Stegrande häst

Sv: Stegrande häst

när jag slår min häst mellan öronen är det inte mkt hårdare än en klatch.vad gör mest ont, gå över eller få en bogklatch mellan öronen?

men de ska överhuvetaget inte gå så långt att man ska behöva välja på de...reagera o stoppa de innan de händer istället...varför vill du inte de?

Vad är det då? Vad e det för mening att slå( eller drämma som det uttrycktes tidigare) då, om det inte smärtan som hindrar dom att göra samma sak?Då borde det väl räcka med att säga ifrån, på ett vettigt sätt, ett för hästen naturligare sätt?

Jag anser att när man slår först och tänker sen, är det rädsla eller ren okunnighet.

Hur uppfostrar hästar varandra??...jo...via kroppsspråk...markering...smäll!!:D

Men himmel! Ett piskrapp mellan öronen för att skydda sig från en livsfarlig situation som till största sannolikhet återkommer om man inte får övertaget direkt, hur f*n kan det jämföras med våld eller djurplågeri???!!! Helt sjukt vad allting spårar ur här!

Det är Buke i ett nötskal har jag förstått:D:eek:

när jag slår min häst mellan öronen är det inte mkt hårdare än en klatch.vad gör mest ont, gå över eller få en bogklatch mellan öronen?

okej men fortfarande gör du de mellan öronen o de gör faan mkt ondare mellan öronen än på bogen.. hästar har som sagt mkt never o blodkärl o sånt där... o sen gör du de med ett spö lr va sa du? ja e inte säker på om ja hade rätt men ja har för mej att du sa att du gjorde de med ett spö.. o ett spö blir de en hårdare smäll av än med min hand.. om man använder samma kraft...

Senast ändrad av en moderator:

haha juste.. precis så gör dom;) dom ger först en chans sen en till sen säger dom ifrån.. men första ifrån sägelsen (smäll) har inte spec hård utan de eett naffs som oftast inte träffar.. utan dom gör oftast bara ett sanbbt anfall som aldrig träffar den andra hästen.. o hur ofta har du sett en häste sparka/bita sten hårt mellan öronen på en annan häst om ja frå fråga?:smirk: så de e väl en jävla skillnad o få en träpåk mellan öronen änn ett nafs som oftaste inte träffar på rumpan lr bogen? lr e de ja som missbedömmer de hela?:smirk:

de är endå inte mitt i huvet där dom är så känsliga..går inte att jämföra..

Nä det sa jag inte..jag skulle aldrig slå min häst i huvudet, för det gör dom inte med varandra (oftast)...men om jag skriver ett inlägg om att jag har en ohanterlig häst som tex sparkas och jag sparkar tillbaka....mitt i magen...dååå blir det jaktdrev på buke:angel::D

haha juste.. precis så gör dom;) dom ger först en chans sen en till sen säger dom ifrån.. men första ifrån sägelsen (smäll) har inte spec hård utan de eett naffs som oftast inte träffar.. utan dom gör oftast bara ett sanbbt anfall som aldrig träffar den andra hästen.. o hur ofta har du sett en häste sparka/bita sten hårt mellan öronen på en annan häst om ja frå fråga?:smirk: så de e väl en jävla skillnad o få en träpåk mellan öronen änn ett nafs som oftaste inte träffar på rumpan lr bogen? lr e de ja som missbedömmer de hela?:smirk:

Mmmm men jag pratar inte träpåkar här, förväxla mig inte med den som använder träpåkar....skulle aldrig falla mig in...men som sagt...en god ide är att uppfostra sina hästar som dom uppfostrar varandra...en naturlig och lättförståelig uppfostran ej att förväxla med någon form av djurplågeri...:)

är väl ingen heller som skrivit att de är fel att säga till hästen på de sättet..men de går inte att jämföra med att slå dom mellan öronen..är en helt annan sak.

Ska ta ett foto av min "träpåk" så ser ni vad det är. Ett som jag skrev "tjockare ridspö av trämaterial". Ca 1½ cm tjockt, och ja -fel ord träpåk men i jämförelse med ett vippigt dressyrspö så...

Ska ta ett foto av min "träpåk" så ser ni vad det är. Ett som jag skrev "tjockare ridspö av trämaterial". Ca 1½ cm tjockt, och ja -fel ord träpåk men i jämförelse med ett vippigt dressyrspö så...

de spelar väl ingen roll hur de ser ut..lika illa va de än är man använder.

problemet e inte vad du använder för nått.. om de e en trästock lr ett tjockare gräs strå.. de e att du slåthästen mellan öronen som e helt åt helvbet fel!!! de e de ja hänger upp mej mest på...
läs anatomi fatdu vrf...

Nä det sa jag inte..jag skulle aldrig slå min häst i huvudet, för det gör dom inte med varandra (oftast)...men om jag skriver ett inlägg om att jag har en ohanterlig häst som tex sparkas och jag sparkar tillbaka....mitt i magen...dååå blir det jaktdrev på buke:angel::D

Jaktdrav?.. ee ja skulle iaf hålla me dej.. ja jobbar typ på samma sätt ju .. men ja e aldrig ovänn med mina hästar länge.. ja säger åt dom sen e ja gla o gosar me dom igen ja e inte känslo all men ja jobbar på sammas sätt som dom gör me varandra... ja har bott i en hage i en vecka bara för att kolla hur hästarna beter sej mot varandra.. så ja håller me dej..

är väl ingen heller som skrivit att de är fel att säga till hästen på de sättet..men de går inte att jämföra med att slå dom mellan öronen..är en helt annan sak.

Jooo dom flesta använder ordet VÅLD våld i alla dess former...vilket betyder en spark, en smäll på bogen eller vadsomhelst...det finns många, många inlägg i den här tråden som förkastar detta i all form och bara kallar det våld....där förståndet tar slut tar våldet vid...ett uttryck man inte kan använda i arbetet med hästar eftersom dom är inte människor och har ett helt annat kroppsspråk och helt andra uppfostringsmetoder än vad vi har:)

Jaktdrav?.. ee ja skulle iaf hålla me dej.. ja jobbar typ på samma sätt ju .. men ja e aldrig ovänn med mina hästar länge.. ja säger åt dom sen e ja gla o gosar me dom igen ja e inte känslo all men ja jobbar på sammas sätt som dom gör me varandra... ja har bott i en hage i en vecka bara för att kolla hur hästarna beter sej mot varandra.. så ja håller me dej..

Precis!!! Man får inte lägga sina personliga känslor på hästen...man får inte vara arg!! Mycket bra skrivet!!! Tack! :bow:

ja men nu pratar man ju om o drämma till dom mitt i huvet och de anser inte ja iallafall att man kan jämföra med de andra.

de är liksom en helt annan sak..visst ja kan också dutta till min häst på bogen om han håller på o jobba sej..eller för de mesta räcker faktiskt rösten..den lyssnar han bäst på..men de är som sagt inte i närheten med de andra..

Senast ändrad av en moderator:

Ja, men var är då markeringen och kroppsspråket?här e det ju smäll direkt.

Plus att hästar brukar inte drämma den andre uppifrån, där den inte ser det komma, plus att detta är ett ställe där hästen har fullt av nerver, som är väldigt känsligt för tryck. Därför vissa hästar inte klarar av att ha tränset där, har ju gjorts speciall träns, som går längre bak för att inte trycka just på det stället. och att göra detta med ett redskap som ger ännu mer kraft..iisssch

En spark mot nedre delen av kroppen från en annan häst,en putt på bogen av ägaren,och en smäll av ett trä spö mellan öronen av en människa, är för mig en stor skillnad.

Senast ändrad:

Mmmm men jag pratar inte träpåkar här, förväxla mig inte med den som använder träpåkar....skulle aldrig falla mig in...men som sagt...en god ide är att uppfostra sina hästar som dom uppfostrar varandra...en naturlig och lättförståelig uppfostran ej att förväxla med någon form av djurplågeri...:)

Självklart måste man säga ifrån! Jag håller med att man ska kolla hur dom uppfostrar varandra! det är också så jag arbetar!:)

Jag antar att det är mig du syftar på när det gäller våldet. det jag menar är ju självklart just detta fallet, då jag med all rätt kallar detta våld. Sen har jag upplevt att om man umgås med hästar, visar förståelse men också visar att det är du som bestämmer, behver man sällan använda någon form av fysisk bestraffning. Men allt har ju en början såklart, och det är väl självklart att jag också använt fysisk tillrättavisning i början,i dom situationer där hästarna hade reagerat likadant mot varandra, men ju mer man visar att man är ledaren, desstu mindre medel behövs! Så jag menar! Har valt valt att skriva mkt om våld i denna tråden då jag tycker att mycket av det som skrivits här går under den kategorin!

Senast ändrad:

okej men fortfarande gör du de mellan öronen o de gör faan mkt ondare mellan öronen än på bogen.. hästar har som sagt mkt never o blodkärl o sånt där... o sen gör du de med ett spö lr va sa du? ja e inte säker på om ja hade rätt men ja har för mej att du sa att du gjorde de med ett spö.. o ett spö blir de en hårdare smäll av än med min hand.. om man använder samma kraft...

nej nu har du det lite fel för dig. det är inte jag som gör det med ett spö, men jag tror ändå inte hästen dör om man gör det. om ni inte har haft hästar som reser sig , hur kan ni då tänka tanken att snacka om det??

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info