Stegrande häst

Sv: Stegrande häst

de spelar väl ingen roll hur de ser ut..lika illa va de än är man använder.

nä nu jäklar håller du på att spåra ut till bara något patetisktjag säger påståendet igen , eftersom det inte är någon som har vågat komentera det: vad gör mest ont, en klatch mellan öronen eller att slå över? SJÄLVBEVARESLDRIFT!!! jag vill hellre att hon får en klatch mellan öronen än går över på rygg som nu påstås vara så jävla farligt.

Håller med. Det är en väldigt stor skillnad på hästar med stegringstendens, de lättar lite fram. En häst som reser sig är en aning tuffare.

Om man säger så här: VAD man än skriver här så det fel. Skriver nån att den har en häst som sticker och den personen har provat allt (samt gjort en ORDENTLIGT VETERINÄRBESIKTNING :rofl:) och vet att den här hästen går det inte att vara lugn och bara vänta in inbromsningen på. Lika farligt den situationen, med korsande av vägar etc etc. Den här personen skulle i så fall få höra att det är VÅLD att sätta på ett skarpare bett, det är VÅLD att dra tag i bettet etc etc för den är ju väldigt känslig i munnen bla bla bla.

Om jag själv skulle haft en häst med tendenser till att sticka, dvs den sticker en bit men det går inte hela vägen till "sken" vilket innebär den farliga situationen inte hägrar, DÅ skulle inte jag komma med kommentarer om hur nån ska göra för det går inte att jämföra. Tips är alltid så klart välkomna men har man inte varit utsatt för situationen så ska man hålla sig till tipsen och inte smutskasta folk som verkligen varit med om det.

Eftersom TS inte svarat gör jag det åt henne, hästen är klinikbesiktigad innan köp, sadel utprovad, foderstat har setts över, hästen har kännts igenom av flera, hon har nu byt till hack och hästen går bättre, det har fungerat bra under ett par dagar och vi hoppas att det fortsätter så. Har haft min beskärda del av stegrande hästar och den här gör det för att han har hittat hennes svaga punkt, han kan tillochmed resa sig vid skritt på lång tygel, dock gör han inte det när en äldre/mer erfaren person rider.

nej nu har du det lite fel för dig. det är inte jag som gör det med ett spö, men jag tror ändå inte hästen dör om man gör det. om ni inte har haft hästar som reser sig , hur kan ni då tänka tanken att snacka om det??

okej så du försöker få mej att tro att när en häst du sitter på reser sin.. så lutar du dej frammåt blixtsnabbt för att slå hästen mellan öronen med handen?:O:O:rofl: haha nästan komisk o se ju xD

HAHA de e inte ens värt o tjafsa me dej..:confused: har du läst hästens anatomi nån gång? o ja ja har haft många hästar som reser sej.. vi har haft problemhästar hemma från o till... o mnga av dom har just rest sej;) o ja har ridit in unghästar.. o ja har jobbat med hingstar tsm med min tränare.. så ja har suttit på många sånna.. har aldrig komit på tanken att dunka till hästen mellan öronen,, ja har inte slagit en häst nånsin.. för ja tkr inte man kommer nån stanns med att bestraffa en häst med slga o sparkar

nä nu jäklar håller du på att spåra ut till bara något patetisktjag säger påståendet igen , eftersom det inte är någon som har vågat komentera det: vad gör mest ont, en klatch mellan öronen eller att slå över? SJÄLVBEVARESLDRIFT!!! jag vill hellre att hon får en klatch mellan öronen än går över på rygg som nu påstås vara så jävla farligt.

varför provocerar du hästen till att stegra istället för att förhindra den innan o slippa välja mellan dom farliga alternativen...e ju som om du vill slå hästen..helt galet...kan du svara på de eller? för ja har liksom frågat de ett antal gånger nu men får bara de dumma svaret att antingen drämma till dom eller gå över..men du verkar ju vilja slå...för de e de enda du vet hur man "löser" problemen eller?

och stegratendenser...hade ja pressat min häst eller om nån hade gjort de ett steg längre hade han ställt sej direkt..inte direkt så att de finns hästar som bara varnar och dom som går upp..är ingen skillnad....hästar varnar alltid innan dom gör de..fastän ni inte märker dom varningarna verkar de som.,eller ni märker dom men skiter i dom...ni verkar ju inte veta vad de innebär ens..

och fattar ni inte att de inte funkar i längden att slå hästar..dom gör ju uppenbarligen om de igen så ni måste fortsätta drämma till dom i huvet..funkar ju bara för stunden men ni får ju inte bort problement..sånna som ni gör än ju mörkrädd...hade aldri nånsin släppt upp nån sån på min häst som resonerar så.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med. Det är en väldigt stor skillnad på hästar med stegringstendens, de lättar lite fram. En häst som reser sig är en aning tuffare.

Om man säger så här: VAD man än skriver här så det fel. Skriver nån att den har en häst som sticker och den personen har provat allt (samt gjort en ORDENTLIGT VETERINÄRBESIKTNING :rofl:) och vet att den här hästen går det inte att vara lugn och bara vänta in inbromsningen på. Lika farligt den situationen, med korsande av vägar etc etc. Den här personen skulle i så fall få höra att det är VÅLD att sätta på ett skarpare bett, det är VÅLD att dra tag i bettet etc etc för den är ju väldigt känslig i munnen bla bla bla.

Om jag själv skulle haft en häst med tendenser till att sticka, dvs den sticker en bit men det går inte hela vägen till "sken" vilket innebär den farliga situationen inte hägrar, DÅ skulle inte jag komma med kommentarer om hur nån ska göra för det går inte att jämföra. Tips är alltid så klart välkomna men har man inte varit utsatt för situationen så ska man hålla sig till tipsen och inte smutskasta folk som verkligen varit med om det.

HAHA va gidrar du om då? dels snackar vi itne om hästar som sticker här.. o sen iaf så vitt ja vet så har alla här vart med om stegrande hästar.. iaf dom som skriver mot er.... ja har de iaf... så ja tar itne mina grejer bara ur luften... men du de e tammefanimej VÅLD att slå en häst med en träpåk mellan öronen de kan väl ungefär jämföras med att bli slagen av en träpåk i huvet som människ?? testa att göra de lika hårt på dej själv få se hur jävla kul du tkr de e ?.. men me den tanke som du har på häster hoppas ja nästan att ingen stackars häst blir skickad till dej för tillridning lr nått....

HAHA klatch?? träpåk=klatch.. nja du den ekvationen går inte ihopp för mej iaf:confused::smirk: o hästar slår inte över om ryttaren har balans.. klart som faan de slår över om du skänklar på den lr lutar de bakåt lr sitter som vanligt... men lutar du dej framåt så du nästan ligger jäms med hästens hals klara dom de oftast.. tro de lr ej men de krävs rätt mkt för att få en häst att slå över....:smirk: o smo ni resonera om häst hantering gör en ju mörkrädd.. aldrig att ja kommer låta nån hoppa upp på min häst igen efter att ha hört att de finns människor som resonerar som ni gör..:crazy: om ja inte sett dom rida andra förut..

kl
o sen en till sak ja inte förstår...man ska ju inte ta hjälp av spöt för att uppfostra hästar..iallafall använder inte ja dom till de..

inte konstigt man träffar på så mycke spörädda hästar om folk håller på så...ja har alltid undrat hur de kommer sej att hästar kan bli så nervös för spön..men är ju inte så konstigt då.

Eftersom TS inte svarat gör jag det åt henne, hästen är klinikbesiktigad innan köp, sadel utprovad, foderstat har setts över, hästen har kännts igenom av flera, hon har nu byt till hack och hästen går bättre, det har fungerat bra under ett par dagar och vi hoppas att det fortsätter så. Har haft min beskärda del av stegrande hästar och den här gör det för att han har hittat hennes svaga punkt, han kan tillochmed resa sig vid skritt på lång tygel, dock gör han inte det när en äldre/mer erfaren person rider.

så du sam tycker me legendier o munckis asså... hon borde drämma till ghästen me en träpåk mellan öronen:eek::eek: isf tkr ja hon ska lämmna den till nån som kan ist för att lyda råden hon får här:O:O

kl
o sen en till sak ja inte förstår...man ska ju inte ta hjälp av spöt för att uppfostra hästar..iallafall använder inte ja dom till de..

inte konstigt man träffar på så mycke spörädda hästar om folk håller på så...ja har alltid undrat hur de kommer sej att hästar kan bli så nervös för spön..men är ju inte så konstigt då.

:bow::bow::bow: om man måste använda spö är de som en förlängd arm inge mer... o ja använder de nästan aldrig öht..

nej nu har du det lite fel för dig. det är inte jag som gör det med ett spö, men jag tror ändå inte hästen dör om man gör det. om ni inte har haft hästar som reser sig , hur kan ni då tänka tanken att snacka om det??

Jag har, som jag skrivit förut, visst suttit på hästar som rest sig.
Hästen dör inte nej, men får mkt obehag.

kl

Jag förstår också det nu...

Men herregud..Det är ju inte ens det detta handlar om. Jag förstår att du känner dej påhoppad, för du har inte alls samma syn på saken som vi har. Jag skulle skulle inte klaga på en persons utrustning,om dennas häst skenar okontrollerat. Jag skulle ifrågasätta om personen kanske har tagit sig atten över huvudet , eller se om dom kan gå tillbax några steg för att komma till ro med det som gör att hästen skenar, för nån anledning finns alltid! Och klarar man inte det, då får man helt enkelt inse att man inte klarar av just den hästen, så är det.
Annars e det bara ett olyckligt slut på historien.

Sorgligt att du aldrig verkar tro att det kan vara något fel på hästen , efetrsom du skrattar åt att man ska kolla upp hästens kropp först o främst, jag tycker dte är en självklarhet, för oftast är det något fysiskt som stör en häst som helt plötsligt blir knepig..Men den är väl alltid bara istadig, och förtjänar en smäll..

Men herregud..Det är ju inte ens det detta handlar om. Jag förstår att du känner dej påhoppad, för du har inte alls samma syn på saken som vi har. Jag skulle skulle inte klaga på en persons utrustning,om dennas häst skenar okontrollerat. Jag skulle ifrågasätta om personen kanske har tagit sig atten över huvudet , eller se om dom kan gå tillbax några steg för att komma till ro med det som gör att hästen skenar, för nån anledning finns alltid! Och klarar man inte det, då får man helt enkelt inse att man inte klarar av just den hästen, så är det.
Annars e det bara ett olyckligt slut på historien.

Sorgligt att du aldrig verkar tro att det kan vara något fel på hästen , efetrsom du skrattar åt att man ska kolla upp hästens kropp först o främst, jag tycker dte är en självklarhet, för oftast är det något fysiskt som stör en häst som helt plötsligt blir knepig..Men den är väl alltid bara istadig, och förtjänar en smäll..

,:bow::bow::bow: såå sant!!!

hästar har inte den förmågan att kunna tänka så här "nu ska ja resa mej bara för att jävlas me den som sitter på min rygg:devil:" de kan itne hästar göra.. dom har alltid en andleding till vrf!! o de e alltid ryttarn som gör fel inte hästen!! så har man nått sånt fall ska man dels kolla upp så hästen inte har ont.. men oxå ransaka sej själv o täka på va man själv gö för fel..

,:bow::bow::bow: såå sant!!!

hästar har inte den förmågan att kunna tänka så här "nu ska ja resa mej bara för att jävlas me den som sitter på min rygg:devil:" de kan itne hästar göra.. dom har alltid en andleding till vrf!! o de e alltid ryttarn som gör fel inte hästen!! så har man nått sånt fall ska man dels kolla upp så hästen inte har ont.. men oxå ransaka sej själv o täka på va man själv gö för fel..

:bow:Precis! Visst en häst kan tycka att nåt är jobbigt och protestera,den behöver ju inte alltid ha ont, men jag har svårt att tro att dom skulle göra det av elakhet. Men oftast är det ju som du säger ryttaren som kanske får gå tillbax och tänka: vad gör jag fel"?
Så tänker jag alltid när mina hästar har visat missnöje. Då tänke jag först: Är det nåt som gör ont, eller ger obehag" Gör det inte det så: Vad gör jag som ryttare för fel nu eftersom han inte förstår vad jag menar" och oftast har jag inte behövt tänka längre, för då har det visat vad som varit fel...Eftersom jag har kännt mina hästar så väl,och vet hur dom har brukat reagera, förstår jag vad som kan vara fel efter detta, och ofta är det jag som gjort nåt konstigt faktiskt(om det då inte är så att dom har nåt som gjort ont)

då kanske du rör dig som en sengångare jämfört med munckis. Detta var väl en tråd där vi skulle hjälpa en flicka med en stegrande häst, inte racka ner på dem som försökte hjälpa henne. Jag tror i alla fall att det är MYCKET bättre med ett ägg i pannan än att slå över. man kan ju bara spinne vidare på vad som kan hända om hästen slår över (ryttaren kan skadas, hästen kanske säljs som problemhäst o ingen vet vart den hamnar) eller så får den ett ägg i huvet obehagligt kanske men den slutar förhoppningsvis. eller så kan man försöka kolla om hästen mår dåligt. oftast hittar man inte något o då måste hästen sättas igång igen. då e den förmodligen ännu svagare o tycker att rörelserna som frammkallat stegrandet e ännu jobbigare. tycker att ägget låter som bästa lösningen, heja munkis

varför inte hindra att de ens kan börja stegra från början..?
tycker ja låter enklast...

eftersom det inte är någon som har vågat komentera det: vad gör mest ont, en klatch mellan öronen eller att slå över? SJÄLVBEVARESLDRIFT!!! jag vill hellre att hon får en klatch mellan öronen än går över på rygg som nu påstås vara så jävla farligt.

ehh..slå över behöver faktiskt inte göra ont alls på hästen..chockad och rädd blir den väl..men de blir dom ju av spön i huvet också + att de gör ont...inte bra alls nåt av de..och de finns lösningar som inte ens behöver göra ont på hästen alls..

Har jag skrattat åt att kolla upp hästen först?? Har bara försökt få några att inse att det inte behöver vara nåt fysiskt fel.

Nej jag samtycker inte med dem i det här fallet, vi har fått honom att lugna ner sig genom att hon har fått rida tilsammans med vuxna som har lugna hästar och han har då lugnat ner sig. Jag anser dock att det ibland krävs att man "tar i" med vissa hästar, det är ju så dom gör i hagen så varför inte, sen säger jag inte att man ska ta till övervåld eller plåga djuret, utan ibland krävs en kraftig markering på att beteendet inte är önskvärt

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar