvudet hårt i ett tak gör oftast inte om samma sak,,
sluta dalta med hästarna, dom tål ganska mycket..

men jisses ja ger upp .. läs dom andra in läggen från mej och även nåra av dom andra förstår du va vi tjafsar om.. hahah orkar inte dra allt en gång till men du har fel...
me de mesta förutom att betendet måste bort..

men jisses ja ger upp .. läs dom andra in läggen från mej och även nåra av dom andra förstår du va vi tjafsar om.. hahah orkar inte dra allt en gång till men du har fel...
me de mesta förutom att betendet måste bort..

jisses ja..Men vi får väl helt enkelt vara glada för att vi har våra erfarenheter, och att vi har sett det funka utan hårda slag. Ala har vi olika uppfattningar, och vi har all rätt att ha dem. Men jag kan inte någonstans förstå just detta tillväga gångs sätt..Och jag har suttit på en häst som rest sig högt, men aldrig aldrig skulle jag slagi honom mellan öronen...Som tur var hade jag balansen och klarade av situationen genom att först och främst "väga upp" så vi inte gick över, och sen avleda och visa att jag inte blev rädd, och inte tillåta att han gick upp igen, genom att rida framåt framåt, och flytta sidleds, hålla haslen böjd om jag kände att han var på väg...funkade..Men som sagt..Alla har olika uppfattningar, och ingen kan ändra den andres uppfattning..så..

Tack för mej!

hej! min häst gjorde så förut, mest när jag red skänkelvikningar. hon har alltid varit slö men i våras tyckte min tränare att hon inte gick rent och då åkte vi till veterinären och bla bla bla.. efter att vilat en månad och sen börjat rida igen höll hon på värre än vanligt. men efter tag med mycket träning och tålamod slutade hon med det och har inte gjort så på mkt länge. vet inte om det var för att hon slutade ha ont eller om jag blev mer bestämd.

mitt tips till dig när hästen stegrar är att smacka högt och driva framåt ordntligt utan att bli hysterisk. tror egentligen att det är det enda som hjälper..... att slå i huvudet på hästen med en träpåle verkar ju idiotiskt och att slå över hädsten rent livsfarligt! och hur ofta har man med sig en vatten påse..

nu belv det väldigt långt :P hoppas du får ordning på din häst! lycka till :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar